Vítězstvím v sobotním závodě GP2 si Angličan Jolyon Palmer předčasně zajistil titul mistra. Stal se tak desátým šampionem tohoto důležitého mistrovství a rád by se vydal na stejnou cestu směrem F1, jako jeho předchůdci Rosberg, Hamilton, Maldonado či Grosjean. Nedělní sprin v Rusku vyhrál Marco Soerensen.
Trénink a kvalifikace: setball pro Palmera
Pokud si někteří mladší jezdci mysleli, že nová trať jaksi vymaže náskok zkušenějších pilotů, měl pro ně mistrovsky naladěný Jolyon Palmer již v pátek ráno nemilé překvapení. Lídr celkového hodnocení zajel ve volném tréninku jasně nejrychlejší čas, který byl o 0,5 sekundy lepší, než čas druhého Arthura Pica (Campos). Za pousmání stojí i zkutečnost, že Britova DAMS-Dallara-GP2 byla na ještě „zelené“ trati v Soči jen o 3,7 sekundy pomalejší, než nejrychlejší dopolední čas F1 (Rosberg na mercedesu) a Palmer by tak v tabulce tréninku F1 dosáhl 19. místa, ještě před oběma caterhamy a marusií Chiltona – proč tedy prahnout po kokpitu v právě jedné z těchto stájí, že..? Palmerův velký konkurent Felipe Nasr (Carlin) zajel třetí čas, navrátilec do GP2, Tio Ellinas (Rapax) se rychle aklimatizoval a byl 10.
Zbrusu nová dráha mezi betonovými kvádry odpoledne po druhém tréninku F1 přirozeně neustále zrychlovala. O postavení na startu GP2 musela rozhodnout poslední kola kvalifikace. Závěrečný útok na špičkový čas zase jednou vyšel nejlépe výbornému Stoffelovi Vandoornemu z týmu ART. Belgičan zlepšil výkon Arthura Pica a odsunul Francouze na druhé místo. Pic dokončil svůj poslední pokus jen o několik sekund po Vandoornem – a zajel na tisícinu sekundy identický čas! Na trati byl ale stále ještě favorit Palmer. Brit měl tentokrát ovšem smůlu, když se před ním v posledních zatáčkách vynořil poněkud pomalejší konkurent. Jolyonův čas proto stačil jen pro čtvrté místo, protože se před něj dokázal senzačně vecpat i Vandoorneho týmový kolega Takuja Izawa z Japonska. V ohledu na celkovou tabulku mohl být Palmer přesto spokojen, protože Felipe Nasr zajel jen 10 čas. Brazilec byl k tomu penalizován posunutím o dvě pozice dozadu za blokádu Colettiho. Jediný domácí jezdec v poli, Artem Markelov, jehož rodině dráha v Soči patří, se doma nepředvedl nejlépe – jeho výkon v kvalifikaci stačil značil jen 23. čas.
„Ani nevím, co je naším tajemstvím. Po letní přestávce jsme se prostě dostali do výborného rytmu,“ posoudil svůj výkon, který vedl ke třetí pole-position za sebou, Vandoorne.
Kvalifikace GP2, Soči:
1 | Stoffel Vandoorne | ART Grand Prix | 1m45.402s | – | 13 |
2 | Arthur Pic | Campos Racing | 1m45.402s | – | 11 |
3 | Takuya Izawa | ART Grand Prix | 1m45.675s | 0.273s | 12 |
4 | Jolyon Palmer | DAMS | 1m45.685s | 0.283s | 12 |
5 | Raffaele Marciello | Racing Engineering | 1m45.772s | 0.370s | 14 |
6 | Mitchell Evans | RT RUSSIAN TIME | 1m45.813s | 0.411s | 13 |
7 | Kimiya Sato | Campos Racing | 1m46.102s | 0.700s | 13 |
8 | Stefano Coletti | Racing Engineering | 1m46.120s | 0.718s | 12 |
9 | Andre Negrao | Arden International | 1m46.173s | 0.771s | 13 |
10 | Luiz Felipe Nasr | Carlin | 1m46.210s | 0.808s | 13 |
11 | Pierre Gasly | EQ8 Caterham Racing | 1m46.377s | 0.975s | 14 |
12 | Sergio Canamasas | Trident | 1m46.411s | 1.009s | 13 |
13 | Nathanael Berthon | Venezuela GP Lazarus | 1m46.497s | 1.095s | 12 |
14 | Daniel Abt | Hilmer Motorsport | 1m46.554s | 1.152s | 15 |
15 | Rio Haryanto | EQ8 Caterham Racing | 1m46.560s | 1.158s | 12 |
16 | Marco Sorensen | MP Motorsport | 1m46.628s | 1.226s | 13 |
17 | Jon Lancaster | Hilmer Motorsport | 1m46.651s | 1.249s | 13 |
18 | Johnny Cecotto Jr. | Trident | 1m46.788s | 1.386s | 13 |
19 | Julian Leal | Carlin | 1m46.995s | 1.593s | 10 |
20 | Tio Ellinas | Rapax | 1m47.006s | 1.604s | 13 |
21 | Stephane Richelmi | DAMS | 1m47.025s | 1.623s | 13 |
22 | Rene Binder | Arden International | 1m47.091s | 1.689s | 10 |
23 | Artem Markelov | RT RUSSIAN TIME | 1m47.386s | 1.984s | 13 |
24 | Simon Trummer | Rapax | 1m47.550s | 2.148s | 13 |
25 | Daniel de Jong | MP Motorsport | 1m47.611s | 2.209s | 11 |
26 | Sergio Campana | Venezuela GP Lazarus | 1m47.795s | 2.393s | 13 |
Sobotní závod: Palmer proměnil hned první matchball v titul
Za slunečného počasí vyrazilo pole GP2 v olympijském areálu Soči do svého historicky prvního závodu v Rusku. V případě Palmerova vítězství a Nasrovy „nuly“ by se Brit stal předčasně mistrem.
