Úvodní víkend sezony nabídl zajímavé promíchání pole. NIO, u kterého jsme byli zvyklí, že se pohybovalo na chvostu, bylo v kvalifikaci černým koněm. Pole position však získal di Grassi. Solidní debut zaznamenal McLaren s Hughesem.
Kvalifikace – di Grassi na pole positon, Hughes s Tictumem ve čtvrtfinále
V první části byli jezdci rozděleni do dvou skupin. Ve skupině A se proti sobě postavili André Lotterer, Sébastien Buemi, Lucas di Grassi, Sacha Fenestraz, Antonio Félix da Costa, Jean Éric Vergne, Sergio Sette Camara, René Rast, Maximilian Günther, Robin Frijns a Sam Bird. Skupina B se skládala z Jakea Dennise, Dana Ticktuma, Jakea Hughese, Pascala Wehrleina, Mitche Evanse, Nycka Cassidyho, Stoffela Vandoorna, Edoarda Mortary, Nica Müllera, Normana Nata a Olivera Rowlanda.
V Mexiku bylo chladno, takže trvalo, než se pneumatiky zahřály. Poté se už začali piloti přibližovat nejlepším časům z prvního tréninku. O pozdvižení se postaral Vergne, který brzdil Camaru, Francouz však vyvázl bez trestu. Svá ostrá kola si jezdci nechávali na poslední chvíli. Nejlepší čas zaznamenal Lotterer, na jehož kolo nikdo zdaleka nedosáhl. Překvapením bylo čtvrté misto Fenestraze v Nissanu, čímž se dostal do čtvrtfinále. Naopak vypadli favorité, mezi které patří da Costa, Vergne, Camara, Günther, Frijns a Bird. Poslední dva jmenovaní ztratili na čelo přes sedm desetin. Především u Jaguaru a Günthera panovalo zklamání po velmi silném průběhu testů ve Valencii.
„Béčáci“ zajeli reprezentativní čas až téměř po šesti minutách, po vydařeném kole Jakea Hughese. Brita ale překonal nečekaně Dan Ticktum sedící v Niu, který dokonce stanovil nový traťový rekord třetí generace vozů. Ovšem Hughese a Ticktuma rozdělil Evans a Vandoorne. Jmenovec Hughese Dennis se po bezchybném kole ocitl na špici. Posléze jedzci přezuli na čerstvou sadu. Hughes v McLarenu byl při chuti, když zaznamenal nejrychlejší první sektor. Nicméně na trati byl provoz, takže svůj čas vylepšit nedokázal a musel se spokojit se třetím místem.
Stejně jako v áčku, tak i tady došlo k jednomu překvapení. Ticktum se vyšvihl na druhé místo, díky kterému se bez problému dostal do čtvrtfinále. Kvalifikace se nepovedla šamionovi Vandornovi, který skončil až sedmý.
Ve čtvrtfinále se proti sobě postavil di Grassi proti Buemimu, Fenestraz proti Lottererovi, Hughes proti Ticktumovi a Wehrlein proti Dennisovi. Brazilec porazil svého rivala o dvě setiny. V druhém duelu byl zpočátku lepší nováček Fenestraz, nicméně v posledním sektoru byl rychlejší Lotterer, což mu zajistilo postup do semifinále. Třetí dvojice byla složena z nečekaných účastníků, přičemž s jasnou převahou postoupil dále Hughes. Ticktum měl sice měl ve čtvrtfinále celkově čtvrtý nejrychlejší čas, přesto vypadnul. Dennis vykouzlil v prvních dvou sektorech famózní čas a přestože v posledním úseku ztratil čtyři desetiny, tak mu to stačilo na postup a byl rychlejší o 29 tisícin než Wehrlein.
Pro semifinále dostal Lotterer di Grassiho. Němcovi vytěžil z dobrého startu a byl rychlejší i v posledním sektoru, ale v páté zatáčce probrzdil a musel vyjet ze stopy, kvůli čemuž mu na konci chybělo na di Grassiho 1,5 vteřiny. Vyrovanný duel Jakeů vyhrál Dennis, který kouzlil především v posledním sektoru – na Hughese najel 1,2 desetiny!
