Kdo z pilotů F1 startuje do elitního závodu 24h Le Mans?

Kdo z pilotů F1 startuje do elitního závodu 24h Le Mans?

Prestižní vytrvalostní závod v Le Mans je zpět. Na zveřejněné startovací listině se závodu zúčastní 62 aut, ve kterých se prostřídá 186 jezdců, mezi nimiž jsou také známá jména bývalých pilotů formule 1. Kdo závodí ve WEC dlouhodobě a kdo bude součástí pouze Le Mans?

Letošní kapacita Le Mans byla plně zaplněna a dosáhla maximálního počtu týmů, přičemž na startovním rošt se postaví 62 aut. Vytrvalostní kategorie, a obzvláště Le Mans, jsou velkým lákadlem i pro jezdce z jiných kategorií jako je F1. 18 bývalých pilotů, kteří dali formuli 1 sbohem budou již v sobotu usilovat o vítězství v Le Mans.

Jenson Button

Button vystřídal mnoho týmů F1, jeho začátky sahají do roku 2000, kdy do monopostu usedl s Williamsem při testech na okruhu Catalunya. Toho roku usedl do vozu v Brazílii, kdy pod šachovnicovou vlajkou projel šestý, čímž se stal nejmladším jezdcem historie, který získal body. Později si po boku Giancarla Fisichella odjezdil celou sezónu v Benettonu, který se krátce na to přejmenoval na tým Renault. Podepsal s BAR, jenž dostal nový název od roku 2006, Honda, kde setrval až do roku 2010, přičemž tým byl odkoupen Rossem Brawnem a získal název Brawn GP, kde závodil po boku Rubense Barrichella. Od roku 2010 setrval s týmem McLaren. Ve WEC se objevil poprvé v roce 2018, na sobotním startu se objeví s týmem Hertz Team JOTA s Hypercar Porsche.

Kamui Kobajaši

Kobajaši závodil v F1 od 2009 do 2012 v týmu Toyota, později byl v roce 2014 součástí týmu Caterham, přičemž tým ve stejném roce zbankrotoval. Pilot se zúčastnil 75 startů a sbohem F1 dal v Abú Zabí. V 2016 vstoupil do světa vytrvalostních závodů s týmem Toyota Gazoo Racing, se kterým závodí i současně. S vozem Toyota odstartoval do 56 závodů, přičemž získal 2 tituly. Do 24h Le Mans odstartuje již po deváté v jeho kariéře.

Robert Kubica

Polský pilot aktivně závodil od roku 2006 s týmem BMW Sauber, v 2010 se přesunul do Renaultu. V roce 2011 si odskočil k rally v Itálie, kde v první etapě měl nehodu, kdy svodidlo prošlo celým autem a Kubica utrpěl vážné zranění pravé ruky, přičemž v kritický moment hrozila i amputace. Kvůli nehodě se Kubica nemohl do závodění vrátit. Williams jej potrvrdil v roce 2018 jako testovacího jezdce, po jeho výkonu byl v roce 2019 povýšen na stálého pilota po boku mladého George Russella. Od roku 2020 do 2021 se stal testovacím jezdcem pro tým Alfa Romeo, kde naposledy usedl do monopostu F1 při VC Itálie, kde zaskakoval covidem nakaženého Kimiho Räikkönena. Svůj debut do WEC prožil v 2019 a v roce 2023 usedl za volant vozu LMP2 týmu WRT, kterému ve stejném roce zajistil titul ve zmíněné kategorii. V letošním roce vstoupil Kubica do týmu AF Corse, sesterského týmu Ferrari AF Corse, kde závodí po boku I-fej Jieho a Roberta Švarcmana, který je rezervním pilotem Scuderia Ferrari.

Antonio Giovinazzi

Giovinazzi vstoupil do F1 v roce 2017 s týmem Sauber, kdy nahradil zraněného Pascala Wehrleina v určitých závodech. Stálé místo ve formuli 1 získal v roce 2019 v týmu Alfa Romeo, kde po boku Kimiho Räikkönena závodil do konce sezóny 2021, ke konci této sezóny měl na svém závodním kontě 99 úspěšných startů. Ferrari AF Corse podepsalo do vytrvalostních závodů Giovinazziho v sezóně 2023, kde se úspěšně ujal. S týmovými kolegy Jamesem Caladem a Alessandrem Pierem Guidim získali tentýž rok prestižní vítězství v 24h Le Mans.

