Článek anglické blogerky Zoe Mayling o platících pilotech a srovnání mezi Maxem Chiltonem a Pastorem Maldonadem.
ORIGINÁLNÍ ČLÁNEK V ANGLIČTINĚ ZDE.
Myšlenka platícího pilota není něco, s čím bych souhlasila, protože je to prakticky šance, jak se snadno dostat do Formule 1. Samozřejmě rozumím tomu, že to není tak lehké a že pilot nemá šanci se do ní dostat bez superlicence. Takže potřebuje nějakou základní schopnost řídit rychlé auto po trati a talent pořád nebourat, ale nemusí udělat něco zvláště speciálního v jiné sérii. Pokud má to štěstí mít dostatek finanční podpory – své vlastní peníze, nebo bohaté sponzory – zkušenost a super licenci, má dobrou šanci na to, dostat sedačku v F1 týmu.
Naprosto chápu význam a důvodu pro existenci platících pilotů; udržet tým ve Formuli 1 je více než drahé a každé peníze navíc týmu významně pomohou. Pro týmy, zvláště ty malé, může být pilot s penězi tím rozdílem mezi pokračováním v závodění, nebo opuštěním Formule 1.
Důvod proč platící piloty nemám ráda je, že když týmy shánějí pilota, občas si radši vyberou někoho, kdo není tak dobrý, ale má lepší finanční podporu, než třeba jiný, lepší, talentovanější pilot. Snad ten pilot, který mezi ostatními vyniká, získá sedačku u jiného týmu, pokud ho budou potřebovat. Nicméně jinak bude muset čekat další rok pro jejich velký krok. Výdaje ve Formuli 1 jsou astronomické a peníze navíc týmům pomůžou, ale radši bych viděla mladé piloty postupující skrz různé série a bojující o dostání se na vrchol do Formule 1.
Nic z toho samozřejmě neznamená, že si platící pilot sedačku v F1 nezaslouží. Musím přiznat, že kdybych byla závodní pilot s finanční podporou a měla bych šanci dostat se tak do Formule 1, asi bych to také vzala. A každý si zaslouží šanci, ne?
Se současnou ekonomickou situací; recesí a bez peněz navíc, externí sponzorství se stává obtížnějším k získání, což nutí mnoho pilotů stát se platícími piloty. Lewis Hamilton by to například neměl tak lehké, kdyby ho McLaren nepodporoval už od dětství. Lewis je neuvěřitelně talentovaný pilot, který si své místo zcela zaslouží, ale kdyby neměl to štěstí ve formě podpory od McLarenu, musel by si svou cestu pravděpodobně vybojovat skrz malé týmy. McLaren letos podepsal Sergia Pereze, aby doplnil Jensona Buttona. O místo soupeřil ještě s Hülkenbergem. Perez má mnoho podpory a sponzorství z jeho rodného Mexika a jsem si jista, že i to hrálo v rozhodování McLarenu roli.
Ráda bych srovnala dva platící piloty – Maxe Chiltona a Pastora Maldonada.
Max Chilton je ve Formuli 1 první rok a jezdí za Marussii, které přinesl zhruba 5 milionů liber, hlavně od jeho otce, který je multi-milionářský předseda pojišťovací společnosti Aon. Ačkoli ráda vidím čtyři Brity na startovním poli, nejsem moc velkým fanouškem Maxe. Osobně si myslím, že ještě neukázal, že si zaslouží místo ve Formuli 1. Svým týmovým kolegou Julesem Bianchim je pravidelně porážen v kvalifikaci i o sekundu a v závodech zatím nic výjimečného nepředvedl. Tuto sezonu tedy zatím moc neoslnil a je tak dobrým příkladem toho, proč nemám ráda platící piloty; radši bych viděla někoho více talentovaného v jeho sedačce. Nechci být moc tvrdá, ale nemyslím si, že udělal dost pro to, aby si sedačku udržel i příští rok. Nicméně Marussia potřebuje peníze, které Max přináší a dokud bude ochoten platit, asi si ho ponechá.
Dalším příkladem je Pastor Maldonado, který je podporován venezuelskou ropnou společností PDVSA, která ho podporuje celou jeho kariéru. Maldonado do Williamsu přináší asi 28 milionů liber, což týmu obrovsky pomáhá. Rozdílem mezi Pastorem a Maxem je, že Pastorovy výsledky byly vždycky lepší. Už má své první vítězství z loňské Španělské Velké cen a ačkoli vím, že Marussia nemá tolik peněz na vylepšení svého vozu jako Williams, Maxův talent se Pastorovi prostě nevyrovná. Pastor má něco, co Max nemá.
To si myslím o platících pilotech, co na ně říkáte vy?
————————-
Zoe Mayling
http://formulaonezoe.wordpress.com