Proč je tak těžké dobře odstartovat? Jezdci Mercedesu vysvětlují

Proč je tak těžké dobře odstartovat? Jezdci Mercedesu vysvětlují

Lewis Hamilton i Valtteri Bottas si letos již několikrát po startu prohodili pozice. Správně zvládnout startovní proceduru totiž není snadné.

Již více než jednou se v dosavadním průběhu sezóny 2019 přihodilo, že si piloti Mercedesu po startu prohodili pozice, podle toho, kdo z nich předvedl lepší rozjezd.

Správná práce se spojkou, ideální využití točivého momentu pohonné jednotky a nalezení perfektní přilnavost je klíčové, zároveň ale nesmírně komplikované, jak oba závodníci mistrovské stáje poodhalují.

Valtteri Bottas dokázal vyhrát úvodní závod v Austrálii, když po zhasnutí červených světel překonal týmového kolegu Lewise Hamiltona. Ten mu předjetí v úvodních metrech vrátil v Číně a Španělsku.

„V Číně to byla o něco víc moje chyba. Rozhodně jsem to tam mohl provést trochu jinak. Tady (ve Španělsku), pokud bych to mohl udělat znovu, neudělal bych už nic jinak, pořád se to snažím rozklíčovat,“ řekl po závodě v Barceloně Bottas.

„Rozhodně jsou vidět vibrace na spojce a abnormální chování, což mě stálo několik cenných metrů ve sjezdu do první zatáčky. Tak nějak jsem to cítil na přetížení, skákalo nahoru a dolů, celé auto se klepalo, i v datech je vidět, že kvůli tomu vibrovala moje ruka i celé auto.

Bylo tam hodně velké tření, spojka kousala a zase povolovala, takže jsem v té úvodní fázi ztratil několik metrů. Zbytek startu byl poměrně dobrý.

Teď, když se nad tím zamýšlím zpětně, jeden z tréninkových startů takové chování naznačoval, ale stejně tak během něj došlo k protočení kol. Domníval jsem se tedy, že za to mohlo to protočení. Nebylo to nic na takové úrovni, jakou jsem zažil dnes. Nikdy předtím jsem v tomhle autě nezažil na startu takový pocit.“

Mercedes po závodě prověřoval Bottasův špatný start, nenalezl však žádné abnormální náznaky, proto dospěl k závěru, že startovací pozice na pole position zřejmě neměla dostatečně dobrou přilnavost. Teorii podporuje také fakt, že potíže měli závodníci startující z prvního místa i v doprovodných závodech.

Správně zvládnout startovací proceduru není rozhodně nic snadného. Zajímavý vhled do problému přitom poskytl Lewis Hamilton.

„Už dlouhou, dlouhou dobu je to stejné,“ řekl pětinásobný šampion. „Start je poměrně technický, musíte se trefit do určitých otáček, musíte do určité míry zahřát pneumatiky, když pak pouštíte spojku, musíte se trefit do určitého bodu, určitého záběru. Páčka chodí mezi nulou a 100% a někde mezi tím je ten správný bod, který je opravdu velice těžké vycítit.

Člověk se musí dostat někam blízko k tomu bodu. Pokud jste pod ním, bude spojka zabírat málo, pokud jste přes, bude zabírat moc.

Běžně si to (během víkendu) zkoušíte na konci boxové uličky, když ale vyjedete na trať, je tam jiná přilnavost. Někdy to drží lépe, někdy to drží hůř.

A je to taky o technice, jakmile trefíte ten bod, jestli jste pod, nebo nad ním, zhruba sekundu nato začnete akcelerovat, pak je to o tom, jak pouštíte spojku, zrychlujete a přidáváte plyn, celá ta kombinace, ta fáze rozjezdu, ta druhá fáze, je hrozně důležitá.

Musíte taky perfektně trefit momenty pro řazení. Celé je to o vzdálenosti, měří se to podle toho, kdo od startu ujede největší vzdálenost, od zhasnutí světel do první zatáčky. Je to hodně technické.“

Sdílejte na:
Zavřít