Je Nico Rosberg podhodnoceným mistrem světa?

Je Nico Rosberg podhodnoceným mistrem světa?

Přišel, pobyl, vyhrál a odešel. Oznámení o jeho odchodu na galavečeru FIA všechny překvapilo. Nico Rosberg získal v roce 2016 svůj první a zároveň poslední mistrovský titul. Po jeho zisku se už nikdy neohlédl zpět. Jako důvod odchodu uváděl rodinné důvody, podle mnohých fanoušků ale utíkal od dalšího souboje s Hamiltonem. Byl to opravdu útěk, nebo zasloužený odchod do závodnické penze?

Nico Rosberg začal závodit ve Formuli 1 v roce 2006. Debut si odbyl ve stáji Williams, pro kterou získal jeho otec v roce 1982 mistrovský titul. Už tehdy bylo jasné, že se jedná o špičkového pilota s velkými ambicemi, v sezóně 2005 totiž získal titul v inauguračním šampionátu GP2. Nico se předvedl ve velkém, v prvním závodě sezóny získal kromě dvou bodů také nejrychlejší kolo závodu. Zbytek sezóny už ale tak slavný nebyl…

Řekněme, že z jeho prvních 4 sezón, které strávil ve službách Franka Williamse, můžeme vystihnout jen několik výraznějších chvilek. Nejblýskavějšími budou asi pódiová umístění v Austrálii a Singapuru v roce 2008. K zahození nebyl ani ročník 2009, ve kterém se Rosberg bodově neztrácel (jeho body byly ale jediné, které Williams získal, Kazuki Nakajima nedokázal ani v jedné Grand Prix dojet lépe než na 9. místě).

Nico Rosberg během GP Kanady 2006, © CW Inc.

Po prvních dvou sezónách u Mercedesu se už s Robergem tak nějak počítalo, ale nikdo by před začátkem sezóny 2012 nevěřil, že za pět let bude Němec s kořeny ve Finsku nazýván mistrem světa. Nico se jevil jako nadprůměrně rychlý jezdec s občasnou šancí na zisk pódiového umístění. Dá se říct, že tehdy sehrával stejnou roli jako v dnešní době Sergio Pérez, a to i přesto, že již dvakrát porazil v šampionátu svého týmového kolegu, sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera.

Když v Číně roku 2012 získal své první vítězství, mnozí se radovali, že se konečně dočkal. Víc od něj ale fanoušci neočekávali, rozhodně ne boj o titul mistra světa. V roce 2013 se situace v Mercedesu zlepšila, stuttgartská automobilka najednou byla druhým nejrychlejším týmem v poli. Klíčovým se tento rok stal pro Rosberga také kvůli novému týmovému kolegovi. Stal se jím Lewis Hamilton, jeho dobrý kamarád a kolega z motokárových dob. Byli si s Lewisem tak blízcí, že si k sobě zašli i na pivo. To se ale mělo brzy změnit.

V sezóně 2013 získal Rosberg dvě vítězství, Hamilton jedno. V bodech ale byla situace opačná – Hamilton 189, Rosberg 171. První indikace toho, že Rosberg nemá nic jisté a že si místo na trati bude muset tvrdě vybojovat.

Před startem sezóny 2013 nikdo netušil, co v následujících letech přijde, © Auto Types

Lewis Hamilton s příchodem k Mercedesu výrazně ožil. Přestal dělat dílčí chyby, které ho vyřazovaly z boje o titul, mediální tlak ubral na síle. Oproti předchozím rokům byl ale Hamilton – což pro něj představovalo obrovskou úlevu – volný. U McLarenu byl svázaný pravidly, zatímco Mercedes přistupoval ke své jezdecké politice odlišněji, mírněji. Lewis se začal zajímat o jiné záliby a pohyboval se v odlišných zájmových kruzích.

Řekli byste si, že něco takového nemůže v kombinaci s přísným životním stylem jezdce fungovat. V takovém případě doporučuji zhlédnout film Rivalové a zamyslet se nad bohémskou osobností Jamese Hunta. Ne každému jezdci vyhovuje striktně daný životní styl.

Nico Rosberg je jedním z jezdců, kteří svůj režim a systém vyžadují. Potřebuje pro koncentraci správný trénink, potřebuje mít půdu pod nohama. Zvlášť, když bojuje o mistrovský titul.

Na ostří nože

V roce 2014 nastal pro Rosberga zlomový okamžik. Po čtyřleté spolupráci s Mercedesem se dočkal mistrovského vozu. Mercedes W05 byl v nové turbo-hybridní éře naprostou stíhačkou mezi osobními letadly. A právě v tom byl problém – o titul mohou bojovat jen dva. Nico Rosberg se utkal v souboji o titul s Lewisem Hamiltonem.

Během GP Malajsie se ukázalo, že Rosberg nemá nic jisté. Po úvodním vítězství sezóny v Melbourne jej Hamilton „rozštípal“ na kousky. Po zisku pole position v závodě nepoznal sobě rovného a dojel si pro dominantní vítězství. Rosberg musel zkousnout hořkou pilulku a spokojit se s druhým místem.

