Shrnutí letošní sezony Valtteriho Bottase.
Když Williams podepsal pro tuto sezonu finského pilota Valtteriho Bottase, málokdo byl překvapen. Proč? Pojďme se před shrnutím jeho letošní sezony rychle podívat do jeho dřívější kariéry.
V roce 2007 prakticky začala jeho profesionální závodní kariéra. A ihned při jeho debutu ve Formuli Renault 2.0 NEC zářil. Ze šestnácti závodů dva vyhrál, ve dvou získal pole position, zajel tři nejrychlejší kola, dostal se na šest pódiových umístění a s celkovým počtem 279 bodů skončil na třetím místě.
V roce 2008 už věděl, do čeho jde, a v té samé sérii získal dvanáct vítězství ve čtrnácti závodech, třináctkrát byl na pole position, zajel dvanáct nejrychlejších kol a dvanáctkrát byl na pódiu. V celkovém hodnocení skončil bezkonkurenčně na prvním místě s 365 body. V tom samém roce získal i titul v sérii Formule Renault 2.0 Eurocup, ve které vyhrál pět závodů a získal 139 bodů.
V roce 2009 postoupil do Formule 3 Euro Series, kde se šesti pódii skončil na celkovém třetím místě. V následujícím roce zopakoval tentýž výsledek, ale nyní už získal dvě vítězství. Navíc ho v tom roce podepsal tým Williams jako svého testovacího pilota.
V roce 2011 postoupil do série GP3 a hned ve svém prvním roce vyhrál titul se čtyřmi vítězstvími v šestnácti závodech a sedmi pódiovými umístěními.
A to jsem nezmínil závody Masterst of Formula 3 v roce 2009 a 2010, které oba vyhrál.
V roce 2012 už se naplno věnoval testování pro Williams, se kterým se objevil hned v patnácti pátečních trénincích.
Už proto se od finského pilota čekali velké věci.
Bohužel hned v úvodu sezony vyšel najevo fakt, že Williamsu se letošní vůz na rozdíl od toho loňského moc nevyvedl. Během prvních sedmnácti závodů bylo nejlepší umístění Bottase 11 místo v Malajsii.
Místo výsledků se však mohl Bottas chlubit alespoň svou spolehlivostí a dospělostí řízení. Během celé sezony totiž odstoupil pouze dvakrát a ani jednou to nebylo jeho chybou. V Maďarsku, kde měl na mušce první body, mu selhal motor a byl nucen odstoupit. Druhým odstoupením bylo to v Brazílii, kde se při předjíždění Lewise Hamiltona s Britem moc nedomluvil a skončilo to odstoupením Bottase a penalizací pro Hamiltona. Nejhorším výsledkem v celé sezoně bylo šestnácté místo, které získal ve Španělsku, Německu a Indii.
Prvním velkým momentem pro Bottase byla kvalifikace v Kanadě, kde se ve zrádných mokrých podmínkách dostal v Q3 až na třetí místo, avšak v suchém závodě se ihned ukázala pomalost jeho vozu a propadl se až na čtrnácté místo.
V Maďarsku, kde Bottas odstoupil, získal jeho týmový kolega Pastor Maldonado desáté místo a přivezl tak v desátém závodě týmu z Grove první bod. Venezuelan byl na svůj bod patřičně hrdý a dle jeho slov to potvrzovalo, že je lepší než Bottas. V té době totiž novináři začali oba piloty srovnávat a Bottas byl v lecčem vyhodnocen jako ten lepší. Dokonce se objevily i články, ve kterých anonymní mechanik Williamsu tvrdil, že Valtteri je mnohem přizpůsobivější a lepší v nastavování vozu, než Maldonado. Body však v té době mluvili jasně a 100 % svých bodů měl tým zásluhou Maldonada.
To se však změnilo až v předposledním závodě sezony v Austinu. Před závodním víkendem Williams potvrdil odchod Maldonada a setrvání Valtteriho Bottase. Možná díky této jistotě pak Fin celý víkend létal. Pravidelně se po celý víkend v časomíře objevoval v TOP10, zatímco Maldonado strádal na chvostu pole. Probojoval se do Q3, ve které získal deváté místo. Maldonado oproti tomu vypadl už v Q1 na osmnáctém místě a po kvalifikaci dokonce prohlásil, že mu tým bojkotoval vůz. V závodě hned v prvním kole kolidoval s Adrianem Sutilem a po problémech s křídlem skončil na sedmnáctém místě. Mezitím Bottas vpředu vytáhl několik předjetí, na která byla radost se dívat, a dojel si pro své první čtyři body za osmé místo.
V celkovém pořadí šampionátu se umístil na sedmnáctém místě se čtyřmi body, před Maldonadem s jedním bodem. Jeho průměrná pozice ve finiši byla 13,7 oproti Maldonadovo 13,6.
Hned ve své první sezoně tak minimálně vyrovnal mnohem zkušenějšího Pastora Maldonada, který je v F1 už třetím rokem, a potvrdil, že si závodní sedačku pro příští rok zaslouží.
V příštím díle se podíváme na posledního nováčka – Estebana Gutierreze.