Přestože technická pravidla formule 1 nadále dodavatelům pohonných jednotek svazují ruce, když omezila počet motorů pro každého jezdce ze čtyř na tři, výrobci usuzují, že by nebylo správné zaměřovat se pouze na spolehlivost za cenu omezení výkonu.
Mercedes tvrdí, že se mu podařilo výkonnost jeho pohonné jednotky naopak ještě zvýšit, jak prozradil šéf jeho motorářského oddělení Andy Cowell.
„Je elegantnější, zapadá lépe do aerodynamického balíčku auta,“ říká. „Dozvíme se v Abú Dhabí, jestli vydrží více než ten předchozí, my jsme se neustále snažili, aby náš kvalifikační mód i naše závodní módy byly ještě silnější než v předchozích letech.“
Ačkoliv Renault a Honda už prozradily, že na letošní sezónu plánují taktické výměny motorů za cenu penalizací, aby se s novými pravidly nemusely tolik omezovat co do výkonnosti, Cowell je přesvědčen, že právě omezování výkonnosti není tou správnou cestou.
„Nejvíce pozitivním náhledem na sezónu je, že postavíte pohonnou jednotku, která je schopná zvládnout sedm závodů. Nesmíte ale snížovat její výkon. My potřebujeme, aby náš kvalifikační mód byl ještě lepší než kdy dřív, potřebujeme, aby náš závodní mód byl ještě lepší než kdy dřív. S tím do toho vstupujeme. Pokud se něco stane, pokud přijde problém s kvalitou, budeme na to nějak reagovat a přizpůsobovat se.“
Lewis Hamilton naznačil, že v předsezónních testech Mercedes neukázal všechno, zejména svůj kvalifikační režim. Obhájce titulu se proto prý nemůže dočkat, až jej vyzkouší v Melbourne. Podle jeho slov by se mělo jednat o dosud nejvýkonnější režim, začal mu proto přezdívat „párty mód“.
„Náš kvalifikační režim je dosud nejzábavnější, měl by to být ‚párty mód‘,“ řekl. „Má nejvyšší výkon a nejvíc šťávy, v něm dosahujeme nejvyšších rychlostí. Myslím, že Andy a celý tým už ho zkoušeli na testovací stolici a já se těším, že ho použiju při těch několika příležitostech, které máme v sezóně.“
Andy Cowell confirms Mercedes have come up with a more powerful qualifying engine map/ mode. Faster than what the team ran last year, Lewis #Hamilton is calling it the “party mode” #f1 #AustralianGP #AusGP pic.twitter.com/c6lPerVTGS
— Joseph kyalo (@AmJose_) 21. března 2018
S podobným přístupem jde do sezóny 2018 také Ferrari. Italský výrobce si původně stanovil cíl, aby při zvýšené životnosti dosahoval alespoň stejné výkonnosti jako s loňskou jednotkou. Interní zdroje však podle britského Autosportu prozrazují, že už ze specifikace pro Melbourne podařilo vyždímat víc. Výkon je prý o 10 koní vyšší.
Ferrari na své pohonné jednotce provedlo některé důležité změny. Turbodmychadlo by letos mělo být lehčí, dosahuje prý vyššího výkonu v kratším reakčním čase. Zároveň prý účinněji spolupracuje s motorgenerátorem MGU-H.
Narozdíl od Mercedesu z tábora Ferrari nepřicházejí žádná velká prohlášení, italská značka chce pochopitelně sama nejprve vidět, jak si v porovnání s Mercedesem, a to zejména ve zmíněných kvalifikačních režimech, stojí.
Jedním z nepříjemných aspektů nových pravidel však pro dodavatele motorů může být zavedení halo. Kvůli systému ochrany hlavy jsou totiž letos vozy těžší, což bude znamenat vyšší spotřebu paliva. Omezování výkonnosti tak teprve může přijít na přetřes v průběhu samotných víkendů velkých cen.
#F1: Ferrari gains 10bhp with first 2018 Formula 1 engine specification https://t.co/nBEPqCJrY8 pic.twitter.com/MFjJP8Uevg
— Formula 1 News (@FormuIaOne) 21. března 2018