GP2: V Barceloně vyhráli Pic a Leimer. Král sahal po bodech.

GP2: V Barceloně vyhráli Pic a Leimer. Král sahal po bodech.

Barcelona – Na okruhu, který tradičně nenabízí mnoho možností k předjetí, předvedl šampionát GP2 na své poměry dva relativně fádní závody. V sobotu se jasně prosadili jezdci domácího týmu Barwa Addax, Charles Pic a Giedo van der Garde. V neděli proměnil Fabio Leimer svou pole-position v čistou jizdu za prvenstvím. Josef Král ukázal oproti úvodu v Istanbulu tendenci k zlepšení a sahal na body.

Páteční kvalifikace

Oba předsezonní favorité Bianchi a Grosjean potvrdili své výsostní postavení jen v pátek. Ve volném tréninku šokoval Grosjean časem, který byl o půl sekundy rychlejší, než druhého Valsecchiho. V odpolední kvalifikaci pilot stáje DAMS ovšem podobný kousek zopakovat nedokázal. O tři desetiny se zhoršil a musel se tak poklonit čtyřem konkurentům. Nejvhodnější podmínky pro rychlé kolo zdánlivě našla Ferrariho trojka Jules Bianchi. Francouz byl první těsně před Van der Gardem, spolehlivě rychlým Birdem a Picem. Večer byl Jules ovšem penalizován posunutím na jedenáctou pozici (svůj čas zajel pod žlutou vlajkou) a Giedo van der Garde zdědil svou první pole-position v GP2 vůbec.

Pátek ovšem také naznačil, že Španělsko nebude víkendem snů pro tým Arden. Josef Král se dopoledne zmohl jen na čtyři kola a byl s dvousekundovou ztrátou dvaadvacátý, kolega Jolyon Palmer nedosáhl žádného hodnocení. Odpoledne Král našel na horkém asfaltu u Barcelony celou sekundu a posunul se na dvanáctou startovní pozici. Jednalo se sice o zlepšení, oba rudé vozy Arden ovšem stále častěji uchvacuje šeď pole a na typu tratě, jakou je Montmelo, znamená takový výsledek v kvalifikaci ztracený víkend.

Mnohem výrazněji se za to prezentoval nováček Kevin Ceccon. Teprve sedmnáctiletý jezdec je nejmladším pilotem dějin GP2 a u Coloniho zaskakuje za zraněného Rigona. Ital přesvědčil sedmnáctým časem. Jen dvě pozice před ním se umístil zkušený navrátilec GP2, Alvaro Parente. Portugalec u stáje Racing Engineering nahradil Vietorise. Němec údajně trpí svou nehodou z Turecka a až Monako za týden ukáže, zda se skutečně jedná o „bolesti hlavy“, nebo spíše o chybějící  finance.

Sobotní hlavní závod

Do sobotního hlavního závodu na 37 kol nejlépe vyrazil pro své raketové starty známý Giedo Van der Garde. Nizozemec se usadil na špičce před Birdem a kolegou Picem. Ještě na startovní rovince ovšem stačil Razia strčit do Bianchiho a ten poslal Filippiho do boxové zídky. Následovala neutralizace, která trvala pět kol.

Josef Král se vyhnul všem šarvátkám a v první zatáčce dokonce dokázal vybrzdit Chiltona, což znamenalo dobrou devátou pozici pro pilota Ardenu.

Až do poločasu závodu se zdálo, že si Giado van der Garde jede pro vítězství. Měl již čtyřsekundový náskok, když mu sobotu zkazila zakouslá matka zadního kola. Ztratil vedení a musel se zařadit za týmového kolegu Charlese Pica. Na pořadí prvních pěti se poté nic nezměnilo ani když pole 12 kol před cílem znovu „srazil“ Safety Car. Z trati musely být odklizeny havarované vozy Hercka a Gutierreze. Pic, Van der Garde, Bird, Grosjean a Valsecchi závod dokroužili ve zdvořilých odstupech. Dosavadnímu lídrovi šampionátu Grosjeanovi se ale dostalo nemilého probuzení v parcu-fermé, kde komisaři našli nesrovnalosti ohledně spodku jeho vozu a Francouze diskvalifikovali.