Hned v Bahrajnu ale bylo vše jinak – Rosberg, který po startu přišel o vedení, se nechtěl vzdát a s Hamiltonem svedl ostrý souboj. Je tomu už 6 let a stále můžeme závod v Bahrajnu roku 2014 považovat za nejlepší v rámci ostrých soubojů kolo na kolo. To, co spolu předvedli na trati, se už v takové míře nezopakovalo. Hamilton svého soupeře porazil i zde a Rosberg si tak chtě nechtě pomalu chystal telefonní číslo na doktora, který mu předepíše další várku hořkých pilulek.

Nervy drásající souboj obou jezdců Mercedesu z bahrajské GP, © Daimler

Intenzivní souboj byl v sezóně několikrát zdramatizován – poprvé v Monaku 2014. Nico Rosberg v kvalifikaci uklouzl v rychlém kole a musel vjet do únikové zóny. To způsobilo vyvěšení žlutých vlajek, což znamená zpomalení pro všechny okolo jedoucí piloty. Jaká náhoda, že zrovna jedním z projíždějících byl za Rosbergem jedoucí Lewis Hamilton. Zda se jednalo o náhodu nebo ne, se ještě nějakou dobu nedozvíme. Mezi jezdci ale začala zuřit válka.

V Belgii téhož roku se oba piloti srazili. Nico Rosberg při souboji na rovince Kemmel dotahoval Lewise Hamiltona a v nájezdu do Les Combes mu prořízl pneumatiku. Kromě Hamiltona ztratil šanci v boji o vítězství i on, po závodě byl ale Rosberg mašírován kritikou ať už ze strany týmu, tak ze strany fanoušků a médií. Nic, co by psychice pomohlo. V Itálii pak dvakrát chyboval v nájezdu do první šikany a kvůli tomu přepustil vedení Lewisi Hamiltonovi.

Z jakéhosi důvodu v druhé polovině sezóny Lewis Hamilton ožil. Přišla řada pěti vítězství v řadě a po příjezdu do Abú Zabí, kde se mělo rozhodnout o mistru světa, ztrácel Rosberg 17 bodů. Naštěstí pro něj se udělovaly dvojité body, stačilo by mu tedy vyhrát a Hamilton by musel dojet třetí nebo hůře. Štěstí mu ale nepřálo – po startu přišel o vedení a později se začal potýkat s problémy se systémem ERS. Do cíle dojel až na propastném 14. místě. Lewis Hamilton se radoval ze zisku druhého mistrovského titulu.

V roce 2015 přijel Rosberg silnější, ale – naneštěstí pro něj – tak bylo i v případě Lewise Hamiltona. Brit se nacházel v komfortní situaci, jeho život nabral nový rozměr. Ročník 2015 byl z jeho strany prakticky bezchybný. Naopak Rosberg, ať už jakkoli sebejistější, na svého kolegu nenašel recept. Jako pěstí do obličeje na něj musela působit série 7 pole position v řadě, které v létě roku 2015 Hamilton získal. Štaci přerušil až singapurskou pole position Sebastian Vettel.

Tahle sezóna byla pro Rosberga budíčkem. Nejen, že propastně ztrácel na Hamiltona, který si zajistil svůj třetí mistrovský titul už v USA, tři závody před koncem sezóny. Dokonce v ten moment ani nebyl hlavním Hamiltonovým soupeřem – Rosberg ztrácel po ruském Soči 7 bodů na Sebastiana Vettela.

V USA oslavil Hamilton svůj druhý titul, © USA Today

Obětovat vše…

Pozitivní pro Rosberga mohla být šňůra tří vítězství na konci roku 2015. A právě na tom začal německý pilot stavět. Jak sám po sezóně avizoval, musel mnohé obětovat. Doma se přes rok prakticky nezastavil a neměl čas ani na svou malou dcerku. Cíl byl vytyčen – a cesta za ním nebyla jednoduchá, musel se dostat přes Lewise Hamiltona a získat mistrovský titul.

Dominance Mercedesu pokračovala již třetím rokem a Nico Rosberg nastavil laťku vysoko. Hamilton se z australského šoku ani nevzpamatoval, když jej v první zatáčce druhého podniku sezóny nabořil Valtteri Bottas. Ani návrat na třetí místo nestačil, Rosberg budoval v čele šampionátu náskok. V Číně musel čelit Hamilton další zkoušce – startu z posledního místa. Dojel sedmý, zatímco Rosberg vyhrál. Další rána přišla v Rusku. Rosberg pole position, Hamilton desátý. V závodě se povedlo úřadujícímu šampionovi zajistit druhé místo, po čtyřech závodech ale ztrácel na svého kolegu 43 bodů.

Rosberg byl na vrcholu. Takhle konsistentní, motivovaný a sebejistý v kariéře dosud nebyl. Věděl ale, že nesmí polevit, v sázce toho bylo hodně.

