Historický úspěch si dnes vyjel Lewis Hamilton, který vyrovnal vítězný rekord Michaela Schumachera. Kromě Verstappena se na stupně vítězů probojoval i Daniel Ricciardo s Renaultem. Pro francouzskou automobilku je to první pódium po návratu do F1. Na body se dostal i osmý Nico Hülkenberg.
Po startu z 2. místa dokázal triumfovat Lewis Hamilton, který vyrovnal Schumacherův vítězný rekord. Hamiltonův týmový kolega Valtteri Bottas z technických důvodů nedokončil. Jeho mistrovské ambice tak dostaly další ránu.
Pro pódium si dojeli Max Verstappen a poprvé od VC Monaka 2018 i Daniel Ricciardo, který slaví premiérové stupně vítězů s Renaultem. Pro francouzskou automobilku je to první pódium od VC Belgie 2010, tehdy dojel na třetím místě Robert Kubica.
Skvělý závod má za sebou i čtvrtý Sergio Pérez, top 5 doplnil Carlos Sainz. Krásné osmé místo po startu z chvostu pole oslavil Nico Hülkenberg, první body sezóny si díky safety caru vyjel i Romain Grosjean s Haasem.
Technické problémy zhatily šance dalším závodníkům – odstoupit museli Alexander Albon, Esteban Ocon nebo Lando Norris, který se dlouho pohyboval na průběžném třetím místě. Vítěz poslední VC Německa na Nürburgringu Sebastian Vettel nebodoval.
Your full classification after a memorable race at the 'ring!
NINE teams score points! Including the first of the season for Grosjean and Giovinazzi 👏#EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/9Ajcuwx9K4
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
Průběh závodu
Počasí se podobalo tomu sobotnímu – polojasno, trať suchá, teplota vzduchu 9 stupňů Celsia a teplota trati 16 stupňů Celsia.
Dopoledne musel měnit pohonnou jednotku Lando Norris. Naštěstí se vše obešlo bez penalizace.
Z pole position odstartoval Valtteri Bottas, v první řadě jej doplnil týmový kolega Lewis Hamilton. Třetí startoval Verstappen před čtvrtým Leclercem. Ve třetí řadě se seřadili Albon a Ricciardo.
We're almost set…#EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/qNf2fW0rPO
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
Start! Hamilton se po startu pokusil dostat před Bottase, dokonce jej vytlačil v první zatáčce mimo trať. Bottas se ale nedal – hned v další zatáčce se vrátil do vedení! Po prvním kole bylo pořadí: Bottas, Hamilton, Verstappen, Leclerc, Ricciardo, Albon, Norris, Pérez, Ocon a Sainz.
Dobrý start měl i Nico Hülkenberg. Po startu z chvostu pole se dostal na 17. příčku. Je třeba pochválit i Daniela Ricciarda, který se dokázal perfektně odlepit a do první zatáčky už najížděl před šestým Albonem. Albon se chtěl vrátit na pátou příčku, dokonce se oba vozy dotkly.
LAP 1/60
Elbows out from Lewis and Valtteri on the opening lap 💪#EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/BYigQcbLnK
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
Do útoku šel v šestém kole Daniel Ricciardo, který se dotáhl na čtvrtého Charlese Leclerca. Monačan se ale tvrdě bránil a nedal svému australskému soupeři žádnou šanci.
Strašák deště pronásledoval Nürburgring celý víkend. V 8. kole dostal informaci o hrozbě lehkého deště Carlos Sainz.
SAI 📻: "We're expecting a light rain shower in five minutes"
Interesting… 🤔#EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/OdGFeRxQXb
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
První pit stop dne absolvoval Alexander Albon. Propadl se na poslední příčku a nazul středně tvrdou směs. Z pohledu Red Bullu se jednalo o překvapivý strategický krok.
LAP 8/60
Albon it the first to pit, taking the medium tyres#EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/vkYhMjMHgj
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
A Ricciardo se dostal před Leclerca! V 9. kole předjel svého soupeře po vnější straně ve 3. zatáčce! Na Leclerca si chtěl posvítit i šestý Norris. Mladý Brit se ale díval hlavně před sebe a nevšímal si blížícího se Péreze. Mexičan se snažil dostat vpřed, Norris si ho ale bezpečně pokryl.
