Mezinárodní automobilová federace již od dodavatelů pohonných jednotek vyžaduje stejnou techniku i pro zákaznické týmy, tovární stáje však mnohdy využívají speciální výkonnostní módy, ke kterým už jejich zákazníci přístup nemají.
FIA pro sezónu 2018 vydala nařízení, aby dodavatelé pohonných jednotek zajistili, že jejich motory bude možné provozovat v případě všech vozů stejným způsobem. Do současné doby zatím platil pouze požadavek fyzicky identické techniky podle dodatku č.4 Sportovních regulí F1.
Řídicí orgán sportu má však důvodné podezření, že ačkoliv i zákazníci dostávají stejné pohonné jednotky jako tovární týmy, mají právě ty výhodu v podobě speciálních výkonnostních módů, například kvalifikačního, díky kterým je výsledná výkonnost odlišná.
Mezinárodní automobilová federace minulý měsíc vydala direktivu, podle které musí nyní všechny dodávané pohonné jednotky odpovídat stejné specifikaci podle jednotné technické dokumentace. Nyní však říká, že ačkoliv je „smyslem zajistit, aby všechny dodávané pohonné jednotky od stejného výrobce byly identické ve všech směrech, máme dobrý důvod domnívat se, že tomu tak nemusí být.
Zatímco technická dokumentace pro každý tým stejná být může, zdá se, že některé jsou provozovány odlišným způsobem od těch ostatních dodávaných stejným výrobcem. Zastáváme proto názor, že všechny pohonné jednotky od jednoho dodavatele by měly být identické, a to nejen ve smyslu stejné technické dokumentace pro každý tým, ale cítíme rovněž, že by měly být provozovány identickým způsobem,“ dodává prohlášení FIA.
#F1: FIA in new push to prevent Formula 1 customer engine inequality https://t.co/7nc9TtgZcz pic.twitter.com/8vYLx551Up
— Formula 1 News (@FormuIaOne) 24. února 2018
„Vzhledem k výše zmíněnému tedy očekáváme, že všechny pohonné jednotky dodávané jedním výrobcem budou:
1) Identické podle technické dokumentace pro každý tým.
A pokud nás daný tým neinformuje, že cokoliv z následujícího sám odmítl, měly by být:
2) Provozovány s pomocí stejného softwaru a musí být schopné být provozovány přesně stejným způsobem.
3) Provozovány s použitím stejné specifikace oleje a paliva.“
Volitelné části dodatku týkající se zejména paliva odráží fakt, že některé zákaznické týmy mohou stejný způsob používání samy odmítnout, neboť mají například jiného dodavatele paliv či maziv.
Ferrari například v minulých dvou letech dodávalo s povolením FIA různé specifikace pohonných jednotek. V roce 2016 závodilo Toro Rosso s rok starými pohonnými jednotkami, v loňské sezóně této možnosti využil Sauber. Letos budou mít všechny zákaznické týmy napříč celým startovním polem stejné pohonné jednotky.