Ve formuli 1 letos jezdí pět bývalých šampionů GP2 (Rosberg, Hamilton, Hülkenberg, Maldonado a Grosjean) a po jejich stopách se tento víkend nejúspěšněji vydal junior McLarenu Stoffel Vandoorne. Zatímco Dennisův „klub penzistů“ ve formuli 1 dále zametá pole, je jeho dorostenec v GP2 třídou sama pro sebe.
K prvnímu závodu sezony GP2 se v bahrajnském paddocku sešlo 24 jezdců osmnácti národností – jak už jsme na těchto stránkách předpovídali, chyběl tým Hilmer, protože nenašel piloty s dostatečným budgetem. Mezi těmito mladíky průměrného věku 22 let bylo sedm bývalých vítězů GP2 a devět naprostých nováčků. Na ročník 2015 se připravili vydatnými testy, při kterých najezdili 6.497 kol, spálili 29.400,litrů paliva a spotřebovali 1.456 pneumatik.
Toliko na začátku jedenácté sezony GP2 ke statistice, která nejpozději se zahájením volného tréninku nemusela zajímat.
Vandoorneho pátá pole-position za sebou
Ve vedru pátečního poledne měli jezdci 45 minut na to, aby své vozy co nejlépe nastavili pro noční kvalifikaci. Ošemetný to úkol, jelikož všichni museli počítat s tím, že trať v oněch osmi hodinách mezi oběma sessions rapidně ochladne. Ve dne teplota vystoupila na 35 stupňů, což očividně vyhovovalo jezdcům španělského týmu Racing Engineering: nováček z Anglie Jordan King zajel o setinu rychleji než týmový kolega, minulý rok rádoby jezdec Marussie-F1, Alex Rossi a obsadili tak první dvě místa. Za nimi se seřadili úřadující mistr GP3, Alex Lynn a zkušení favorité Vandoorne, Pic, Haryanto, Gasly, Evans a Marciello. 23 jezdců, kterým se vyhnuly technické problémy, se vešlo do 2,1 sekundy. Napínavá kvalifikace tedy byla připravena.
Večer za umělého osvětlení přezulo pole na měkkou směs Pirelli. Favorit ročníku Stoffel Vandoorne (ART) v zimních testech nezářil nejlepšími časy, hned při první sérii útoků na pole-position ovšem udeřil: byl nejrychlejší před Picem, Kingem, Haryantem, Matsušitou a Gaslym. Trať po deseti minutách osiřela a technikové začali vozy nastavovat v boxech dle přání jezdců pro rozhodující kvalifikační pokusy. Prvních patnáct se vtěsnalo do jediné sekundy – o výsledku tedy ještě zdaleka nebylo rozhodnuto. Zbývalo ještě 9 minut, když se monoposty GP2 znovu objevily na trati. Po dvou (!) zahřívacích kolech se pořadí tabulky začalo znovu měnit – ovšem pouze za geniálním belgickým juniorem McLarenu. Trojka Williamsu-F1 Alex Lynn (tedy bez lakování Red Bullu) se posunul na druhé místo, zatímco výborný Vandoorne posunul laťku pole-position o 25 setin výše. Překvapivě rychlý Japonec Matsushita si hned na to zajistil startovní místo v první řadě a Raffaelle Marciello se zlepšil na 5. místo za Picem. Nejlepších deset doplnili King, Nato, Rossi, Gasly a dobrý Sirotkin, jehož krajan Markelov překvapil 11. časem. Prvních patnáct se opět vešlo do jediné sekundy.
