Po tom, co se Audi nepovedlo přilákat Carlose Sainze po bok Nica Hülkenberga, tak automobilka mlží o dalších kandidátek. V kuloárech se ale skloňují všemožní kandidáti. Nachází se mezi nimi i Sebastian Vettel? Jaké jsou šance, že by se v roce 2026 vrátil zpět do formule 1?
Sauber se nyní nachází na posledním desátém místě v Poháru konstruktérů, kdy se jim nepovedlo získat ani bod. Dobrou zprávou pro tento tým je, že od roku 2026 se moci plně chopí automobilka Audi, která přinese větší finanční zdroje a vlastní pohonnou jednotku, která podle prvotních informací nebude okamžitě na nejvyšším stupínku.
Audi oficiálně vstoupí až v roce 2026, ale už nyní má kontrolu nad dlouhodobým plánováním Sauberu, když rozhodli o podpisu víceleté smlouvy s Nicem Hülkenbergem od sezóny 2025.
Kdo obsadí druhou sedačku v Audi?
Zatím to nevypadá ani na jednoho ze současné jezdecké dvojice, Valtteri Bottas ani Kuan-jü Čou nedostali nabídku na prodloužení smlouvy. Tak stále zůstává volná sedačka vedle Hülkenberga a mezi kandidáty, o kterých se nejčastěji píše v souvislosti s Audi jsou mladí a nepříliš zkušení piloti Liam Lawson, Theo Pourchaire a Gabriel Bortoleto.
Vybrat si ke zkušenému Němci někoho mladého a perspektivního by bylo chytrým tahem do budoucna, zejména když Hülkebergovi v sezóně 2026 bude 39 let. Ale stále existuje možnost, i když méně pravděpodobná, že by Audi uvažovalo o angažování čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela a jeho návratu do formule 1.
Byl by Vettel přínosem pro Audi?
Tento krok nedává na první pohled velký smysl, ale německá automobilka by tímto krokem zajistila dvě důležité věci. Za prvé by získala mimořádně kvalitní zpětnou vazbu, která jim pomůže s vývojem monopostu, což Vettel prokázal v Red Bullu, Ferrari a Aston Martinu, kterým pomohl udělat krok kupředu. Za druhé Němec pomůže do týmu přitáhnout více peněz od sponzorů a zvýšit mediální dosahy týmu.
Těmto spekulacím nahrávají i nedávné změny v Audi, kdy šéfem týmu bude Jonathan Wheatley a ředitelem stáje Mattia Binotto. S oběma muži už čtyřnásobný mistr světa během své kariéry pracoval (s Wheatleym v Red Bullu, s Binottem ve Ferrari – pozn. red.), čímž by bylo snazší vybudovat v týmu pevné vztahy.
Na druhou stranu výkony německého pilota v jeho posledních sezónách ve formuli 1 nenaplnila očekávání, která do něj byla vkládaná. Ale Audi od něj neočekává, že by měl soupeřit o mistrovské tituly, či o vítězství. Je taktéž možné, že nové pohonné jednotky od roku 2026 by Vettelovi mohli vyhovovat více než turbohybridní motory, které přišli do královny motorsportu v roce 2014.
Měl by Vettel zájem o místo v Audi a návrat do F1?
To vše zní samozřejmě velice povzbudivě, ale vše bude záviset na samotném Němci, jestli se bude chtít vrátit z důchodu zpět do formule 1. Přece jen při oznámení svého odchodu trval na tom, že chce trávit více času se svou ženou a dětmi než být většinu roku mimo domov. O Vettelovi je známo, že se velice zajímá o ekologii a v rozhovoru BBC Question Time také uvedl, že se cítí jako „pokrytec“, když spojuje svůj ekologický aktivismus s automobilovými závody.
To jsou pádné důvody, proč by se nechtěl bývalý pilot Ferrari vracet zpět do kolotoče formule 1, ale na druhou stranu projekt Audi by mohl být pro něj velice atraktivní.
Sídlo Sauberu, budoucího Audi, se nachází v Hinwilu, což je hodinu jízdy od Vettelova domu ve švýcarském Thurgau, a to znamená, že jeho čas s rodinou by nebyl tak omezený jako u jiných týmů. Rodák z Heppenheimu by nad návratem mohl uvažovat, že by si nepřipadal tak starý, když ve formuli 1 závodí o dva roky starší Lewis Hamilton a o pět let starší Fernando Alonso.
Audi samozřejmě nemůže německému pilotovi zaručit možnost útoku na pátý mistrovský titul, ale může mu nabídnout, že by šel ve stopách svého hrdiny z dětství Michaela Schumachera.
Schumacher se po čtyřleté přestávce vrátil do formule 1 v roce 2010 s Mercedesem, kde pobyl tři roky. Během tří sezón stanul jednou na pódiu ve VC Evropy 2012, jinak to byla výsledková mizérie, ale sedminásobný mistr světa dokázal položit základy, které vedly k dominanci Stříbrných šípů v letech 2014 až 2021.
Vettel by od Audi pravděpodobně za dva nebo tři roky dostal velice dobře zaplaceno a často se mluví o tom, že by se Němec v budoucnu mohl stát šéfem týmů či komisařem FIA, což u Audi by tato možnost pokračování po závodní kariéře nebyla nemožná.
Nejnověji to vypadá, že by Bottas prodloužil smlouvu na jeden rok a Audi by se chystalo oslovit Vettela na návrat do formule 1 v roce 2026.