Poleman Vandoorne po zhasnutí semaforu sice krátce zaváhal a do čela se raketovým startem dostal Izawa, Japoncových „pět minut slávy“ ale trvalo jen 300 metrů, než se rychlý Belgičan dostal zpět do čela. Japonec špičkovou pozici dlouho neudržel a během prvního kola se před něj dostali i Palmer a Pic. Nasr ze startu nedokázal vytěžit, naopak: po sedmi kolech byl penalizován průjezdem boxy za zkrácení tratě. Ve stejném kole zůstal stát na trati Coletti, vedení závodu vyslalo na dráhu Safety Car a Palmer toho pohotově využil k výměně pneumatik. Vandoorne a tým ART tuto situaci zaspali jako začátečníci a zahodili tak pravděpodobné vítězství. Nepříliš profesionálně si počínali i ruští maršálkové při odstranění Colettiho vozu a závod zůstal kvůli této lapálii neutralizován dlouhých pět kol. Po re-startu by Palmer sice jen na chvostu první desítky, jezdci před ním ale ještě museli absolvovat povinnou zastávku v boxech.
Deset kol před koncem vedl Vandoorne před Markelovem, oba zatím bez výměny pneumatik. Za nimi bojovali Palmer a Evans o vítězství – na tom nedokázala nic změnit ani Vandoorneho série rekordních kol. Čtyři kola před koncem byly Belgičanovy pneumatiky dokonale vyždímané a lídr zajel do bojů nazout čerstvé. Důsledkem byla ztráta šesti pozic – Palmer teď bojoval proti Evansovi nejen o vítězství, ale i o titul. Novozélanďan nedokázal závěrem najít recept, jak žlutý vůz před sebou ohrozit a suverénní Palmer mohl vedle čtvrtého vítězství sezony slavit i titul mistra formule GP2! Nejrychlejší muž závodu, nešťastný Stoffel Vandoorne skončil za Marciellem a Picem jen pátý. Další body si rozebrali lepšící se Negrao, ještě nedávno silně kritizovaný Canamasas, nedělní poleman Soerensen, Leal a Berthon.
„Nezávisle na tom, kde budu jezdit příští rok, je tenhle titul něco, co mi už nikdo nevezme. Je to nepopsatelný pocit – zvláště když pohlédnu na listinu jmen mých velkých předchůdců v GP2,“ to byly první dojmy, o které se nový, desátý mistr GP2 Jolyon Palmer podělil.
