FIA se rozhodla zasáhnout, od příštího roku v F1 systém DAS (dual-axis steering) neuvidíme. Týmy tak mají možnost jej používat jen po zbytek letošní sezóny.
Hlavním tématem letošní první části předsezónních testů je bezpochyby inovativní, přesto kontroverzní řešení DAS, které má za úkol měnit sbíhavost kol podle toho, zda jedete po rovince, nebo zda zrovna zatáčíte.
Systém DAS představil během úterního dopoledne Mercedes. Lewis Hamilton pohyboval volantem dopředu a dozadu, čímž měnil úhel náklonu kola.
Některé týmy mají v plánu systém DAS napodobit, jiné se proti němu těžce ohrazují a tvrdí, že DAS nesplňuje technická kritéria. To však není pravda, Mercedes žádnou reguli neporušil – sbíhavost se totiž mění jen u předních kol. V pravidlech stojí, že se kola nesmí naklánět nebo měnit směr na více než dvou kolech.
FIA se tak rozhodla zakročit a pro příští rok systém DAS zakáže. Postará se o to odstavec 10.5. technických pravidel, ve kterém stojí: „Seřazení kol, které je definováno polohou vnitřního upevnění jednotlivých členů zařízení, musí být prováděno monotónní funkcí rotace jediného volantu.“
Laicky řečeno to znamená, že se kola nebudou moci naklápět a jejich pohyb se bude vykonávat pouhým otáčením volantu.
Zákaz inovativního systému DAS však opět přivádí otázku, zda má smysl pokoušet se vyčnívat a atypickými způsoby hledat prostor, ve kterém se zlepšit. Není to poprvé, kdy bylo nějaké řešení zakázáno.