„Konečně se mi podařilo to, co minulý rok tak dobře uměl Palmer: optimálně využít hned první sadu pneumatik. Vystartovat do nové sezony z pole-position – je to má pátá za sebou – je samozřejmě výborné. Minulý rok se mi zde jako začátečníkovi dařilo, takže se těším na závod. Nehraje velkou roli, že za mnou stojí dva debutanti. Všichni jsme zde dlouho testovali a sbírali zkušenosti,“ řekl po kvalifikaci Vandoorne. Senzace kvalifikace, Vandoornův kolega Matsušita byl v bojovné náladě: „Jsem docela spokojen, ale Vandoorne je ještě o tolik rychlejší. Mým problémem je, že v poměru k němu příliš brzy brzdím. Zítra se ovšem pokusím ho porazit.“
Výsledek kvalifikace / postavení na startu:
1 | Stoffel Vandoorne | ART Grand Prix | 1m39.237s | – |
2 | Nobuharu Matsushita | ART Grand Prix | 1m39.545s | 0.308s |
3 | Alex Lynn | DAMS | 1m39.599s | 0.362s |
4 | Arthur Pic | Campos Racing | 1m39.630s | 0.393s |
5 | Raffaele Marciello | Trident | 1m39.645s | 0.408s |
6 | Jordan King | Racing Engineering | 1m39.770s | 0.533s |
7 | Norman Nato | Arden International | 1m39.857s | 0.620s |
8 | Alexander Rossi | Racing Engineering | 1m39.872s | 0.635s |
9 | Pierre Gasly | DAMS | 1m39.877s | 0.640s |
10 | Sergey Sirotkin | Rapax | 1m39.887s | 0.650s |
11 | Artem Markelov | RUSSIAN TIME | 1m39.955s | 0.718s |
12 | Rio Haryanto | Campos Racing | 1m39.961s | 0.724s |
13 | Mitchell Evans | RUSSIAN TIME | 1m39.999s | 0.762s |
14 | Robert Visoiu | Rapax | 1m40.128s | 0.891s |
15 | Richie Stanaway | Status Grand Prix | 1m40.251s | 1.014s |
16 | Julian Leal | Carlin | 1m40.353s | 1.116s |
17 | Sergio Canamasas | MP Motorsport | 1m40.434s | 1.197s |
18 | Marco Sorensen | Carlin | 1m40.444s | 1.207s |
19 | Andre Negrao | Arden International | 1m40.634s | 1.397s |
20 | Daniel de Jong | MP Motorsport | 1m40.653s | 1.416s |
21 | Nathanael Berthon | Lazarus | 1m40.654s | 1.417s |
22 | Rene Binder | Trident | 1m40.773s | 1.536s |
23 | Marlon Stockinger | Status Grand Prix | 1m40.995s | 1.758s |
24 | Zoel Amberg | Lazarus | 1m41.690s | 2.453s |
Položil Stoffel Vandoorne v sobotu základní kámen ku zisku titulu?
Vedro, silný vítr a prázdné tribuny vítaly – jak je v Bahrajnu zvykem – první závod GP2. Do dobrodružství na 32 kol v měsíční krajině nejlépe vyrazil Vandoorne, zatímco ambiciozní Matsušita zůstal stát jako přilepený. Z prvního kola se pole vrátilo v pořadí Vandoorne, Lynn, Nato, Marciello, Pic, Gasly a Rossi. Až na lehkou kolizi mezi Markelovem a Negraem se všichni jezdci chovali velmi ukázněně. Zatímco Vandoorne jen lehce ujel Lynnovi, dokázali se oba odpoutat od zajímavé skupiny Pic-Nato-Marciello-Gasly bojující od třetí místo. Pěkná šarvátka ovšem skončila po 4 kolech čtyřnásobnou nehodou (komisaři za ni penalizovali Brazilce) těchto borců a neutralizací za Safery-Carem!
