Může mít rozpočtový strop dopad na Lewise Hamiltona?

Může mít rozpočtový strop dopad na Lewise Hamiltona?

Zavedení rozpočtového stropu uvedlo tým Mercedes do složité situace, musí mnohem více přemýšlet nad tím, kam vynaloží finanční prostředky, které má tým k dispozici. Může tato situace ovlivnit i sedminásobného šampiona Lewise Hamiltona?

V roce 2021 zavedla FIA rozpočtový strop, aby byla situace mezi jednotlivými týmy spravedlivější a nedovolila týmům, které jsou bohatší, aby díky penězům, které mají k dispozici, byly konkurenceschopnější než menší týmy. Už v minulosti jsme viděli, jak rozpočtové stropy ovlivnily různé sporty a týmy, a právě proto se tento fenomén mohl dotknout Lewise Hamiltona a Mercedesu více než kdykoli předtím.

Mercedes, stejně jako další přední týmy formule 1, jako jsou Ferrari a Red Bull, byly podle sázkových kurzů královny motorsportu v poslední době často favority, pokud jde o vítězství v závodech a šampionátů, a jedním z hlavních důvodů bylo vždy to, že jejich rozpočty převyšovaly rozpočty menších týmů. Po zavedení rozpočtového stropu se však situace začala vyrovnávat a posun Aston Martinu a McLarenu směrem dopředu dokazuje, že tento mechanismus do jisté míry funguje.

Red Bull překročil rozpočtový strop během prvního roku jeho platnosti a mnozí naznačují, že tedy získali značnou výkonnostní výhodu. Na druhou stranu to ale způsobilo, že se Mercedes musí více soustředit. Museli se od začátku chovat zodpovědně a chytře, zejména pokud chtějí dohnat ztracené pozice. Do situace v roce 2023 však zasahuje i omezení rozpočtu, což by pak mohlo mít dopad na Hamiltona.

Mercedes, který se musí chovat velmi strategicky, přišel v roce 2023 s monopostem W14, který je považován za velmi rozsáhlý modernizační balíček. Avšak vůbec nešlo o to, že by si řekli, že vše bude skvěle fungovat, i přesto však tým viděl zlepšení, a to i v aerodynamickém tunelu, a to tak dodávalo pocit jistoty, že výsledek bude stát za vynaložení množství úsilí a peněz z rozpočtu, který je už tak dost omezený.

V minulosti mohl tým v podstatě vše co navrhl vyzkoušet v aerodynamickém tunelu a hned poté i na trati například během tréninkových jízd, protože se týmy nemusely soustředit, za co a kolik utratí. Pokud zavedli vylepšení, které nefungovalo, mohli ho změnit. V dnešní době je to o dost jiné. Potvrdily to i komentáře technického ředitele Mercedesu Jamese Allisona, který řekl, že si tým může dovolit zavést pouze „dvě nebo tři zásadní vylepšení či modernizace“ za sezónu.

Znamená to, že Mercedes bude muset nejen zajistit, aby se mu podařily tyto hlavní věci, ale také to pracovat v tandemu s Hamiltonem a to v mnohem užším propojení než kdykoli předtím. Mohlo by to být i přínosem, protože se bude tým  soustředit na to, aby se věci dělaly správně, a to jak s ohledem na modernizace a vylepšení, tak i na to, aby se dodržoval rozpočtový strop.

Správné nastavení pak bude také znamenat, že z pragmatické povahy přidělování a vynakládání finančních prostředků budou mít prospěch i ostatní oddělení společnosti Mercedes.

Sdílejte na:
Zavřít