Ne, neberu nikomu nadšení pro aktuální formuli 1 a jiné výstřelky „moderního“ motorsportu. Kdo ovšem chce vidět ryzí závodní vozy a potkat osobnosti z dob, kdy k vyvinutí jistého napětí ještě nebylo zapotřebí uměle vyvolaných neutralizací nebo předepsaných pit stopů, tomu lze pro sezónu 2024 vřele doporučit tyto podniky. Jedná se o subjektivně vybrané události ve „střední Evropě“, které by měly být dosažitelné autem.
1. Hockenheim Historic, Jim Clark Revival – 5. květen
Podnik je již tradičně zahájením mezinárodním sezóny v Německu. Letos sice nenabídne F1 Masters, má na programu ale mimo jiné DRM-Revival, formule Junior a jízdy klubu Raceclub Germany s tucty vozů F1, F2 a dalších formulí. Mimo to v rámci „Clark-Revivalu“ vyrazí do sezóny 2024 i Boss GP.
2. Monaco Historique – 12. květen
O tomto podniku se nedá ani napsat dost superlativů. Prostě nedosažitelná špička. Sedm sérií ostrých závodů pro vozy F1 všech epoch až do roku 1985 a k tomu jedna třída pro sportovní vozy 50. let. Prominenty při tom není vidět jen v paddocku a boxech, často také v kokpitech! A tak zde v posledních letech závodili Alesi, Werner, Pirro, Caffi, Moreno, Barilla a další. Dříve dokonce Phil Hill, Sir Stirling Moss a Arturo Merzario. „A must“ pro každého znalce motorsportu!
3. Red Bull Ring Classics – 9. červenec
Rakušané, kteří by jistě měli na víc, i letos nedokázali získat pro svůj s velkým Tam-Tamem ohlašovaný podnik šampionát F1. A tak opakovaně předvedou CanAm se skupinou C, cestovní vozy „zlaté éry“ a Boss GP. Poněkud slabší podnik, kdo to ale nemá do Štýrska daleko, proč ne?
4. Solitude Revival – 23. červen
Na klasické silniční trati mezi Stuttgartem a Leonbergem prezentují nejen desítky restaurátorů své závodní auta a motorky, ani velcí němečtí výrobci si nenechají ujít možnost, vytáhnout ze svých muzeí historické unikáty. Tuzemských pamětníků je zpravidla plný paddock. Jediným záporem akce je, že se jedná pouze o demonstrační jízdy za vodícím vozem – naostro tedy nesmí jet nikdo.
5. Brno GP Revival – 14. červenec
Podnik, ke kterému přiveze britská organizace Masters vozy F1, GT a sportovní prototypy, doplní seriály HAIGO s Lurani Trophy a exhibice českých závoďáků a motorek. Bez diskuzí se bude jednat o vrchol okruhového sportu roku v Čechách vůbec. Více snad ani nejde. Nechat si tohle ujít, by bylo nenapravitelným hříchem.
6. Ennstal Classic – 20. červenec
Podnik organizovaný již přes 25 let legendárním rakouským žurnalistou Helmutem Zwicklem sestává z třídenní rallye vyrovnanosti štýrským údolím Ennstal a vrcholí v sobotu Grand Prixem Gröbmingu. Při této demonstrační jízdě se prezentují závodní stroje a osobnosti dějin sportu. Jednička v Rakousku, v posledních letech bohužel trochu přespříliš ve znamení výrobce Porsche…
7. Oldtimer Grand Prix Nürburgring – 11. srpen
Největší podnik svého druhu v Německu, letos bohužel bez F1 Masters. Za to se desetitisíce fandů budou kochat závody (i nočním!) historických GT, DRM, DTM a demonstračními jízdami monopostů. Výborně je (díky iniciativě německého klubu) reprezentována značka Škoda. Kdo se bude pozorně procházet paddockem, ten jistě potká nejednoho giganta volantu. Za zmínku stojí i obsáhlé tržiště literatury, modelů a memorábilií.
8. Minardi Days Imola – 25. srpen
Vždy povedený víkend, při kterém Giancarlo Minardi pořádá volné jízdy všech možných tříd závodních vozů od F1 přes prototypy až po F-Italia. V paddocku při tom neobdivují stovky exponátů jen fandové ale i ohromný počet italské motorsportovní prominence. Tržiště literatury, modelů, náhradních dílů a memorábilií k tomu doplní představení nových odborných knih – a minulý rok dokonce divadelní kousek bývalého pilota F1, Dr. Siegfrieda Stohra.
9. Bergpreis Rossfeld – 29. září
Tento historický závod do vrchu nad letoviskem Berchtesgaden se letos koná pod heslem „Závodní vozy rodiny Stuck“. Exponáty BMW, Auto Union a Porsche tedy jistě budou zářit v historickém paddocku – a můžeme třikrát hádat, do je do vrchu Rossfeld požene? K nim se přidá kolem dvou set dalších historických vozů a motorek s z části s bývalými profíky v kokpitech.