Zatímco v loňském roce byl monopost stáje z Maranella jedním z nejkratších, letos se Ferrari rozhodlo rozvor svého vozu prodloužit a vydat se tak cestou Mercedesu, aby mělo vyšší šance na větším počtu tratí. Otevřel se přitom prostor pro zajímavý nápad, se kterým v minulých letech pouze koketovalo.
Ferrari SF71H přitahovalo během předsezónních testů pozornost veřejnosti z mnoha důvodů. Jedním z nich bylo aerodynamické řešení šasi v oblasti převodovky a difuzoru, tedy v samotné zádi vozu. Objevily se zvlášní tunely, které některým mohly evokovat dnes již nepoužívané dvojité difuzory, jež byly výrazným tématem sezóny 2009. O dvojitý difuzor se však v případě letošního ferrari nejedná.
Už od roku 2016 italská stáj pracuje s nápadem speciálního kanálu vedoucího vzduch po vrchní straně difuzoru okolo převodovky. Tento kanál má za cíl, jak jinak, než upravit směřování vzduchu proudícího k odtrhové hraně difuzoru. Zatímco však dosud byl otevřený, letos se ho Ferrari rozhodlo uzavřít a více propojit s podlahou, aby zvýšilo jeho účinnost.
Rozvinutí nápadu je bezpochyby spojeno s prodlouženým rozvorem náprav, který z loňských 3550 milimetrů narostl na 3678 mm. Krátký rozvor sice v roce 2017 znamenal výhodu na točivých tratích vyžadujících vysoký přítlak, jako například Monako či Maďarsko, delší však umožňoval konkurenčnímu Mercedesu lépe pracovat s prouděním vzduchu a dosáhnout lepší vyvážení a aerodynamickou účinnost na rychlých, plynulých okruzích.
Ferrari ha aumentado en 178 mm la batalla según dice Piola, para dar mas espacio para colocar los componentes pesados como los radiadores mas bajos y asi compensar la subida del CDG causado por los 15 kilos del Halo (1/2) pic.twitter.com/p2t9aYaNDY
— Carlos Sánchez (@CarlosSMF1) 11. března 2018
Jak naznačuje kresba renomovaného Giorgia Pioly, Ferrari dosáhlo prodloužení rozvoru nepatrným posunem přední nápravy směrem dopředu a výrazným posunem zadní nápravy směrem dozadu. Prodlouženy byly bočnice, přičemž chladiče a pohonná jednotka zůstaly blíže středu vozu, takže v zadní části je více prostoru pro jeho zúžení a využití k aerodynamickým účelům, včetně prostoru okolo difuzoru.
Nové kanály tak vedou po stěně převodovky, která byla rovněž speciálně vytvarována, aby se proudění vzduchu okolo sebe co nejlépe přizpůsobila. Cílem je urychlit vzduch vedený k difuzoru tak, aby se lépe dařilo uzavřít jeho vnitřní oblast nízkého tlaku a zvýšit tak generovaný přítlak.
#F1 The secret behind floor tunnels on Ferrari’s SF71H 2018 F1 car https://t.co/LLy93PpQcd (@Autosport) pic.twitter.com/caLzW8UiIH
— 5LightsF1 (@5LightsF1) 12. března 2018
Vstupy do těchto kanálů jsou umístěny v podlaze vozu. Méně propracované varianty tohoto řešení byly na voze k vidění už v roce 2016 v případě tehdejšího modelu s označením SF16H.
Ferrari si nejen od tohoto řešení slibuje, že jeho letošní SF71H bude schopno předvést svoji maximální výkonnost v širším spektru podmínek na větším počtu tratí v kalendáři F1 a bude tak zdatnějším konkurentem mistrovského Mercedesu než v loňském roce.
#ScuderiaFans #ForzaFerrari #F1Testing#Kimi7 will be driving the SF71H in the afternoon, replacing #Seb5 for the rest of the day pic.twitter.com/tCZHjvEHnv
— Scuderia Fans (@ScuderiaFansF1) 7. března 2018