Závodníci IndyCar, kteří okusili monopost Formule 1

Závodníci IndyCar, kteří okusili monopost Formule 1

Šampionáty Formule 1 a IndyCar si nejsou příliš podobné. Jezdci závodící v Americe často královnu motorsportu kritizují kvůli přílišné obavě o bezpečnost jezdců nebo kvůli všudypřítomné politice. Ačkoliv mnozí tvrdí, že by své místo v IndyCar za sedačku ve Formuli 1 nevyměnili, rádi by si Formuli 1 alespoň vyzkoušeli. Připravil jsem pro vás výčet letošních závodníků IndyCar, kterým se minimálně jednou povedlo svézt se v nejrychlejším monopostu světa…

Tony Kanaan

Šampion IndyCar Series z roku 2004 se ve voze Formule 1 svezl ve dvou případech. Poprvé v roce 2005, kdy mu za získaný titul v IndyCar nabídl tým BAR Honda možnost otestovat svůj vůz. Kanaan se v něm svezl na okruhu Jerez ve Španělsku.

Druhá příležitost se mu naskytla během předváděcího dne Ferrari na trati Homestead-Miami v roce 2006. Tehdy se svezl v Schumacherově monopostu F2002, s kterým legendární Němec získal svůj pátý mistrovský titul.

Alexander Rossi

Ještě před vstupem do IndyCar Series závodil Američan Alexander Rossi v Evropě. V roce 2010 se měl stát testovacím jezdcem nového týmu US F1. Jak všichni víme, americký tým se na startovní rošt nikdy nedostal.

Po zisku titulu ve Formuli BMW testoval na Jerezu monopost BMW Sauber z roku 2009. V té době Rossiho krůčky směřovaly právě do Formule 1.

V roce 2012 začal testovat pro Caterham, svou premiéru během víkendu F1 zažil ve Španělsku, kde v prvním pátečním tréninku nahradil Heikkiho Kovalainena. V roce 2013 vyjel během pátečního tréninku v Kanadě a zúčastnil se nováčkovského testu na Silverstonu.

Po odchodu z Caterhamu přešel Rossi pod křídla Marussie. Během GP Belgie 2014 se měl zúčastnit svého premiérového závodu namísto Maxe Chiltona, tým to ale na poslední chvíli zamítl. V Rusku měl nahradit zraněného Julese Bianchiho, ani k tomu však nedošlo – do závodu nastoupila Marussia jen s jedním vozem.

Svého debutu se dočkal poté, co nahradil Roberta Merhiho během GP Singapuru 2015. Za volant se posadil ještě během GP Japonska, GP USA, GP Mexika a GP Brazílie. V Rusku a v Abú Zabí kvůli své účasti v šampionátu GP2 nenastoupil.

V roce 2016 mu nově přejmenovaný tým Manor sedačku nenabídl. Rossi vzal roli alespoň rezervního jezdce a začal závodit za Michaela Andrettiho v IndyCar. Po odchodu Rya Haryanta dostal Rossi nabídku sezónu dokončit, Američan ale odmítl, jelikož se chtěl plně věnovat americké závodní sérii, kde v květnu téhož roku zvítězil v jubilejním stém ročníku 500 mil Indianapolis.

Marco Andretti

Vnuk mistra světa z roku 1978 už od dětství závodí v Americe. V prosinci roku 2006 se společně s Hondou zúčastnil testů v Jerezu. Závodní ředitel týmu Gil de Ferran tehdy mladého Američana chválil.

Ačkoliv si Andretti testy užil, uvedl, že nemá zájem o závodní sedačku, dokud nevyhraje slavnou pětistovku v Indianapolis. To se mu, bohužel, dosud nepodařilo.

 

Marcus Ericsson

Švédského závodníka Marcuse Ericssona ani není třeba zmiňovat. Od letošního roku bude Ericsson závodit za tým Chipa Ganassiho.

Kromě Ericssonova působení u týmu Caterham v roce 2014 a čtyřech sezónách v barvách Sauberu mezi lety 2015 až 2018 můžeme zmínit jednu zajímavost – v prosinci roku 2009 se mladý Švéd zúčastnil nováčkovského testu na okruhu Yas Marina v Abú Zabí, kde se svezl s vozem Brawn BGP 001. Rosse Brawna, tehdejšího šéfa týmu, překvapila Ericssonova rychlost.

Scott Dixon

Pětinásobný šampion IndyCar Series je považován za jednoho z nejlepších jezdců světa, kteří nikdy nezávodili ve Formuli 1. Přesto se Australan zúčastnil jednoho testu. V roce 2004 dostal Dixon nabídku od BMW k testu monopostu BMW Williams na okruhu Paul Ricard. Dixon zazářil, jeho časy byly jen o něco málo pomalejší než časy Ralfa Schumachera.

Ačkoliv byl Dixon pochválen, sám ze svého testu radost neměl. Proměnlivé podmínky mu prý neumožnily vymáčknout z monopostu maximum.

Santino Ferrucci

Jeden z mála dnešních motoristických rebelů byl v letech 2017 a 2018 testovacím pilotem týmu Haas F1. S monopostem Haasu se svezl v roce 2017 během testů na okruhu Silverstone.

Conor Daly

Americký jezdec je asi jedním z mála pilotů, kteří se ve voze F1 svezli, ale neokusili enormní sílu přítlaku v zatáčkách. Daly se totiž zúčastnil testu na letišti, kde Force India zkoumala vliv vysoké rychlosti na monopost.

Graham Rahal

Syn slavného Bobbyho Rahala, trojnásobného šampiona IndyCar a dvojnásobného účastníka závodu F1 v roce 1978, usedl do monopostu Formule 1 jen jednou. Dokonce nedostal příležitost zajezdit si na okruhu, s monopostem BMW Sauber vyjel v roce 2008 během demo jízdy v Las Vegas.

Takuma Sato

Ještě před příchodem do americké série IndyCar závodil Takuma Sato ve Formuli 1. Svůj debut si odbyl v roce 2002 u Jordanu, poté závodil tři roky u týmu BAR Honda, kde získal své jediné pódium v kariéře (během GP USA 2004 na okruhu Indianapolis).

V letech 2006 a 2007 závodil pro Super Aguri, s kterým se zúčastnil i prvních 4 Grand Prix roku 2008. Před GP Turecka tým oznámil ukončení závodních aktivit. Sato se během stejného roku zúčastnil testů Toro Rosso, závodní sedačku pro rok 2009 ale dostal Sébastien Bourdais, čtyřnásobný šampion CART a Champ Car.

Helio Castroneves

Brazilský spiderman patří stejně jako Scott Dixon mezi nejúspěšnější jezdce, kteří se nikdy nezúčastnili závodu Formule 1. Castroneves se do monopostu F1 posadil během testů Toyoty v roce 2002 na okruhu Paul Ricard.

Sdílejte na:
Zavřít