Nedaleko majestátních mrakodrapů hlavního města Malajsie Kuala Lumpur se skrývá i jeden motoristický poklad. Tím je pět a půl kilometrů dlouhý okruh Sepang International Circuit. Po trati proslulé zákeřnými zatáčkami a dokonalým vybavením se formule letos proženou po devatenácté a bohužel na nějakou dobu i naposled. Jubilejní dvacátý ročník Velké ceny Malajsie příští rok totiž neodstartuje. Překoná někdo více jak desetiletý rekord Juana Pabla Montoy, který drží čas 1:34,223 minuty? Nebo si rodák z Bogoty titul nejrychlejšího jezdce sepangského okruhu podrží až do doby, kdy se trať opět otevře monopostům? Sledujte prozatím poslední malajsijskou Velkou cenu první říjnovou neděli od 9 hodin ráno na televizní stanici Sport 2.
Kapka historie a statistik
Okruh, který byl vyprojektován jako nejmodernější trať pro motoristické závody, byl otevřen v roce 1999. A v té době nejmodernějším opravdu byl. Měří 5 543 metrů a jezdci Formule 1 jej absolvují hned 56krát. Celkově tak překonají vzdálenost delší než 310 km. Rekord trati Juana Pabla Montoyi (1:34,223 minuty), jehož dosáhl v monopostu Williams FW26, nebyl od roku 2004 překonán. Nejúspěšnějším jezdcem v počtu vítězství je však Sebastian Vettel, jenž zde prvenství oslavoval hned čtyřikrát (2010, 2011, 2013 a 2015). Konstruktérským stájím v počtu prvenství vévodí Ferrari se sedmi prvními místy z celkových osmnácti.
Za dlouhých osmnáct let se na sepangském okruhu událo mnohé. Pro svá vítězství si zde dojela většina předních pilotů se zvučnými jmény jako Michael Schumacher, Fernando Alonso, nebo právě Sebastian Vettel. Kromě závodů Formule 1 se na trati jezdí mnoho dalších motoristických závodů včetně Moto GP. Právě v rámci posledního jmenovaného se v roce 2011 v Sepangu stala smrtelná nehoda, při níž zemřel Marco Simoncelli, jehož památku si pak také piloti F1 připomínali číslem, či jménem jezdce na svých helmách a monopostech.
Architektonický poklad
Ne nadarmo se hlavní malajské město jmenuje právě Kuala Lumpur. V překladu to totiž znamená „blátivá zátoka“, a to malajsijská metropole před nájezdem stavebních investorů opravdu byla. Obrovská, 260 hektarů veliká bažina se rozprostírala i na místě, kde dnes stojí sepangský okruh. Do boje proti vodnímu elementu se tam vydal tým architektů v čele s proslulým návrhářem tratí a automobilovým závodníkem Hermannem Tilkke. Vznikl tak okruh, který množstvím rychlých zatáček i širokých rovinek ideálních pro předjíždění všem motoristickým nadšencům bere dech. Mezi 15 zákrutami nejvíce vyčnívá riskantní šikana Pangkor Laut nebo rohová Berjaya Tioman. Rychlost svých strojů pak piloti dokazují na rovince Penang a Kuala Lumpur.
Trať v Sepangu je jedinečná také svou variabilitou. Lze ji totiž rozdělit na dva samostatné okruhy, severní a jižní, na nichž se mohou jet závody současně.
Nebezpečný, ale vzrušující
Ačkoliv stavitelé v Sepangu odvedli vynikající práci, příroda se zde stále hlásí o slovo. A tak tu i přes speciálně upravený abrazivní povrch vznikají na okruhu výmoly a mnohé nerovnosti. Tamní podnebí je navíc známé četnými změnami počasí a vysokou humiditou. Na rozdíl od pilotů, návštěvníky před vrtochy přírody chrání honosná, dvojitá a 1,3 kilometru dlouhá tribuna, ve tvaru květu malajské národní rostliny – ibišku. Díky mohutným tropickým lijákům je celý závod jedním z těch nebezpečnějších, avšak o to víc je vzrušující.
Sepang, který otevřel brány jihovýchodní Asie
„Přijde mi neuvěřitelné, že se pojede poslední velká cena v Sepangu, přinejmenším na nějakou dobu. Když měla v roce 1999 premiéru, byla to obrovská událost a byla vlastně průkopníkem cesty F1 do Asie,“ vzpomíná Tomáš Richtr, současný komentátor přenosů F1 pro stanice Sport1 a Sport2.
Sepang je historicky první okruh, jímž se mistrovský šampionát formule 1 rozšířil do ekonomicky rychle rostoucích jihovýchodních asijských zemí. A tento trend nadále pokračoval. Do mistrovského kalendáře se tak poté zapsal i singapurský okruh se svou jedinečnou noční atmosférou. A i ten svou blízkostí přispěl k zániku Velké ceny Malajsie. Nastal tak totiž odliv fanoušků a organizace závodů se stala velice náročnou. Loni například boje o prvenství sledovalo pouhých 45 tisíc diváků, ač zdejší tribuny pojmou až sto dvacet tisíc fanoušků. Ačkoliv byly závody nasmlouvané až do roku 2018, tamní Ministerstvo turistického ruchu se je pro špatnou finanční návratnost podniku rozhodlo vypovědět o rok dříve.
„Sepangu nepomohl fakt, že jen o 300 kilometrů dál se jezdí nová ikona Asie, noční Velká cena Singapuru. Se šachovnicovou vlajkou mi každopádně na konci nedělního závodu rozhodně ukápne slzička,“ říká odborník na F1 Tomáš Richtr.
Festival na rozloučenou
I přesto, že letos se zde, alespoň na nějakou dobu, šampionát formule 1 představí naposledy, nebude se jednat o smutnou událost. Kromě samotného závodu rychlých strojů si organizátoři přichystali pro fanoušky festival hned na dvou hlavních scénách, kde se představí přední malajští umělci. A aby přilákali co nejvíce fanoušků, snížili ceny vstupenek o 82 %. Za vstup na všechny tréninky, kvalifikaci i samotný závod tak diváci zaplatí okolo pouhých 100 eur.
Ač se formule 1 prozatím s Velkou cenou Malajsie loučí, okruh bude i nadále sloužit motoristickým sportům, především mistrovským závodům silničních motorek, které se u malajského publika těší větší pozornosti. Fanoušci královny motoristického sportu si však nemusí zoufat. Velkou cenu Malajsie nahradí v kalendáři formule 1 v další sezóně Velká cena Německa a Velká cena Francie.
Poslední závod na Sepang International Circuit můžete sledovat i vy v neděli 1. října od 09:00 a od 13:00 hod. v repríze na televizní stanici Sport 2. Sport 1 navíc v průběhu pátečního dne odvysílá také všechny tréninky a v sobotu od 11:00 hod. kvalifikaci nedělní Velké ceny Malajsie.