Pirelli začne zkoumat novou konstrukci pneumatik pro formuli 1 pro rok 2025, která sníží degradaci, aby se zlepšily závody na trati, a přitom umožní různé strategie zastávek v boxech. Připomínky o dosavadních pneumatikách od jezdců budou prozkoumány, ale změny se budou upínat pro dobro sportu.
Poté, co společnost Pirelli v minulé sezóně navrhla nové 23palcové pneumatiky pro prvotní přechod na vozy s přísavným efektem, vedl následný aerodynamický vývoj týmů ke stížnostem na to, jak snadno se nyní pneumatiky přehřívají kvůli změnám v proudění vzduchu. Zatímco vedení formule 1 si přálo více zastávek v boxech, aby se vytvořily odlišné strategie, což znamená, že pneumatiky musí výrazně degradovat, jezdci se stále častěji vyjadřují proti vysokému opotřebení, které jim brání tlačit po celou dobu stintu.
Výrobce pneumatik pro královnu motorsportu, italská společnost Pirelli, která podepsala prodloužení smlouvy o exkluzivních dodávkách až do roku 2027 s opcí na další rok, proto zahájí výzkum nové koncepce pneumatik.
„Bez vysoké degradace není důvod cílit na závod se dvěma zastávkami. Ale také věřím, že většina dění na trati je způsobena degradací pneumatik a tím, jak jste si schopni kontrolovat degradaci pneumatik. Pokud ji snížíte, jsem přesvědčen, že riziko spočívá v tom, že budete mít vláček vozů, protože je zřejmé, že pokud můžete tlačit, já mohu tlačit, všichni mohou tlačit. Pro každého jezdce to není jiná pneumatika. Takže chápu jezdce, kteří si stěžují na vysokou degradaci pneumatik, protože by chtěli více tlačit, a to je jasný signál,“ řekl vybraným médiím, včetně serveru Motorsport.com šéf motorsportu Pirelli Mario Isola.
V důsledku probíhajících stížností Isola potvrdil, že italská společnost zahájí v „příštích týdnech“ konkrétní analýzu této záležitosti.
„Chceme pochopit, jak upravit chování na trati a snížit degradaci. To je něco, co můžeme udělat. Musíme navrhnout pneumatiku s jinou úrovní degradace a do budoucna můžeme tuto možnost zvážit. Je však důležité pochopit, zda to nebude mít nějaké nežádoucí důsledky.“
Ital pokračoval: „Je důležité, abychom měli do budoucna tyto cíle předem vyjasněné. Musíme pochopit, co je pro sport dobré, s ohledem na rady a připomínky od jezdců, ale ve prospěch sportu.“
Podle informací serveru Motorsport.com bude Pirelli na svém zkoumání spolupracovat s FOM a týmy, protože její vlastní simulační nástroje pro předvídání závodních strategií nezohledňují vliv jízdy v provozu. Vzhledem k tomu, že konstrukce a rozsah směsí pneumatik pro rok 2024 již byly definovány a pevně stanoveny, případné změny by si odbyly svou premiéru ve velkých cenách až v roce 2025.