
Letošní souboj o Pohár konstruktérů je všechno, jen ne definitivně připsaný stáji McLaren. To vše nicméně s velkou pravděpodobností změní nadcházející VC Ázerbájdžánu v případě průměrného bodového zisku týmu. Kolik však má tento zisk činit, aby McLaren již po Baku žádná jiná stáj nedostihla?
Po šestnácti velkých cenách a třech sprintech vykresluje aktuální bodová situace v Poháru konstruktérů prakticky totožný narativ jako víceméně na konci jara, jen s menšími rozdíly mezi týmy. Dominátor letošní sezóny McLaren vede šampionát s průběžným ziskem 617 bodů, ničivých 337 bodů před druhým Ferrari s Mercedesem o dalších 20 bodů pozadu. Čtvrtý v pořadí Red Bull ztrácí na lídry šampionátu takřka 400 mistrovských „puntíků“.
Matematika závěrečné třetiny roku hovoří jasně. Na týmy čeká v případě dojezdů obou jejich jezdců na prvních dvou místech ve všech zbylých závodech maximální výnos 389 bodů. Odebereme-li možný nejvyšší zisk 43 bodů po VC Ázerbájdžánu o tomto víkendu, pro odklad korunovace McLarenu do Singapuru musí činit rozdíl mezi prvním a druhým týmem přesně 346 bodů.
Reálně zde však musíme pracovat s 345 body. Zpětný odpočet v případě rovnosti na konci sezóny je totiž v tomto případě irelevantní, jelikož McLarenu bude hrát do karet větší počet nedělních vítězství, nezáleže na výsledku konkurence ve zbylých velkých cenách.
Jinými slovy a bez vypisování dalekosáhlého seznamu různých permutací, posbírá-li McLaren po závodě v Baku 9 či více bodů na Ferrari, neztratí-li 12 bodů a více na Mercedes a neztratí-li 33 bodů a více na Red Bull, stáj z Wokingu si mimo dramatický zásah třetí strany zajistí druhý titul mezi konstruktéry po sobě a celkově desátý v její historii.
Tým Landa Norrise a Oscara Piastriho by v případě splnění všech výše popsaných podmínek dosáhl na titul s rekordním předstihem sedmi podniků. Podobný počin se dosud žádné stáji nepodařil v celé historii existence Poháru konstruktérů od jeho oficiálního založení v roce 1958, a to jak v relativním, tak v absolutním měřítku.
Převahu „papájovců“ nad konkurencí v ročníku 2025 podtrhuje i ta skutečnost, že po šestnácti zastávkách tým ztrácí pouhopouhých 6 bodů na sumu 623 bodů, jíž dosáhl Red Bull v tom samém intervalu před dvěma lety a kterou po následujícím závodě navýšil na 657 bodů. Pakliže McLaren zvítězí v Baku a druhý vůz také dokončí na pódiu, toto číslo minimálně srovná, ne-li dokonce překoná.
Stanovil by tak nový rekord v počtu dosažených bodů jedné stáje po 17 velkých cenách, nejmenší počet závodů v jedné sezóně v éře dnešního bodového systému. Přidáme-li zde další takřka nepodstatnou zajímavost, opačný rekord patří pozoruhodně také Red Bullu. V sezóně 2012 jeho tehdejší jezdci Sebastian Vettel a Mark Webber získali týmu po 17 velkých cenách „jen“ 407 bodů, a přesto stáj v ten moment šampionát vedla.
Formule 1 nejsou jen úspěšní jezdci, ale i špičkové týmy. Ferrari, které udává tempo od samého počátku šampionátu, týmy založené závodníky jako McLaren či Williams, nebo noví šampioni Mercedes a Red Bull.