Ze špičkových jezdců této fáze využili k výměně pneumatik Lynn a Rossi. Vandoorne zůstal na trati a když se opět smělo jet naostro, vedl před Haryantem, Lealem, Matsušitou a Rumunem Visoiuem. Belgičan poté opět dokázal lehce ujíždět konkurentovi z Indonésie. Za nimi se činil především Matsušita: japonský mistr formule 3 se probojoval na třetí místo. Dobrý závod předvedl i nováček Visoiu, když se protlačil před mnohem zkušnějšího Leala na čtvrtou pozici. Po 16 kolech, tedy o poločas, znělo pořadí Vandoorne, Haryanto, Matsušita, Visiou, Leal, Rossi, Berthon, Lynn a Evans. Vedoucí Vandoorne ovšem neměl dostatečný náskok (11 sekund), vůči Rossimu, aby si mohl dovolit svou zastávku v boxech bez ztráty pozice. 10 kol před koncem ovšem musel i on fasovat čerstvou směs. Mechanici ART nepracovali nejlépe a bývalý lídr se vrátil na trať jen jako pátý, hned ovšem znovu odpálil ohromnou show. Rychle dohnal skupinu King-Evans-Negrao bojující o druhé místo a během dvou kol nechal všechny za sebou. Jako další se Vandoorne vrhl na vedoucího Američana, který měl 4 kola před koncem 8sekundový náskok. Červenobílá ART-Dallara z něj ujídala 2-3 sekundy na kolo – vznikl opravdu královský duel! 1,5 kol před koncem byl Belgičan znovu tam, kam patří, když Rossiho na vyždímaných pneumatikách s lehkostí odsunul za sebe. 5 sekund za nimi předváděl podobně dobré divadlo i Rio Haryanto. Indonésan, který se v posledních letech nedokázal prosadit, zvolil stejnou taktiku jako Vandoorne a ještě v poslední zatáčce se vtěsnal před Rossiho. Jediný Muslim GP2 tak slavil svůj největší úspěch vůbec.
Z dobrého prvního závodu v GP2 se mohli těšit i nováčci Jordan King a Robert Visoiu na pozicích 4 a 5. Tučné body získali před mnohem zkušenějšími Evansem, Berthonem, Lealem a Negraem. Na bojovného Matsišitu zbyl jen bodík za desáté místo.
„Byl to velmi zábavný závod, ve kterém jsem musel hodně předjíždět,“ shrnul Vandoorne spokojeně.
Výsledek sobotního závodu:
1 | Stoffel Vandoorne | ART Grand Prix | 1h01m23.306s |
2 | Rio Haryanto | Campos Racing | 5.056s |
3 | Alexander Rossi | Racing Engineering | 5.497s |
4 | Jordan King | Racing Engineering | 12.322s |
5 | Robert Visoiu | Rapax | 20.048s |
6 | Mitchell Evans | RUSSIAN TIME | 25.543s |
7 | Nathanael Berthon | Lazarus | 27.729s |
8 | Julian Leal | Carlin | 28.463s |
9 | Andre Negrao | Arden International | 29.502s |
10 | Nobuharu Matsushita | ART Grand Prix | 29.664s |
11 | Marlon Stockinger | Status Grand Prix | 36.875s |
12 | Sergey Sirotkin | Rapax | 38.516s |
13 | Artem Markelov | RUSSIAN TIME | 41.021s |
14 | Sergio Canamasas | MP Motorsport | 41.391s |
15 | Richie Stanaway | Status Grand Prix | 43.375s |
16 | Zoel Amberg | Lazarus | 44.062s |
17 | Rene Binder | Trident | 44.682s |
18 | Daniel de Jong | MP Motorsport | 48.421s |
19 | Alex Lynn | DAMS | 1m05.572s |
– | Raffaele Marciello | Trident | nedojel |
– | Norman Nato | Arden International | nedojel |
– | Arthur Pic | Campos Racing | nedojel |
– | Pierre Gasly | DAMS | nedojel |
– | Marco Sorensen | Carlin | nedojel |
Rio Haryanto domival nedělnímu sprintu – Vandoorne dominuje celkové tabulce.
„Když se mi podaří tak dobrý start, jako včera, tak vidím možnost zopakovat špičkový výsledek i dnes. Zavedení DRS mi to jistě usnadní,“ plánoval před nedělním sprintem letošní „Man-To-Beat“ Vandoorne. Z první řady směli vyrazit nedělní specialisti Leal s Berthonem a Kolumbijec tuto výhodu přeměnil ve vedení, zatímco se Berthon propadl za Evanse, Haryanta, Negraa, Visoiua, Matsušitu a Vandoorna. V průběhu dalších kol ukázali nejlepší tah kupředu Haryanto a Evans. Po sedmi kolech převzal malý Indonézan od Leala vedení. Za ním se vytvořila senzační skupina Leal-Evans-Visoiu-Matsušita-Vandoorne, která by fandům předvedla krásný sport – kdyby se v Bahrajnu fandové vyskytovali. Tuto skupinu musel jako první po střetu s Lealem opustit Mitch Evans, zato ji zezadu doplnili Rossi, Negrao a Berthon – GP2 předváděla opravdu velké závody!
