Komentář: Brazílie byla dějištěm epické bitvy dvou titánů

Komentář: Brazílie byla dějištěm epické bitvy dvou titánů

Pokud se po letošní sezóně ohlédneme zpátky, VC Brazílie bude jedna, na kterou se bude ještě dlouho vzpomínat. Strategická bitva Mercedesu a Red Bullu začala již v páteční kvalifikaci a pokračovala až do nedělního závodu, kde proběhl až epický souboj mezi Lewisem Hamiltonem a Maxem Verstappenem.

Páteční kvalifikace jasně ukázala, proč Lewis Hamilton nasadil pátý spalovací motor. Druhému Maxovi Verstappenovi nadělil necelých 5 desetin a schylovalo se k dramatu, kdo bude vést po první zatáčce v sobotním sprintu. Nicméně během několika hodin přišel šok. Vůz Lewise Hamiltona neprošel technickými pravidly, konkrétně ohledně mezery, která tvoří DRS systém. Musí mít maximálně 85 milimetrů a kontroluje se to pomocí válečku, který má přesně daný průměr 85 milimetrů. Pokud testovací váleček projde mezerou, zadní křídlo nesplňuje předepsané parametry a následuje diskvalifikace. A tady nastává ten problém – u Lewise Hamiltona prošel váleček na jedné části zadního křídla – podle Tota Wolffa to byl rozdíl 0,2 milimetru. A jelikož na to přišel až technický delegát Joe Bauer, musela FIA konat. Ze statického pohledu bylo křídlo v pořádku, nicméně když se aplikovala síla 10 Newtonů (ekvivalentní síla jednomu kilogramu), křídlo již neprošlo podle pravidel. Více ukazuje přiložené video Astonu Martin (konkrétně v 6:35).

Pro vysvětlení, kdyby na to přišel během kvalifikace Mercedes a nahlásil to FIA, tak by dostal povolení poškozené křídlo vyměnit/dotáhnout a žádná penalizace by nenastala. Stříbrné šípy měly prostě obrovskou smůlu. Mercedes se mohl odvolat a kdyby to udělal, tak by Lewis Hamilton startoval do sprintu z prvního místa. Nicméně kdyby následně přišel zamítavý verdikt, tak by Lewis Hamilton přišel o všechny body…

Mercedes a zvláště Lewise Hamiltona diskvalifikace „nakopla“. Ve sprintu, který byl vypsán na 24 kol, dojel Brit na pátém místě. To znamenalo pro nedělní závod místo desáté kvůli penalizaci za výměnu spalovacího motoru (a možná kdyby sprint byl o kolo delší, zvládl by předjet i čtvrtého Sergia Péreze). Max Verstappen naopak za druhé místo ve sprintu navýšil svůj náskok o další dva body.

Přišla neděle a Interlagos jako mnohokrát nezklamal. Sice nepršelo, ale i tak závod nabídl vše – od dramatu až po epický souboj Hamiltona s Verstappenem (ale to ještě moc předbíhám).

Max Verstappen udělal přesně to, co se od něj očekávalo v první zatáčce – převzal vedení závodu. Překvapením byl Valtteri Bottas, protože v zatáčce číslo 4 byl mimo trať a dobrovolně přenechal druhé místo Sergiovi Pérezovi. Zase naopak Lewis Hamilton se vypořádal se startovním polem velmi rychle a již ve 4. kole byl čtvrtý (a hned třetí, protože Mercedes nařídil okamžitě pochopitelnou týmovou režii). Začala stíhací jízda Lewise Hamiltona a mezitím stratégové Red Bullu vymýšleli, jak Mercedes, co doslova létal jako raketa na rovinkách, udržet za sebou…

V 18. kole Lewis Hamilton dělá první důležitý krok – odklidí ze své cesty Sergia Péreze, který sice se na poprvé dokáže vrátit před Brita, ale podruhé už nemá šanci. Strategická bitva dvou titánů o titul začala…

Ve 27. kole poprvé staví Lewis Hamilton a nazuje bílé pneumatiky. O kolo později musí reagovat i Red Bull a Holanďan se objeví u svých mechaniků a vrací se před britského pilota. Mezitím se na Valtteriho Bottase usmálo štěstí, je aktivován virtuální safety car a on se díky němu dostane před Sergia Péreze. Max Verstappen následně upozorňuje tým, že ať se příště nenechá tak rychle vyprovokovat k undercutu a z tohoto důvodu se pilot Red Bullu objevuje v boxech znova ve 40. kole. Stratégové Mercedesu na to reagují až ve 43. kole, kdy u mechaniků naposledy zastavil Lewis Hamilton.

A tady už bylo vše na jezdcích. Lewis Hamilton se dotáhne pod 1 sekundu na Maxe Verstappena a ve 48. kole poprvé útočí na vedoucí Red Bull do čtvrté zatáčky. Max Verstappen se s vypětím všech sil dokáže ubránit (a ředitelství závodu udělalo dobře, že netrestalo), fanoušci chtějí vidět bitvu kolo na kolo.

Druhý pokus ve čtvrté zatáčce opět nevyjde, tentokrát se Lewis Hamilton radši stáhne. Až na potřetí v 59. kole vše vyjde tak, jak má. Brit se ujímá vedení v závodě a co je pro něj nejdůležitější, rychle odjíždí Red Bullu pryč. Max Verstappen ví, že už má smůlu, protože Mercedes dominuje na rovinkách.

Teď nastává poslední strategická bitva, kdy Red Bull povolá Sergia Péreze do boxů, aby se pokusil vzít nejrychlejší kolo? Vše se odehraje v předposledním kole, kdy Mexičan zajíždí pro nejměkčí sadu pneumatik. Lewis Hamilton vítězí ve VC São Paula a Sergio Pérez následně zajede fialový čas, co znamená, že „sebral“ Britovi jeden bod, který může být ve výsledku velmi důležitý.

Jak poznamenal Toto Wolff po závodě, Lewis Hamilton předjel nejen celé startovní pole, ale dokonce až 25 aut (započítal tam i penalizaci). Lewis Hamilton tohle přesně potřeboval – v Brazílii musel zvítězit, aby stáhl nebezpečně narůstající se náskok Maxe Verstappena a udělal to nejlepším možným způsobem. Ukázal, proč je sedminásobný mistr světa. Nicméně Red Bull může být taky spokojený, neprodal se „lacino“ a limitoval vzniklé škody.

Jsem přesvědčený, že na VC Brazílie (správně letošní rok pojmenovaná „VC São Paula“), budeme vzpomínat, jako na jednu z těch „legendárních“ jako třeba na VC Brazílie 2008.

Zbývají tři závody do konce sezóny a je jasné, že boj bude pokračovat do posledního kola letošní sezóny. V obou šampionátech je to velmi vyrovnané – rozdíl v poháru jezdců je 14 bodů a v poháru konstruktérů 11 bodů.

Kdo se stane mistrem světa? To nám lehce naznačí za týden VC Kataru…

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Jan Fridrich)
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 sleduje přes 20 let, od roku 2017 píše pro Svět Formule a od října 2020 působí jako šéfredaktor. Jeho nejoblíbenější jezdec je Michael Schumacher a je fanouškem Ferrari. V případě zájmu o spolupráci ho můžete kontaktovat na: jan.fridrich@svetformule.cz.

Další články autora →