Oh dear!@Andre_Lotterer goes off in the semi-finals, allowing @LucasdiGrassi to stroll into the Duels final! #MexicoCityEPrix pic.twitter.com/N6xLa9QFqZ
— Formula E (@FIAFormulaE) January 14, 2023
Jako první vyjel ve finále na trať brazilský závodník, který si na Hughese dokázal už v prvním sektoru najet náskok dvou desetin, ovšem stejně jako Lotterer v druhém sektoru probrzdil a v závěru byl pomalejší, tak mu to stačilo na pojištění si pole position.
Závod – Bezchybný Dennis prvním vítězem v nové éře
Di Grassi si pohlídal po startu svoji první pozici, zatímco Dennis měl plné ruce práce s Hughesem, ale nakonec si druhé místo ubránil. Za nimi byl klid, dokud Robin Frijnz v nové šikaně nenarazil do zadní části vozu Normana Nata, čímž si poškodil přední křídlo a zlomil levé zápěstí. Jeho auto zůstalo zabodnuté v bariéře a na trať vyjel poprvé safety car. K velkému poškození došlo i u Nata, který musel svůj monopost odstavit. Týmový kolega Fenestraz byl jediným pilotem z TOP10, jenž dokázal získat jednu pozici, a to v první zatáčce po startu, kdy překonal Buemiho.
Na konci pátého kola zajel zpomalovací vůz do boxů a závod byl restartován. Ačkoliv nedošlo k žádným útokům, tak Sam byl zůstal stát na výjezdu z boxů, jelikož jej zradila technika. Opět musel být povolán safety car.
Také druhý restart proběhl v poklidném duchu a pozice zůstaly stejné. Ve vedení byl nadále di Grassi před Dennisem, Hughesem, Lottererem a Wehrleinem. Ticktum dostal penalizaci průejzd boxy, jelikož jeho auto mělo kvůli chybě software více výkonu, než je povoleno, a propadl se na chvost. První jezdci aktivovali útočný mód, přičemž si každý pilot může vybrat ze tří kombinací, a sice 1+3 minuty, 2+2 minuty nebo 3+1 minuta.
Ve dvanáctém kole se po úspěšném útoku na di Grassiho dostal do vedení Dennis. Šanci na druhé místo zavětřil Hughes, který se lae přes di Grassiho nedokázal dostat, zatímco Dennis začal ujíždět a v polovině závodu už ml náskok téměř čtyř vteřin.
Třetí výjezd safety caru zapříčinil Mortara, který nezvládl svůj monopost při brždění do první zatáčky, udělal 180 stupňové hodiny a zadní část zapíchl do TecPro bariéry. Tímto se opět startovní pole sjelo a Dennis přišel o svůj náskok.
V 21. kole byl závod restartován. Dennisovi se podařilo částečně od ostatních znovu odtrhnout. Za ním se však bojovalo nepřetržitě. O čtyři kola později aktivoval útočný mód jak čtvrtý Wehrlein, tak pátý Lotterer. Zatímco pilot Andretti měl k dispozici 3 minuty jízdy s plným výkonem, tak Wehrelin o minutu méně. Ten posléze využil toho, že Hughes projížděl útočnou zónou a převzal třetí místo. Chvíli na to naposledy aktivoval útočný mód vedoucí Dennis, který měl k dispozici ještě tři minuty.
Ve 29. kole předjel druhého di Grassiho v šikaně Wehrlein, čímž se dostal zákaznický tým Porsche před vůz tovární stáje. Na Brazilce si brousil zuby také Hughes, zatímco tým Wehrleina upozorňoval, aby se věnoval více managementu energie, jelikož vedení závodu oznámilo, že bude závod kvůli trojnásobné fázi safety caru prodloužen o pět kol.
V boji o třetí místo mezi di Grassim, Hughesem a Lottererem došlo k několika drobným kontaktům. Z první řady tento napínavý souboj sledoval Buemi, který stahoval ztrátu na před ním jedoucího Lotterera.
Přestože na trati vlály žluté vlajky, tak intenzivní boj o třetí místo neustával. Dokonce se do souboje přidal ještě Antonio Félix da Costa. Ačkoliv byl di Grassi dvě kola před koncem stále druhý, tak doplatil na nedostatek energie. V závěrečném kole jej předjel Wehrelin a Lotterer se dostal před čtvrtého Hughese.
Prvním vítězem v nové éře vozů třetí generace se stal Dennis, na kterého druhý Wehrlein ztratil téměř osm vteřin. Na pódiu je doplnil di Grassi. Čtvrtý Lotterer, pátý debutant Hughes, za ním Buemi, da Costa, Evans, Cassidy a nejlepší 10 uzavřel Vandoorne.