10 kol před cílem měl Haryanto náskok tří sekund před rozjetým Matsušitou, výborným Robertem Visiouem a Vandoornem, který si na Rumuna brousil zuby. Hned za nimi číhali Rossi a Leal. V závěrečné fázi rozhodlo, jak si kdo rozhodil životnost pneumatik a byli to zkušení borci GP2, kdo se prosadil. Dvě kola později ztratil Visoiu dvě místa vůči Vandoornovi a Rossimu, šest kol před koncem ukázal Vadoorne kolegovi Matsušitovi, kdo je jedničkou týmu ART a posunul se na druhé místo. Nováčci Visoiu a Matsušita museli platit za to, že své pneumatiky příliš opotřebovali. Mnohem lépe si v tomto ohledu počínal tichý a plachý Rio Haryanto. Od vítězství jej dělily 3,5 sekundy a ani s Vandoornem ve zpětných zrcátcích neudělal závěrem chybu. Po 23 bezchybných kolech arabskou pouští slavil své první vítězství v GP2 před chladným Vandoornem a v posledních kolech senzačně rychlým Nathanaelem Bertonem, který těsně před cílěm předjel Rossiho. Zbývající body si zaslouženě rozdělili Leal, Matsušita, Visoiu a Negrao.
Stoffel Vandoorne v Bahrajnu jasně potvrdil svou roli favorita, Rio Haryanto se konečně dočkal prvního vítězství a z nováčků velmi příjemně překvapili především Matsušita a Visoiu. Velkým vítězem víkendu ale byla i samotná GP2, která předvedla jednoduše senzační motorsport. Fandové této třídy se mohou těšit na druhý víkend května, když se znovu pojede v Barceloně.
Výsledek nedělního sprintu:
1 | Rio Haryanto | Campos Racing | 41m35.490s |
2 | Stoffel Vandoorne | ART Grand Prix | 3.004s |
3 | Nathanael Berthon | Lazarus | 5.639s |
4 | Alexander Rossi | Racing Engineering | 6.258s |
5 | Julian Leal | Carlin | 13.945s |
6 | Nobuharu Matsušita | ART Grand Prix | 15.923s |
7 | Robert Visoiu | Rapax | 19.794s |
8 | Andre Negrao | Arden International | 20.159s |
9 | Jordan King | Racing Engineering | 21.101s |
10 | Arthur Pic | Campos Racing | 25.690s |
11 | Richie Stanaway | Status Grand Prix | 32.040s |
12 | Artem Markelov | RUSSIAN TIME | 33.200s |
13 | Daniel de Jong | MP Motorsport | 34.335s |
14 | Sergey Sirotkin | Rapax | 34.361s |
15 | Alex Lynn | DAMS | 35.050s |
16 | Norman Nato | Arden International | 39.501s |
17 | Mitchell Evans | RUSSIAN TIME | 39.536s |
18 | Zoel Amberg | Lazarus | 41.084s |
19 | Marlon Stockinger | Status Grand Prix | 43.390s |
20 | Raffaele Marciello | Trident | 47.545s |
21 | Marco Sorensen | Carlin | 49.715s |
22 | Pierre Gasly | DAMS | 56.504s |
– | Sergio Canamasas | MP Motorsport | nedojel |
– | Rene Binder | Trident | nedojel |
Celková tabulka GP2 po prvním podniku:
1 | Stoffel Vandoorne | 43 |
2 | Rio Haryanto | 33 |
3 | Alexander Rossi | 23 |
4 | Nathanael Berthon | 16 |
5 | Jordan King | 12 |
6 | Robert Visoiu | 12 |
7 | Julian Leal | 10 |
8 | Mitchell Evans | 8 |
9 | Nobuharu Matsušita | 7 |
10 | Andre Negrao | 3 |