Daniel Ricciardo již oficiálně ukončil svou závodní kariéru a formuli 1 už bere jako uzavřenou kapitolu. Stal se však ambasadorem Fordu a nyní ho láká zkusit jeden z nejlegendárnějších terénních závodů.
Shrnutí článku
Věčně usměvavý Australan byl během svého působení ve formuli 1 jedním z nejoblíbenějších jezdců mezi fanoušky. Již od prvních let v královně motorsportu prokazoval nezpochybnitelný talent a měl se stát nástupcem Sebastiana Vettela v Red Bullu.
Vypadalo to, že mistrovský titul bude pro rodáka z Perthu pouze otázkou času, nakonec se ale u rakouského týmu objevil mladý Max Verstappen a Australanova pozice lídra týmu byla pryč. Než z týmu na konci roku 2018 odešel, získal pro něj sedm vítězství.
Po odchodu z Red Bullu zamířil Ricciardo do Renaultu. Tam byla jeho pozice jedničky sice jasná, ovšem nedisponoval tam takovým vybavením jako u výrobce energetických nápojů. Jeho výkony byly sice na poměry francouzského týmu solidní, přesto výsledky rozhodně nebyly takové, jaké Ricciardo očekával.
Z Australanova působení u francouzské automobilky si spousta fanoušků vybaví zejména jeho sázku s tehdejším šéfem Renaultu Cyrilem Abiteboulem. Předmětem sázky bylo, jestli dokáže australský závodník s týmem získat pódium. Šéf týmu nakonec sázku prohrál a byl nucen si nechat udělat tetování podle jezdcova výběru. Ricciardo v roce 2020 získal dokonce dvě pódia.
Po dvou letech však tým opustil a pro rok 2021 přešel k McLarenu. Tady začal pomalý konec kariéry jezdce, který závodil s číslem 3. V Monze ve své první sezóně v týmu sice překvapivě zvítězil, což byl pro stáj z Wokingu první triumf po téměř devíti letech, přesto po celou dobu svého působení v týmu na svého kolegu Norrise ztrácel a s vozem se nedokázal sžít.
Na konci roku 2022 ho tradiční britská stáj vyplatila z kontraktu a pro rok 2023 se stal rezervním jezdcem Red Bullu. V ten moment vítěz osmi závodů ucítil šanci dostat se zpět do týmu, který ho přivedl do formule 1. Již v polovině roku 2023 nahradil Nycka de Vriese v AlphaTauri. Poté ale na okruhu v Zandvoortu utrpěl zranění ruky, což zkomplikovalo jeho návrat do F1 a několik závodů musel vynechat. V roce 2024 v týmu, který byl přejmenován na VCARB, zůstal, ovšem po závodě v Singapuru byl propuštěn.
Tímto tento nenaplněný talent formule 1 zakončil svoji pouť v nejvyšší kategorii okruhového motosportu. Ve formuli 1 odjezdil 257 velkých cen, zvítězil v 8 závodech a 32krát se umístil na stupních vítězů.
Ricciardovy plány do budoucna
V září tohoto roku oznámil 36letý pilot konec své závodní kariéry a stal se globálním závodním ambasadorem Fordu, který bude od příštího roku ve formuli 1 spolupracovat s Red Bullem při výrobě pohonných jednotek.
V tu dobu v otevřeném dopise vyjádřil bývalý jezdec Red Bullu, McLarenu a Renaultu svoji lásku k vozu Ford Raptor, což je model využívaný v off-roadových soutěžích.
Ricciardo se nedávno objevil na Raptor Rally v Arizoně, kde se zúčastnil vysokorychlostních pouštních jízd a skoků ve stylu rally.
Po akci Australan naznačil, že čím více zkušeností má, tím více ho láká účastnit se závodu Baja 1000, což je extrémní terénní závod každoročně pořádaný v Mexiku.
Na otázku, jak by porovnal jízdu na okruhu v Monaku se skoky při Raptor Rally odpověděl: „Monako je úžasné, ale dnešní skok byl také úžasný. Jel jsem s Fordem Raptor T1+ a Mitch (spolujezdec – pozn. red.) mě šíleně vyděsil. Rozhodně jsem dostal víc, než jsem čekal, ale bylo to zatraceně úžasné. Touha po Baji tu je, ale mám se ještě co učit. Ještě pár takových akcí a pak se mě příští rok zeptejte a uvidíme, jak na tom budu.“
„Pro mě je to všechno o zábavě. To byl vždy můj přístup. Myslím, že v mé závodní kariéře si mě oblíbilo tolik lidí, protože viděli, kolik radosti přináším a soutěživost byla skoro na druhém místě. Prostě jsem si to chtěl užít. Stejně přistupuji i k této nové roli. Je to kompletně nový začátek,“ dodal Ricciardo.
Vítěz 8 závodů by nebyl prvním jezdcem formule 1, který by se podíval i do světa terénních závodů.
V roce 2020, když si Fernando Alonso dával pauzu od královny motorsportu, tak se zúčastnil Rally Dakar. Španěl se se svou Toyotou Hilux umístil na pěkném třináctém místě.
Takový Kimi Räikkönen se dokonce při svém dvouletém odpočinku od formule 1 účastnil Mistrovství světa v rally.
Ricciardova pomoc mladým závodníkům
Ricciardo zároveň spustil iniciativu, která by měla pomoci mladým jezdcům s prvními kroky v motorsportu.
Rodák z Perthu oznámil, že pomůže vybrat dva mladíky ve věku mezi 14 a 17 lety na posouzení v rámci stipendia Ginetta Junior. Hodnocení prověří mladíkovu fyzickou kondici, komunikační dovednosti, jezdeckou výkonnost a závodní umění. Vítězovi bude plně proplacena celá sezóna v šampionátu Ginetta Junior v roce 2027.
Ginetta Junior je šampionát cestovních vozů pro piloty v rozmezí 14 až 17 let. Zároveň je součástí doprovodného programu pro Britský šampionát cestovních vozů.
Formule 1 jezdí na okruzích po celém světě – v ikonickém Monaku, na historické Monze, československými fanoušky oblíbeném Hungaroringu, v přímořské Yas Marině v Abú Zabí, která rozhodla o nejednom mistrovství, na nejmodernějším okruhu v Las Vegas nebo britském Silverstone, kde má šampionát svůj počátek. Každý okruh má svá specifika, rekordy a každý pamatuje nezapomenutelné momenty.
👉 Přehled okruhů F1 | Kalendář závodů | Jak dlouho trvají závody? | Kde se konají závody F1?
SvětFormule.cz