Výsledek sobotního závodu GP2:
1 | Jolyon Palmer | DAMS | 54m37.072s |
2 | Mitchell Evans | RT RUSSIAN TIME | 1.267s |
3 | Raffaele Marciello | Racing Engineering | 15.584s |
4 | Arthur Pic | Campos Racing | 17.550s |
5 | Stoffel Vandoorne | ART Grand Prix | 18.104s |
6 | Andre Negrao | Arden International | 23.154s |
7 | Sergio Canamasas | Trident | 28.231s |
8 | Marco Sorensen | MP Motorsport | 29.493s |
9 | Julian Leal | Carlin | 29.382s |
10 | Nathanael Berthon | Venezuela GP Lazarus | 31.332s |
11 | Pierre Gasly | EQ8 Caterham Racing | 31.649s |
12 | Jon Lancaster | Hilmer Motorsport | 32.080s |
13 | Kimiya Sato | Campos Racing | 32.740s |
14 | Daniel de Jong | MP Motorsport | 35.710s |
15 | Simon Trummer | Rapax | 36.423s |
16 | Artem Markelov | RT RUSSIAN TIME | 37.391s |
17 | Luiz Felipe Nasr | Carlin | 43.287s |
18 | Rio Haryanto | EQ8 Caterham Racing | 45.167s |
19 | Johnny Cecotto Jr. | Trident | 45.575s |
20 | Takuya Izawa | ART Grand Prix | 52.339s |
21 | Tio Ellinas | Rapax | 56.444s |
22 | Stephane Richelmi | DAMS | 1m01.013s |
23 | Rene Binder | Arden International | 1m03.449s |
– | Daniel Abt | Hilmer Motorsport | |
– | Stefano Coletti | Racing Engineering | |
– | Sergio Campana | Venezuela GP Lazarus |
Nedělní sprint: první triumf Marca Soerensena
Junior Lotusu z Dánska, Marco Soerensen dokázal na startu uhájit první místo před Vandoornem, ovšem za cenu toho, že oba opustili v první zatáčce vyznačenou část asfaltu. Vandoorne poté pro jistotu polevil a pustil před sebe zpět „zlého muže GP2“ Canamasase. Z prvního kola se pole vrátilo v pořadí Soerensen, Canamasas, Vandoorne, Leal (díky předčasnému stratu), Evans a Marciello. Novopečený mistr Palmer ztratil po strkanicích ve středu pole mnoho času a byl jen 22.
Také o poločas závodu bylo pořadí prvních tří nezměněno, do vláčku za Soerensena se ovšem přidali po Lealově penalizaci a Marciellově hodinách Evans a Nasr. Canamasasově dobrému představení udělal 9 kol před cílem čáru přes rozpočet technický defekt a Vandoorne měl od té chvíle volnou dráhu k pronásledování lídra Soerensena.
Do šachovnicového praporku zbývalo jen pět kol, když Marciello vletěl po souboji s Markelovem do bariér. Důsledkem byla neutralizace za Safety Carem, která zkrátila finále závodu na sprint na dvě kola. K překvapení mnohých pozorovatelů dokázal 24letý Soerensen udržet favorizovaného Vandoorna bez problémů za sebou a slavil první vítězství v GP2 nejen pro sebe, ale pro tým MP. Třetí místo vybojoval Felipe Nasr a udržel tím těsně druhé místo v celkové tabulce. Na Evanse zbylo jen čtvrté místo, zbývající body připadly po tvrdém závěrečném souboji Picovi, Negraovi Satovi a Colettimu. Palmer se dokázal propracovat na 10. pozici, domácí hrdina Markelov dojel 12.
Šampionát uzavřou koncem listopadu závody na okruhu Yas Marina.
Výsledek nedělního závodu:
1 | Marco Sorensen | MP Motorsport | 40m19.905s |
2 | Stoffel Vandoorne | ART Grand Prix | 1.302s |
3 | Luiz Felipe Nasr | Carlin | 1.969s |
4 | Mitchell Evans | RT RUSSIAN TIME | 3.282s |
5 | Arthur Pic | Campos Racing | 4.109s |
6 | Andre Negrao | Arden International | 5.841s |
7 | Kimiya Sato | Campos Racing | 7.143s |
8 | Stefano Coletti | Racing Engineering | 9.027s |
9 | Nathanael Berthon | Venezuela GP Lazarus | 11.038s |
10 | Jolyon Palmer | DAMS | 11.582s |
11 | Pierre Gasly | EQ8 Caterham Racing | 12.310s |
12 | Artem Markelov | RT RUSSIAN TIME | 13.221s |
13 | Daniel Abt | Hilmer Motorsport | 13.771s |
14 | Tio Ellinas | Rapax | 14.443s |
15 | Rio Haryanto | EQ8 Caterham Racing | 14.744s |
16 | Jon Lancaster | Hilmer Motorsport | 15.173s |
17 | Julian Leal | Carlin | 15.502s |
18 | Stephane Richelmi | DAMS | 15.944s |
19 | Daniel de Jong | MP Motorsport | 16.589s |
20 | Sergio Campana | Venezuela GP Lazarus | 18.454s |
21 | Takuya Izawa | ART Grand Prix | 18.669s |
22 | Simon Trummer | Rapax | 26.281s |
23 | Johnny Cecotto Jr. | Trident | -2 kola |
– | Raffaele Marciello | Racing Engineering | |
– | Sergio Canamasas | Trident | |
– | Rene Binder | Arden International |