Nyck De Vries

Šampión formule 2 měl první možnost ve F1, kdy zaskakoval za indisponovaného Alexe Albona na VC Itálie 2022 s týmem Williams. Při svém debutu získal 9. příčku v závodě a odvezl si své první body ve F1. Jeho výkon zaujal tým AlphaTauri, který jej následující rok podepsal po boku Júkiho Cunody. De Vriesovy výsledky později ale nebyly pro tým a Red Bull dostatečné a v polovině sezóny jej nahradil Daniel Ricciardo. Do vytvrvalostních závodů vstoupil v roce 2018, kdy závodil v kategorii LMP2, později v roce 2020 podepsal s týmem Toyota, kde se stal rezervním jezdcem. Toyota oznámila De Vriese v 2023 jako primárního pilota, kde nahradil Josého Maríu Lopéze. De Vries byl součástí posádky, která vyhrála letošní 6hodinový závod na italské Imole.

Sébastien Buemi

Buemi byl součástí týmu Toro Rosso od roku 2009 dva roky, dále se angažoval v šampionátu formule E a ve vytrvalostní kategorii debutoval v 2012. Momentálně závodí za tým Toyota Gazoo Racing, který se svými vozy patří mezi dosavadní favority vytrvalostních závodů, přičemž tento víkend nepostoupili ani do kvalifikačního Hyperpole. Ve spojitosti s formulí 1 je nadále. Šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner prozradil, že k vítězství Maxe Verstappena na Imole právě Buemi přispěl svými zkušenostmi z 6h závodu, který se na italské trati jel 4 týdny před F1.

Mick Schumacher

Syn sedminásobného mistra světa F1 Michaela Schumachera závodí také vytrvalostní kategorii, konkrétně s týmem Alpine. Schumacher byl součástí F1 od roku 2021, kdy získal sedačku v Haasu. Americký tým však nebyl dostatečně spokojen s výsledky německého pilota a také s fakturou za způsobené škody, které zvládl na vozu při závodních víkendech způsobit při nehodách. Schumacher byl také součástí akademie Ferrari, ze které v roce 2022 odešel. Jeho působení ve WEC tudíž navazuje na jeho velmi krátkou kariéru v F1. V Alpine A424 bude závodit po boku týmových kolegů – Nicolase Lapierrea a Matthieua Vaxivièrea.

Daniil Kvjat

Ruský pilot vystřídal za kariéru týmy Toro Rosso, Red Bull a AlphaTauri v letech 2014–2020. Zúčastnil se 112 závodních víkendů, do 110 odstartoval. Posledním závodem, který pod šachovnicovou vlajkou projel, byl závod v Abú Zabí v roce 2020. Před vytrvalostními závody vyzkoušel také americký NASCAR, přičemž v 2023 debutoval ve WEC, kde závodil v kategorii LMP2 s týmem PREMA. Kvjat v letošní sezóně podepsal s týmem Iron Lynx, kde závodí s Hypercar s číslem 63 po boku Mirka Bortolottiho a Edoarda Mortara.

Romain Grosjean

Příběh Romaina Grosjeana a jeho hrozivou nehodu zná snad každý fanoušek motorsportu. V roce 2008 a 2009 byl testovacím jezdcem Renaultu, kde v polovině sezóny nahradil mladého Nelsona Piqueta. V letech 2012–2015 působil v týmu Lotus. Haas jej podepsal v roce 2016 a Grosjean zde setrval do hrozivé nehody v roce 2020. Při VC Bahrajnu ztratil kontrolu nad svým vozem, který se ve vysoké rychlosti rozpůlil a vznítil vinou úniku paliva. Grosjean zůstal zaseknutý v monopostu pod bariérou a všichni mysleli na nejhorší scénář, když z ničeho nic byla spatřena silueta pilota vystupovat z plamenů. Z tohoto hrozivého incidentu Grosjean vyvázl s popáleninami rukou. 24h závodu v Le Mans se zúčastní s týmem Iron Lynx, který přivezl druhý Hypercar. Grosjean se ve voze s číslem 19 bude střídat s Andreou Caldarellim a Matteem Cairolim.