V 11. kole zajel Charles Leclerc ke svým mechanikům. Opět stejná volba jako u Albona – středně tvrdá směs. Mimo trať byl v první zatáčce domácí závodník a poslední vítěz z Nürburgringu Sebastian Vettel. Dostal smyk při dojezdu k 1. zatáčce, snažil se předjet Antonia Giovinazziho. O kolo později zajel do boxů.
LAP 11/60
Seb half-spins at the first corner, and duly comes in to pit#EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/7flu4vN9q9
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
Změna ve vedení závodu! Lewis Hamilton se dostal před Valtteriho Bottase po Finově jezdecké chybě! Bottas v první zatáčce probrzdil a netrefil apex. Bottasova pneumatika byla hodně poškozená, ihned zajel k mechanikům pro čerstvou středně tvrdou směs.
LAP 12/60
Hamilton flies past Bottas and into the lead! The Finn locked up into Turn 1, and pits for fresh tyres#EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/sy9O72Keii
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
George Russell se proletěl vzduchem! Kimi Räikkönen jej v první zatáčce trefil do zadní pravé pneumatiky. Russell skončil v hodinách a dostal defekt.
LAP 14/60
Raikkonen oversteers at Turn 1 and makes some pretty dramatic contact with George Russell 😱#EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/UyvGSI3sti
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
V 16. kole se Valtteri Bottas dostal před Daniela Ricciarda, za kterým se ocitl po výjezdu z boxů. Ztráta na Hamiltona činila zhruba 27 sekund, Brit ale ještě nebyl v boxech.
Na trati byl vyhlášen virtuální safety car. George Russell totiž odstavil svůj monopost, který museli traťoví maršálové odklidit. Virtuálního safety caru okamžitě využili Lewis Hamilton a Max Verstappen. Oba se vrátili na prvních dvou místech – Bottas tedy ztratil nejen vedení, ale i druhou příčku.
Kontakt mezi Albonem a Kvjatem! Brit s thajskou licencí trefil přední křídlo svého ruského soupeře v nájezdu do poslední zatáčky!
LAP 17/60
Kvyat and Albon come together, and the AlphaTauri racer loses his front wing 😱 He has a whole lap to run to get back#EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/HJoiEzxtaT
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
Bottas v problémech! Fina potkal technický problém, během chvilky jej předjel Norris a Pérez! Ani jeden z nich ale nebyl v boxech. Max Verstappen byl mezitím nalepený na Lewise Hamiltona.
Bottas se pokusil své auto nahodit, ale nedařilo se mu to. Tým jej tak v 19. kole stáhl ze závodu.
LAP 19/60
BOT 📻: "No power, no power"
We lose our second driver from the race, as Bottas retires in the pits#EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/MvxXUhqqNx
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
Kimimu Räikkönenovi byl v jeho rekordní závod (nejvyšší počet závodů) potrestán 10sekundovou penalizací za kolizi s Georgem Russellem.
Velmi agresivní Alexander Albon se postupně propracoval zpět do top 10. Kromě kontaktu s Kvjatem se střetl s dalším monopostem AlphaTauri Pierrem Gaslym v boji o 7. příčku.
Ze závodu musel odstoupit kvůli technické poruše Esteban Ocon. Technická porucha nakonec vyřadila i Alexandera Albona! Jezdec Red Bullu byl ještě předtím potrestán pětisekundovou penalizací za kolizi s Kvjatem.
LAP 25/60
Albon pits, but instead comes in to retire! Four cars now our of this race#EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/pfWFtH1DTF
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
Problémy s plynovým pedálem ohlásil svému týmu Lando Norris. Jeho náskok na Péreze postupně klesal. Charles Leclerc se dostal na 7. místo před Pierra Gaslyho.
LAP 26/60
NOR 📻: "I'm losing power… something's happening, I'm losing power?"
The Briton stays P3 for the time being#EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/6t5BgVJQH8
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
Na konci 28. kola zajel do boxů Sergio Pérez. Na trať vyjel za Pierrem Gaslym. Do boxů zajel ve stejném kole i Carlos Sainz, který se vrátil za Nicem Hülkenbergem. Navrátilec Hülkenberg se pohyboval na 8. místě, zatím ale nestavěl v boxech.
Lando Norris si nadále stěžoval na technické problémy a o kolo později než Pérez zajel do boxů. Brit si sice stěžoval na chování vozu, ale i tak se na trať vrátil před Sergiem Pérezem. Dlouho před ním ale nevydržel, o chvíli později se Pérez dokázal dostat na průběžnou pátou příčku.
