Bývalý šéf týmu Renault, Flavio Briatore, se vrací do královny motorsportu, přesněji jako poradce Alpinu. Briatore byl propuštěn z F1 kvůli kontroverzní havárii v Singapuru v roce 2008.
Francouzská stáj Alpine oznámila návrat svého bývalého šéfa Flavia Briatoreho. Do formule 1 se vrací čtrnáct let poté, co byl propuštěn za svůj podíl na „Crashgate“. Nově bude vykonávat roli poradce.
Již několik týdnů kolují spekulace, že Alpine zvažuje návrat Briatoreho do týmu, dnes však tým potvrdil, že Ital byl oficiálně přijat.
V krátkém prohlášení týmu se uvádí: „Tým BWT Alpine F1 může potvrdit, že Flavio Briatore byl generálním ředitelem skupiny Renault, Lucou de Meo, jmenován výkonným poradcem pro divizi formule 1.“
„Briatore se bude převážně věnovat oblastem týmu na nejvyšší úrovni, včetně: vyhledávání největších talentů a poskytování informací o trhu s jezdci, zpochybňování stávajícího projektu hodnocením současné struktury a poradenství v některých strategických záležitostech v rámci sportu.“
Flavio Briatore sice pomohl týmům Benetton a Renault k nejúspěšnějším rokům v F1, když s Michaelem Schumacherem v sezóně 1995-1996 a Fernandem Alonsem v sezóně 2005-2006 získal tituly mistra světa, ale jeho působení v týmu skončilo jednou z největších kontroverzí v F1.
Ital byl z F1 propuštěn a Mezinárodní automobilová federace mu původně udělila doživotní zákaz činnosti za roli, kterou sehrál ve skandálu známém jako „Crashgate“ z Velké ceny Singapuru v roce 2008.
Briatore byl zapleten do spiknutí, v němž Nelson Piquet Jr. úmyslně havaroval na začátku závodu v Marina Bay, aby spustil safety car, který tak pomohl jeho týmovému kolegovi Alonsovi vyhrát. Spiknutí vyšlo najevo až v následující sezóně poté, co Piquet Jr. po svém propuštění z týmu prozradil všechny podrobnosti.
Sankce FIA vůči Briatoremu původně ukládala doživotní zákaz činnosti, ten se však Briatoremu podařilo v roce 2010 u francouzského soudu Tribunal de Grande Instance zvrátit.
Soud dospěl k závěru, že v sankcích, které FIA udělila Briatoremu i tehdejšímu technickému řediteli týmu Patu Symondsovi, který byl rovněž propuštěn z týmu a původně dostal pětiletý zákaz činnosti, došlo k nesrovnalostem. I přes kontroverzní konec svého působení v roli šéfa týmu se Briatore nadále angažoval v F1. Zůstal součástí Alonsova manažerského týmu a podílel se také na Velké ceně Ázerbájdžánu.
Jeho jmenování přichází v zajímavém období, jelikož Alpine se nenachází v dobrém rozpoložení. Letošní výsledky jsou za očekáváním a francouzská stáj dokonce zvažuje, že od roku 2026 přestane být továrním týmem a přejde na zákaznickou stáj. Předpokládá se, že generální ředitel Renaultu Luca da Meo, vyhodnocuje, zda se obrovské investice, které Renault potřebuje k výrobě vlastního motoru, vyplatí vzhledem k úspěchům, které mohou zákaznické týmy v F1 zaznamenat.