Čekání na Fernanda…

Čekání na Fernanda…

Známý britský blogger Joe Saward se nedávno vyjádřil k možné budoucnosti Fernanda Alonsa ve Formuli 1, článek je to velmi zajímavý a my jsme se jej rozhodli přeložit i pro české čtenáře.

Originální článek na blogu Joa Sawarda naleznete na tomto odkazu.

Ti největší závodníci ve Formuli 1 mají být schopni dokázat velké věci i s vozy, které jsou považovány za nekonkurenceshopné. Chápou problémy a dokážou se jim přizpůsobit. Je pravda, že v dnešních dnech toto pravidlo zcela neplatí, i sebelepší jezdec často nemůže bojovat o vítězství ve Velkých cenách s podprůměrným vozem, ten musí být alespoň trochu konkurenceschopný. A to je přesně ten moment, kdy člověk musí smeknout před Fernandem Alonsem. Ten je již dlouhou dobu považován za vůbec nejlepšího závodníka ve startovním poli a letos tuto svou pověst jen a jen potvrzuje, ze svého Ferrari F14T dokáže vymáčknout absolutní maximum. Nikdy se nevzdává, málokdy dělá chyby a bodově se prosadil zatím ve všech závodech letošní sezóny, v této statistice se mu může vyrovnat pouze Nico Hülkenberg.

Fernandovým nejlepším výsledkem v tomto roce je třetí místo, nejhůře dojel devátý a jeho průměrná pozice je páté místo. Pokud byste požádali veřejnost o vyjmenování třech nejlepších týmů současného startovního pole (což by měly být vozy, které se budou pravidelně umisťovat v nejlepší šestce), téměř všichni uvedou Mercedes hned na vrcholu seznamu a v těsném závěsu pak bude Williams a Red Bull, až daleko za nimi budou zmíněny stáje McLaren, Ferrari či Force India. Nabízí se tedy otázka, jak je vůbec možné, že Fernando Alonso je v šampionátu jezdců aktuálně na čtvrté pozici se ziskem 97 mistrovských bodů a průměrnou pátou pozicí v závodě?

Stejně zajímavá je také otázka, proč se Kimi Räikkönen potácí na dvanácté příčce s pouhými 19 body, i když ze závodu odstoupil pouze jednou? Pro Fina to při pohledu na průběžné pořadí nevypadá vůbec dobře. V čem je tedy s Räikkönenem problém? Dostává vůbec stejnou techniku jako Alonso? Má nedostatek důvěry ve svůj vůz? Má to nejlepší již za sebou a ve Formuli 1 nemá zájem o další úspěchy bojovat? Oficiálním zdůvodněním je, že vůz nevyhovuje jezdeckému stylu finského závodníka, přičemž se na tomto problému stále snaží pracovat. Až se mu to podaří, prý po trati začne znovu létat.

Někteří tvrdí, že Alonso má mnohem větší emocionální podporu ze strany týmu a pracovat v takovém prostředí je pro Räikkönena velmi těžké. To ale není příliš přesvědčivé, vezmeme-li v potaz Finův proslavený chladný a nepropustný charakter. Jedná se ve skutečnosti o malou květinu, která v hloubi duše potřebuje být milovaná a opečovávána? Další lidé tvrdí, že Räikkönen se po svém návratu do Formule 1 dostal do konkurenceschopného vozu a dokázal zaznamenat velké množství dobrých výsledků, které oživily jeho kariéru. Se stejným vozem dokázal o vítězství bojovat i Romain Grosjean, což by mohlo Räikkönenovi také trochu lichotit.

Nechci tvrdit, že znám odpověď na tyto otázky, ale nový šéf stáje Ferrari Marco Mattiacci se nechal slyšet, že Räikkönen je přesně ten závodník, kterého italský tým potřebuje. Otázkou zůstává, jak to může vědět po 12 minutách v prostředí tohoto týmu? Jak ví, že Räikkönen bude ve své závodní sedačce odvádět lepší práci než třeba takový Nico Hülkenberg nebo Jenson Button, nebo lepší práci než ve stejné pozici odváděl Felipe Massa? Není žádným tajemstvím, že Räikkönen byl oznámen jako jezdec Ferrari ještě v době, kdy tým vedl Stefano Domenicali a kdy se nahlas hovořilo o odchodu Fernanda Alonsa a tým by tak nutně potřeboval alespoň nějaké hvězdné jméno ve svém týmu. Samozřejmě by Nico Hülkenberg či Jules Bianchi v takovém případě nebyli dostatečně atraktivními jmény.

Velkou otázkou ale zůstává, co bude s Fernandem Alonsem dál? Ferrari nedokázalo nabídnout Alonsovi mistrovský vůz ani jeho pátou sezónu u italského týmu a snaživý Španěl začíná být frustrovaný. Příští týden oslaví své třiatřicáté narozeniny a je tedy docela jasné, že jeho následující rozhodnutí ohledně jeho blízké budoucnosti ve Formuli 1 bude s největší pravděpodobností tím posledním. Fernando je však i nadále v kurzu. Ferrari si ho chce pochopitelně udržet, McLaren by jej rád uvítal zpět a Williams by byl s jeho angažováním také nadmíru spokojený. Fernando tak dostává dostatečné množství prostoru k rozhodnutí se, jak se bude jeho kariéra vyvíjet. Hodně mu k tomu může pomoci i klauzule ve smlouvě, která uvádí, že Španěl může svobodně opustit tým a odstoupit od kontraktu, pokud Ferrari nebude mezi prvními třemi týmy v poháru konstruktérů. Právě o třetí místo připravil Ferrari v posledním závodě v Německu Williams. Otázkou ale zůstává, kterého data se tento fakt týká, protože takové věci se ve většině případech řeší nejdéle do 1. září, což by znamenalo, že Alonso by své plány o budoucnosti mohl oznámit v průběhu závodního víkendu v Itálii.