Brendon Hartley

Do formule 1 tento Novozélanďan usedl poprvé v osmnácti letech v roce 2008. Ze začátku fungoval jako rezervní jezdec a testovací jezdec pro Red Bull a Mercedes. V roce 2017 nahradil během Velké ceny USA v Toro Rosso Pierra Gaslyho, který si odskočil do japonské Super formule. V týmu poté nahradil Daniila Kvjata a zůstal s nimi i po sezónu 2018.

S vytrvalostními závody má nemalé zkušenosti. Le Mans vyhrál v roce 2017, 2020 a 2022, a ani minulý rok nebyli od výhry daleko. Do letošního 24h Le Mans opět vyjede s Toyota Gazoo Racing v týmu se Sébastienem Buemim a Ryjem Hirakawou.

Jean-Éric Vergne

Vergne je dalším pilotem, který se do formule 1 podíval pod křídly Red Bullu. Naplno nastoupil do sezóny 2012 v týmu Toro Rosso po boku Daniela Ricciarda a v týmu vydržel až do roku 2014. Red Bullu však nestačily jeho výsledky a od roku 2015 jej nahradili Carlosem Sainzem. Vergne se přesunul do formule E, kde je dvojnásobným šampionem s týmem Techeetah. V Le Mans jej uvidíme po boku Mikkela Jensena a Nico Mullera v týmu Peugeot TotalEnergies.

Sébastian Bourdais

Dalším pilotem pod záštitou Red Bullu byl i Francouz Sébastian Bourdais. Poprvé testoval v roce 2002 s týmem Arrows a poté pro Renault, vrátil se v roce 2007 se sesterským týmem Red Bullu, Toro Rosso, kde závodil po boku Sebastiana Vettela. S týmem pokračoval i následující sezónu a v polovině sezóny 2009 jej nahradil Jaime Alguersuari. Za to Bourdais vzal Toro Rosso k soudu a ti jej vyplatili dvěma miliony dolarů.

Bourdais je rodákem z Le Mans a proto jej tento závod provází celý život. Poprvé do něj vyjel dokonce v roce 1999, závod ale nedojel. Letos zde zavítá s týmem Cadillac Racing po boku Rengera van der Zandeho a Scotta Dixona.

Stoffel Vandoorne

Stoffel Vandoorne má za sebou kariéru v McLarenu. V roce 2017 nahradil odcházejícího Jensona Buttona a jezdil tak po boku Fernanda Alonsa. Špatná spolehlivost vozů a zkušený týmový kolega vedly k tomu, že byl po sezóně 2018 odejit. I on se tak přesunul do formule E, kde se stal šampionem. Stále figuruje ve formuli 1 jako rezervní jezdec, splnil si ale i svůj sen a v roce 2019 se podíval na Le Mans. Letos na trať vyjede s druhým vozem týmu Peugeot TotalEnergies a partnery mu budou Paul di Resta a Loic Duval.

Paul di Resta

Di Resta bude ve voze Peugeot 9X8 druhým bývalým pilotem formule 1. Ve formuli 1 závodil s týmem Force India mezi lety 2011 až 2013, kde však velkých úspěchů nedosáhl. Jeho nejlepším umístěním jsou dvě čtvrtá místa v Singapuru a Bahrajnu. Znovu se na trať podíval s týmem Williams v roce 2017, kdy zastoupil za Felipeho Massu, ze závodu však odstoupil. Do Le Mans se poprvé podíval v roce 2018 a kromě roku 2022 se od té doby účastnil pokaždé.

Felipe Nasr

Do formule 1 poprvé vstoupil jako testovací jezdec Williamsu v roce 2014. Od roku 2015 získal plnohodnotné místo u Sauberu a s týmem získal o rok později své jediné body za svou kariéru v 1. Jako mnoho jiných, i on poté vyzkoušel formuli E. V Le Mans jej uvidíme v Porschi týmu Penske Motorsport po boku Mathieu Jamineta a Nicka Tandyho.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Tereza Chvílíčková, Kristýna Dytrtová)
Sdílejte na:
Zavřít