
Kauza Crashgate opět ožívá. Jen pár dní před Velkou cenou Singapuru se objevila informace, že Felipe Massa nevzdává svůj boj, a přestože se zdá, že titul už právně nikdy nemá šanci získat, alespoň se pokouší vysoudit pořádně velké odškodné.
Bývalý pilot Williamsu či Ferrari žádá náhradu škody od Bernieho Ecclestonea, společnosti Formula One Management a Mezinárodní automobilové federace ve výši 82 milionů dolarů. Už za měsíc, konkrétně 28. října, se v Londýně uskuteční první jednání před Nejvyšším soudem.
Kauza Crashgate se zapsala do historie formule 1 jako jedna z nejkontroverznějších událostí vůbec. Nelson Piquet při první Velké ceně Singapuru, která se jela v sezóně 2008, úmyslně havaroval na pokyn Flavia Briatoreho a Pata Symondse, aby zvýhodnil Fernanda Alonsa. Ten absolvoval výměnu pneumatik a doplnění paliva dříve než ostatní, kteří tak učinili až v důsledku Piquetovy nehody.
Alonso před Mezinárodní automobilovou federací tvrdil, že o plánu na nehodu nevěděl, a proto nedostal žádný trest. Naproti tomu Symonds dostal pětiletý zákaz činnosti a Briatore doživotní. To však Massovi nestačilo – právě on totiž na událost v Singapuru doplatil nepřímo, ale poměrně tvrdě. Po špatné signalizaci mechanika Ferrari ovládajícího semafor, na kterém na chvíli blikla zelená, Massa vyrazil na trať s tankovací hadicí ještě připojenou k monopostu, čímž v boxové uličce způsobil i požár.
Ztratil tak cenný čas, který už nedohnal, a ze závodu, který měl před nehodou rozjetý na vítězství, nakonec odjel poražen. Přestože Massa během sezóny chyboval vícekrát, i Singapur mohl přispět k jeho porážce v boji o titul s Lewisem Hamiltonem, o jediný bod. Po výrocích Ecclestonea, že on i Max Mosley věděli o úmyslech Renaultu, se Massa rozhodl hájit se i soudní cestou.
Podle deníku The Times Felipe Massa krátce před londýnským soudním jednáním uvedl: „Zodpovědnost je prevencí před budoucími podvody. Takové chování je nepřijatelné v jakékoliv oblasti života, zvlášť ve sportu, který sledují miliony diváků a dětí. Budeme bojovat až do úplného konce, abychom dosáhli spravedlivého výsledku – pro mě, pro motorsport v Brazílii i pro sport jako celek,“ řekl Massa.
K Massově situaci se vyjádřil i Bernie Ecclestone, který tehdy neochvějně vládl F1. Angličan však nesdílí Massův optimismus a jeho snahu o žalobu ve výši 82 milionů dolarů bagatelizuje: „Neexistuje šance, že by někdo změnil nebo zrušil výsledky závodu. Vždy se stane něco, kvůli čemu by někdo mohl chtít závod zrušit. Snažit se přesvědčit prezidenta FIA, aby svolal speciální zasedání, na kterém by závod musel být zrušen – na to neexistují žádné předpisy.“
„Mosley věděl, že neexistují dostatečné důkazy, aby něco podnikl. Všechno to začalo, když se Nelson Piquet rozhodl promluvit – protože nedostal sedačku na rok 2010. Max neříkal, že bychom to měli utajit, jen tvrdil, že by to nebylo dobré pro obraz F1.“
Ecclestone dodal, že rozhovor, který poskytl pro F1 Insider, v němž uvedl, že on a Mosley věděli o plánech Briatoreho a Symondse v Singapuru už dříve, nepovažuje za relevantní důkaz v nadcházejícím procesu: „Byl to rozhovor pro někoho v Německu a angličtina toho člověka nebyla dobrá, dělal si poznámky a někdo to pak v Anglii přepsal. Právníci nechápou, jak by něco takového mohlo být použito u soudu.“
Formule 1 nejsou jen úspěšní jezdci, ale i špičkové týmy. Ferrari, které udává tempo od samého počátku šampionátu, týmy založené závodníky jako McLaren či Williams, nebo noví šampioni Mercedes a Red Bull.