Ferrari v současné době nemůže do budoucnosti Fernanda Alonsa příliš mnoho mluvit, ten se může rozhodnout podle svého gusta a vůbec se nemusí ohlížet za nějakými smlouvami. Otázka pro Alonsa je velmi jednoduchá: Který motor by pro něj byl v nadcházející sezóně nejlepší? Pokud odpovědí není Ferrari, není žádný důvod, proč by měl v Maranellu dále zůstávat. Pokud je odpovědí Mercedes, má jen jednu možnost, aby usedl do relativně konkurenceschopného vozu a bojoval o vítězství. V Mercedesu mají své pozice Nico Rosberg a Lewis Hamilton pojištěny smlouvami a nedá se předpokládat, že by některý z nich vítězný tým opouštěl. Pro Alonsa by tak mohla být šance angažmá u Williamsu, kde by mohl závodit s motorem Mercedes. Niki Lauda jednoho dne poznamenal, že je rád, že Alonso není ve Williamsu, což je znamení, že tento starý kůň tuto možnost zaznamenal. Sir Frank Williams, který se v boxech F1 pohybuje podstatně častěji než Lauda, si této možnosti téměř jistě všiml také.

Pokud by se Alonso rozhodl bojovat o mistrovský titul s agregátem Honda, nebo alespoň věří, že Honda je schopná vyhrát titul v průběhu příštích tří let, pak by měl jít zpět do Wokingu. Minulost je irelevantní.

McLaren a Honda si Alonsa mohou dovolit, Williams s největší pravděpodobností ne, není ale pochyb o tom, že pokud by se Alonso skutečně rozhodl odejít do Grove, jeho dvorní sponzor Santander by jej s radostí následoval. Martini by v případě příchodu Alonsa do týmu mohlo své sponzorství zvýšit, to je ale podle všeho nepravděpodobné, protože tato společnost očekává návratnost své investice. Dá se ale předpokládat, že pokud Williams postaví konkurenceschopné auto a Alonso se stane jezdcem tohoto týmu, sehnat finanční prostředky nebude příliš velký problém.

Ferrari jistě chápe, že nyní musí o Fernanda s konkurencí tvrdě bojovat. Pokud si jej chce udržet, měla by mu tato stáj zaplatit přesně tolik, o kolik si španělský závodník řekne. Ferrari je bohatý tým, ale Fernando Alonso je také bohatý jezdec, který si může dovolit v současné době žít ve Španělsku a vůbec jej neodradila ani povinnost platit daně. Otázkou ale také je, zda-li je ještě ochotný ve své kariéře riskovat přesun do jiného týmu, nebo se spokojí se svou poměrně jistou pozicí u Ferrari a bude doufat, že příchod některých nových tváří změní věci k lepšímu.

Kolotoč přestupů může roztočit nebo nechat stát svým rozhodnutím právě Fernando Alonso, pokud zůstane u Ferrari, možná by se vyplatilo si ponechati i Räikkönena. Možná ale na jeho místo nasadí mladičkého závodníka, kterého si italský tým vypracuje v hvězdu až do doby, kdy se Alonso rozhodne Ferrari a celou Formuli 1 opustit. V takovém případě by byli horkými kandidáty Nico Hülkenberg a Jules Bianchi. Pokud by Alonso odešel, mohl by to být pro Ferrari problém, to potřebuje hvězdné jméno a tahouna celého týmu, což by mohl být s kolísavými výkony Räikkönena problém. Stáj také může obměnit celé jezdecké složení, jenže kdo by do týmu vlastně přišel? Jenson Button by v případě příchodu Alonsa do McLarenu zůstal, tvořili by pro nově příchozí motory Honda ideální jezdecké partnerství. To by mohlo přesunout pozornost na Sebastiana Vettela, kterému by se s největší pravděpodobností z pohodlného prostředí stáje Red Bull Racing také nechtělo. Pro Red Bull by s velkým počtem talentovaných mladíků v záloze nebyl asi příliš velký problém prázdné místo po Vettelovi zaplnit, nejžhavějším kandidátem na toto místo by mohl být Daniil Kvyat ze sesterské stáje Toro Rosso.

Pokud se Alonso neusídlí od příštího roku u stáje McLaren, tým z Wokingu si pravděpodobně ponechá Jensona Buttona i Kevina Magnussena. Pokud by se mezi těmito dvěma jezdci musel McLaren vybrat stájového kolegu pro Fernanda Alonsa, pravděpodobně by sáhl po Buttonovi.

Jestli bude chtít Alonso riskovat a vydá se do Williamsu, mohl by znovu obnovit své partnerství s Patem Symondsem, pod kterým získal mistrovské tituly v letech 2005 a 2006, mohl by se stát znovu kolegou Felipeho Massy, který jej velmi dobře zná z minulého působení u Ferrari, možná by se ale Williams rozhodl udržet Bottase a Alonsa angažovat vedle něj. Více pravděpodobné ale je, že by britský tým svou finskou vycházející hvězdičku prodal do bohatšího týmu a tím získal více prostředků pro zaplacení Fernanda Alonsa.

To vše je stále možné…

Sdílejte na:
Zavřít