Andrea Kimi Antonelli v prvním tréninku debutoval ve formuli 1. Ovšem hned po deseti minutách jeho jízda skončila, jelikož ztratil přilnavost a v poslední zatáčce narazil do bariéry.
I přestože Andrea Kimi Antonelli v prvním tréninku havaroval, jeho výkon na trati nadchl šéfy Mercedesu. Náraz, který mladý Ital utrpěl, byl velký a přetížení se pohybovalo okolo 45G. I když tento závěr nebyl tím, co si Mercedes přál, posloužil ale k tomu, aby tým ještě více přesvědčil o jeho skvělých schopnostech.
Pátrání v údajích a snaha přijít na kloub tomu, co stálo za tím, že v poslední zatáčce ztratil kontrolu nad vozem, totiž ukázala jak na jeho obrovskou rychlost, tak na jeho nezkušenost.
Místo toho, aby se Mercedes obával o poškozený vůz George Russella, inženýři a vedení týmu byli nadšeni z výkonu, který viděli před nehodou. Z předběžné analýzy, co zapříčinilo nehodu, vyvodili bizarní závěr, že to byl důsledek toho, že Antonelliho vůz a pneumatiky nebyly schopny zvládnout rychlost, kterou nabral.
Jak řekl šéf Mercedesu Toto Wolff: „To, co udělal, auto nezvládlo…“
Wolff má na mysli Antonelliho druhé rychlé kolo tréninku, přičemž to první ho s časem 1:23,955 sekund vyšvihlo na prozatímní první místo. Jeho druhé bylo ještě lepší, jelikož v prvním sektoru vytvořil osobní rekord a v tom druhém byl dokonce nerychlejší ze všech, závěrečná Parabolica to ale vše pokazila.
Bližší pohled na telemetrické údaje poukazuje na některé fascinující detaily, které Mercedes zachytil. Ukazují, kde se projevilo, že je mnohem rychlejší než kterýkoli jiný jezdec – a také nabízejí vysvětlení, jak se to všechno pokazilo. Klíčové momenty se odehrály od zatáčky Lesma 2, kde Antonelli prolétl docela působivou rychlostí. Jeho minimální rychlost, kterou tudy projel, byla 184 km/h – což je o 7 km/h více, než se podařilo Maxi Verstappenovi v nejrychlejším kole tréninku.
Ještě působivější je situace v Ascariho šikaně, kterou Antonelli projel rychlostí 190 km/h – Verstappen ve svém nejrychlejším kole dosáhl pouze 176 km/h. Ostatní jezdci na předních příčkách byli na konci tréninku na svých nejrychlejších kolech s podobným odstupem za Antonellim – Lewis Hamilton zajel minimálně 177 km/h, Charles Leclerc 178 km/h a Lando Norris 179 km/h.
Při porovnání údajů všech jezdců na konci tréninku – navzdory tomu, jak moc se trať zlepšila – Antonelliho rychlost na výjezdu z Lesma 2 a na prvním úseku Ascari na začátku tréninku nikdo nepřekonal.
Obrovská rychlost, kterou Antonelli projel Lesmem i Ascari, však nebyla bez následků – jeho pneumatiky se dostaly za hranici svých možností. To znamenalo, že se mu při výjezdu z Ascari velmi přehřívaly zejména zadní pneumatiky. Když tedy projížděl zatáčkou Parabolica, zadní část vozu v podstatě přestala přiléhat – což vysvětluje, proč se vůz tak rychle roztočil.
Jak Wolff později vysvětlil: „Myslím, že ho to prostě kouslo. Všichni trpěli teplotou, zejména teplota zadních pneumatik kolem zatáčky Ascari při takových rychlostech – proto zadní část odešla.“
Samozřejmě, že část Antonelliho rychlostní převahy v zatáčce lze vysvětlit jeho nezkušeností s pneumatikami – protože příliš tlačil na pilu a to způsobilo přehřátí, které stálo za jeho pádem. Ostatní zkušenější jezdci věděli, že musí řídit své tempo, aby měli jistotu, že pneumatiky zůstanou naživu.
Pokud Mercedes chtěl nějaký důkaz, který by dokázal, že má Antonelli talent potřebný k závodění ve formuli 1, tak ho dostali.
„Raději bychom měli problém ho zpomalit, než ho zrychlit,“ řekl Wolff. „To, co jsme viděli během jednoho a půl kola, je prostě ohromující.“
Italský závodník se nezúčastnil mediálních povinností, jelikož si stěžoval na závratě, ale zúčastnil se kvalifikace formule 2, která se konala po prvním tréninku, a klasifikoval se na šestém místě se ztrátou 0,214 s na vedoucího Zanea Maloneyho. Vyjádřil se ale ve videu, které Mercedes zaslal médiim.
„To byl den,“ řekl. „První trénink za mnou. Bohužel skončil poměrně rychle kvůli havárii. Byla docela velká, asi 52G. Opravdu se omlouvám týmu a Georgovi, že jsem je pak donutil pracovat.“
„Jen chyba z mé strany, prostě jsem na ty podmínky trochu moc tlačil. Měl jsem jízdu stavět trochu progresivněji, ale rozhodně poučení pro příště. Přesto jsem opravdu vděčný týmu, že mi to umožnil, a stále je skvělé vidět všechny tifosi venku a zajet první kola se všemi jezdci na trati.“
„Momentálně se necítím úplně dobře, jen se vrátím zpátky a pokusím se odpočívat a soustředit se na zbytek víkendu, protože nás ještě čekají nějaké závody a my se ještě pokusíme o dobrý výsledek.“