
Šéf McLarenu Andrea Stella přiznal, že tým nepovažoval jednu zastávku, kterou Lando Norris provedl, za nejlepší strategii k vítězství Velké ceny Maďarska. Proč nakonec fungovala?
Lando Norris vstoupil zamířil na letní přestávku v dobré formě, když v napínavém závěru závodu na Hungaroringu porazil Oscara Piastriho a snížil náskok svého týmového kolegy na čele šampionátu na devět bodů.
Brit startoval ze třetího místa na startovním roštu, ale na začátku závodu klesl o dvě pozice, když Piastriho manévr k ochraně vnitřní stopy zpomalil Norrisův vjezd do první zatáčky.
Britský pilot sice snadno získal zpět jednu pozici, když se dostal před Fernanda Alonsa, ale zůstal za Georgem Russellem, dokud jezdec Mercedesu nezajel v 21. kole do boxů. Vzhledem k tomu, že Norris ztratil značný náskok na Leclerca s Piastrim, McLaren se rozhodl prodloužit jeho úvodní stint až do 31. kola a rozhodl se pro jednu zastávku v boxech.
To mu zajistilo vedení, když Leclerc a poté Piastri zajeli podruhé do boxů, přičemž Piastri vyjel s více než 12sekundovým odstupem, ale s novějšími pneumatikami.
Oscar Piastri se pět kol před koncem přiblížil k Norrisovi na dosah DRS, ale Australan nedokázal předjet svého týmového kolegu, který dovedl McLaren k 200. vítězství ve formuli 1.
Stella však popřel, že by Piastri byl znevýhodněn, a uvedl, že McLaren ani neuvažoval o jedné zastávce, dokud Norris nepředvedl působivé tempo na opotřebovaných pneumatikách.
„Naší základní strategií pro dnešek byla strategie dvou zastávek. Nemysleli jsme si, že by byla nutně možná strategie jedné zastávky. S Oscarem jsme se tedy pokusili o strategii dvou zastávek a snažili jsme se předjet Leclerca při první zastávce. Poté jsme se pokusili prodloužit druhý stint, abychom získali rozdíl v pneumatikách a získali tak těch pár desetin sekundy, které nám umožnily předjet Leclerca, a to se podařilo,“ popsal Andrea Stella. „Pokud jde o Landa a strategii s jednou zastávkou, když jsme prodloužili stint a nechali jsme Landa venku, nemysleli jsme si, že by jedna zastávka byla stále možná. Ale Lando si zaslouží uznání, protože se mu podařilo zajet několik velmi silných sektorů a časů na kolo s relativně opotřebovanými pneumatikami. Takže jsme nějak došli k tomu, že strategie s jednou zastávkou začíná být ve hře. Mysleli jsme si, že bude dominovat strategie se dvěma zastávkami.“
Andrea Stella také prozradil, že Piastriho poměrně brzká zastávka v boxech, která nebyla v předzávodních plánech McLarenu, vedla k pokusu týmu o undercut na první pozici Leclerca.
„Myslím, že pokud jde o dvě zastávky pro Oscara a čas zastávky, jeho pneumatiky začaly v první části závodu trochu trpět. Nebylo jasné, jaká by byla síla undercutu, ale stálo to za pokus. A i když prodloužíte stint, když máte pneumatiky, které se nechovají moc dobře, nemusí vám to nutně přinést odměnu. Chtěli jsme to tedy zkusit poprvé a pokusit se předjet Leclerca. Věděli jsme, že později v závodě bude druhá šance, a v tu chvíli byla strategie s jednou zastávkou pro Landa rozhodně mimo hru, protože, jak jsem již řekl, je to možnost ze strategického hlediska, kterou jsme objevili, když jsme ho nechali venku a viděli jsme, že má dobré tempo, aby získal nějakou konkurenční výhodu,“ popsal šéf týmu McLaren.
Stella také odmítl tvrzení, že Piastri by měl více kol na to, aby v závěrečné fázi závodu zaútočil Norrise, kdyby jeho druhá zastávka v boxech proběhla dříve.
„Chtěli jsme Oscarovi dát dostatečný rozdíl v pneumatikách, aby mohl předjet Leclerca, ale také aby měl spravedlivou šanci na útok na Landa. Chtěli jsme se tedy ujistit, že s ohledem na Leclerca příliš neodcházíme od optimální strategie dvou zastávek, protože to by bylo vůči Oscarovi nespravedlivé ve vztahu k jeho souboji s Landem, který byl spravedlivější. Také jsme se Oscara zeptali, co by preferoval, a on rozhodně chtěl mít šanci vyhrát závod,“ vysvětlil Stella. „Takže si myslím, že závod se vlastně odehrál tak, jak jsme doufali, co se týče chování pneumatik, což znamená, že pneumatiky vydržely dost dlouho na to, abychom mohli zastavit, když jsme se rozhodli pro pit stop Landa, a také, že v druhé části závodu pneumatiky a tempo vozu umožnily Oscarovi předjet Leclerca, a pak se vlastně obě strategie ukázaly jako docela rovnocenné.“
Formuli 1 nyní čeká poměrně dlouhá letní přestávka. Závodit se bude až poslední srpnový víkend v nizozemském Zandvoortu. V boji o jezdecký titul nyní dělí dva největší favority pouhých devět bodů. O Poháru konstruktérů je prakticky téměř rozhodnuto, McLaren disponuje obrovským náskokem 299 bodů před druhým Ferrari a jen velmi nečekané události by britskou stáj mohly o tento titul připravit.