„Byl jsem rychlejší, než Sam, nebylo ale možné, se před něj před výměnou pneumatik dostat. Giedova smůla v boxech byla mým štěstím. Do konce závodu jsem již jen kontroloval stav mých gum – toť vše,“ shrnul vítěz Pic.

Král se krátce před koncem ocitl v bojovné skupině s Colettim před sebou a Leimerem „na kufru“. Rychlého Švýcara nedokázal udržet, v posledním kole se ale dostal před Colettiho. „Byl to těžký závod a zpětně můžeme zhodnotit, že se nám zvolená strategie nevyplatila,“ komentoval Josef Král v cíli. „Jednak kvůli dvěma delším výjezdům safety caru. To mělo za následek, že ostatní dostali šanci šetřit pneumatiky. Navíc degradace gum nebyla na této trati tak velká, jak jsme očekávali. V zásadě jsme nenašli správné nastavení a bylo těžké udržet se před soupeři. Naše auta, moje i mého týmového kolegy, byla v zatáčkách příliš nedotáčivá.“

Nedělní sprint

Neděle se proměnila v jakési dejá-vu pro Švýcara Fabio Leimera. Pilot stáje Rapax si zopakoval stejnou jízdu pro vítězství, jako minulý rok. Lze mu jen přát, že nebude následovat podobně chabý zbytek sezony…

Zatímco Leimer odtstartoval bezchybně, srazili se ještě před první zatáčkou výborně naladěný Van der Garde a Bianchi, který se odpíchl zle. Nešťastný Francouz poté skončil v sanitce. Jeho zranění hrudníku ovšem nejsou vážná a do příštího podniku dude moci nastoupit.

Závod mohl pokračovat až po pět kol trvající neutralizaci v pořadí Leimer, Clos, Ericsson, Bird, Valsecchi, Coletti, Pic a Král. Českého pilota při tom zmátl Charles Pic, který náhle vybočil do boxů a Král proto hned při re-startu ztratil kontakt se skupinou před ním.

Během dalších kol se špička roztáhla a jezdci na bodovaných místech měli navzájem několikasekundové odstupy. Neděle ožila až pár kol před koncem, kdy se ukázalo, kdo dovedl nejlépe šetřit své obutí a mohl finišovat rychleji, než konkurence: byli to Leimer, Valsecchi a Král. Švýcar vyhrál s obřím náskokem na Close, Valsecchi odsunul Birda na páté místo a náhle konkurenceschopný Král začal útočit na Colettiho před ním. Souboj o poslední bodík ovšem tentokrát neskončil dobře jako den před tím. Když Král strčil špičku své dallary před tvrdého konkurenta nenechal mu Coletti místo a vozy Ardenu a Tridentu skončily mimo trať. Šesté místo tak spadlo do klína Fauzymu z Malajsie.

„Byl to nejspíš závodní incident, Coletti mě překvapil tím, jak dobrý byl na brzdách, ačkoli byl o dvě sekundy na kolo pomalejší,“ popsal nehodu Král. „Musel jsem jej předjet, protože mi rychle odcházely pneumatiky. Nějakých deset patnáct centimetrů navíc jsem mu tam taky mohl nechat, bylo to hodně těsné. Ředitelství závodu to vyhodnotilo jako závodní incident, takže fifty fifty.

Fabio Leimer, který sezonu začal těžkou nehodou v Istanbulu cítil úlevu: “Tohle vítězství mi moc pomohlo. Chci teď pravidelně sbírat body – a v mistrovsví je ještě všechno možné. Opravdu všechno! Jen škoda, že jsem nemohl jet v kvalifikaci”. Leimer musel v sobotu startovat jako poslední a v neděli vyhrál – pro GP2 je to malý rekord.

Mistrovství pokračuje již za čtyři dny kvalifikací v Monaku.

 

 

 

 

 

Foto: Roman Klemm

Sdílejte na:
Zavřít