LAP 32/60
Perez sweeps past Norris to take P5 #EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/Frx5m5t3gd
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
Krásný souboj o 4. místo spolu svedli Leclerc a Pérez. Mexičan se před svého soupeře dostal v nájezdu do poslední zatáčky, Leclerc mu ale předjetí vrátil v první zatáčce!
Kvůli svému technickému problému pustil Lando Norris na šestou příčku svého týmového kolegu Carlose Sainze. Ten na Péreze ztrácel dvě sekundy.
Pérez se o předjetí pokusil znovu, tentokrát se ale před monackým závodníkem udržel.
Pořadí po 36 kolech závodu: 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Ricciardo, 4. Pérez, 5. Leclerc, 6. Sainz, 7. Norris, 8. Giovinazzi, 9. Vettel, 10. Räikkönen.
Ferrari zvolilo s Leclercem alternativní strategii, na konci 37. kola tak zajel Monačan pro středně tvrdou směs. Ke svým mechanikům zajel i Antonio Giovinazzi. Leclerc se o kolo později dostal na 8. místo před Räikkönena. O chvíli později si na Finovi smlsnul i Pierre Gasly.
Bratrovražedný souboj u Ferrari – Leclerc se v nájezdu do první zatáčky dostal před kolegu Vettela. Oba jezdci měli odlišně staré pneumatiky, pro Leclerca tak nebylo složité se před čtyřnásobného šampiona dostat. Vettela nakonec překonal i Pierre Gasly.
Na body se mezitím propracoval Nico Hülkenberg. Němec se o svém angažmá pro tento víkend dozvěděl 4 hodiny před začátkem kvalifikace. Přesto se dokázal dostat i před zkušeného čtyřnásobného šampiona. Vettel si mezitím postěžoval na stav svých pneumatik. Tým jej tak stáhl do boxů, kde mu mechanici obuli nejměkčí směs.
LAP 42/60
Hulkenberg hustles fellow home racer Vettel for P9, ands gets past on the straights 💪#EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/OAj5pdK2qD
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
Technické problémy nakonec ukončily Norrisův závod. Ačkoliv se tým Brita snažil udržet v závodě, nakonec mu to nevyšlo. Na bodovanou desátou příčku se dostal prozatím Romain Grosjean s Haasem.
Na trať vyjel 15 kol před koncem závodu safety car! Do boxů zajeli Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Sainz, Gasly, Hülkenberg, Räikkönen. O kolo později zajel ke svým mechanikům i Sergio Pérez.
⚠️ SAFETY CAR DEPLOYED (LAP 44/60) ⚠️
Lando Norris retires after battling car troubles for the majority of the race#EifelGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/jWVVH92TuJ
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020
Pořadí před restartem: 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Ricciardo, 4. Pérez, 5. Sainz, 6. Leclerc, 7. Grosjean, 8. Gasly, 9. Hülkenberg, 10. Giovinazzi.
Restart! Hamilton odstartoval brilantně, naopak Verstappenovi se restart nepovedl a chvíli na něj útočil třetí Ricciardo. Ten se pak musel bránit před čtvrtým Pérezem. Grosjean po restartu klesl na 9. místo. Pierre Gasly se dostal na 6. místo před Leclerca.
Ostrý souboj o 11. místo spolu svedli Magnussen a Vettel. Domácí závodník a vítěz závodu z roku 2013 se před svého dánského jezdce ale dokázal dostat.
Lewis Hamilton si bez problémů dojel pro další vítězství, kterým vyrovnal rekord Michaela Schumachera. Za dva týdny v Portugalsku bude mít příležitost posunout se na první příčku v historických tabulkách.
Druhé místo obsadil Max Verstappen. Pódiové příčky doplnil třetí Daniel Ricciardo, který pro Renault získal první pódium od VC Belgie 2010. Čtvrtý dojel Pérez, top 5 doplnil Carlos Sainz s McLarenem.
Šesté místo získal Pierre Gasly, za ním nejlepší desítku doplnili Leclerc, Hülkenberg, Grosjean a Giovinazzi.
RECORD EQUALLED!@LewisHamilton joins Michael Schumacher on 91 #F1 wins with victory at the Nurburgring pic.twitter.com/otypPxw6b8
— Formula 1 (@F1) October 11, 2020