Hamilton se musel z úvodního šoku oklepat a začít makat. A to přesně udělal, párty a večírky začal omezovat a pochopil, že bude potřeba větší koncentrace. Do Španělska přijeli oba piloti motivováni vyhrát. Rosberg chtěl prodloužit vítěznou šňůru, Hamilton konečně zaznamenat první triumf v sezóně.

V kvalifikaci všechno vycházelo Hamiltonovi, Rosberg ale lépe odstartoval. Poté přišla Rosbergova chyba – v průjezdu třetí zatáčkou měl již dávno mít nastavený motorový mód, který dodává výkon namísto kroutícího momentu, který je důležitý zejména pro start. Jezdec dělá takové věci automaticky, z nějakého důvodu na to ale Rosberg tentokrát zapomněl. Hamilton nikoliv a začal se na svého soupeře rychle dotahovat. Vše skončilo vzájemnou nehodou a vyřazením obou pilotů ze závodu.

Těsně po startu GP Španělska, Rosberg se ujímá vedení. Pro oba ale závod velmi brzo skončil, © Getty Images

To byla první rána pro Rosberga. V Monaku získal druhé místo na startu hned za pole-sitterem Danielem Ricciardem. Na mokru ale nedokázal držet tempo s rychle jedoucím red bullem a tým jej tak vyzval, aby svou pozici propustil Hamiltonovi. Druhá rána. Rosberg příkaz uposlechl. Do cíle dojel až 7., na cílové rovince ztratil pozici ve prospěch Nica Hülkenberga. Hamilton závod vyhrál.

Do Kanady přijel obzvlášť motivovaný předvést, že se umí z komplikované situace vyhrabat. To se ale nestalo, v závodě, který nakonec Hamilton vyhrál, dojel až pátý. Jeho velký náskok činil zničehonic jen 9 bodů. V Baku si zlepšil náladu pátým vítězstvím v sezóně, složitá část roku na něj ale teprve čekala.

V Rakousku najížděl do posledního kola na vedoucí pozici, Lewis Hamilton na něj začal dorážet. Brit zaútočil v nájezdu do druhé zatáčky, Rosberg se bránil a oba se srazili. Zatímco Lewis vyvázl bez poškození, Rosberg přišel o křídlo. Hamilton zvítězil, Rosberg dojel čtvrtý.

Na domácí trati Lewise Hamiltona neměl Rosberg šanci. Místo boje o vítězství se snažil zuby nehty udržet druhé místo před dotírajícím se Maxem Verstappenem. V cíli závodu se mu to sice povedlo, po nedovolené komunikaci mezi ním a týmem byl ale odsunut kvůli desetisekundové penalizaci na místo třetí.

Následoval složitý závod v Maďarsku, kde přišel o vedení v šampionátu a hanebná čtvrtá pozice z domácího Hockenheimringu. Zvítězil na něm Hamilton, který se po sérii čtyř vítězství stal lídrem šampionátu s náskokem 19 bodů.

Přišla letní přestávka a Rosberg mohl ze svých zad sejmout stres a tlak, který na něj byl vyvíjen. Místo odpočinku se ale rozhodl dál trénovat a věnovat se naplno jedinému cíli – stát se mistrem světa.

Do Belgie přijel jako vyměněný. Získal pole position a profitoval z Hamiltonovy penalizace kvůli výměně motoru. V závodě si vedení pohlídal a do cíle dojel první. Italský závod se dá považovat za jeden z jeho nejlepších – po startu z druhého místa využil špatného startu svého kolegy a ujal se vedení, které si udržel až do konce. Ztráta byla snížena na 2 body.

Následoval Singapur. Jestli považuji Itálii za jeden z jeho nejlepších závodů, pak tím nejlepším a doslova nejúžasnějším musí být právě GP Singapuru 2016. Rosberg nikdy nebyl milovníkem technických okruhů, a právě proto byl jeho kvalifikační výkon tak ohromující. Konkurenci rozmašíroval, druhého Ricciarda porazil o 6 desetin sekundy a svého týmového kolegu o propastných 7 desetin sekundy. Jeho dominance pokračovala i v závodě, ke konci se sice musel bránit před rychle blížícím se Ricciardem, vedení ale udržel. Byl zpět na čele šampionátu.

Vítězství v Singapuru vyneslo Rosberga zpět do čela šampionátu, © AP

V Malajsii Rosbergovi přálo štěstí. Po startu jej sice sestřelil Sebastian Vettel, vedoucí Lewis Hamilton se ale potkal s technickými problémy. Nico Rosberg si tak třetím místem, na které se nakonec probojoval, udržel nejen vedení v šampionátě, ale také jej navýšil na 23 bodů. V Japonsku pak skvělým vítězstvím v jeho navyšování pokračoval, nyní náskok činil 33 bodů.

A právě zde, 4 závody před koncem, si začal pohrávat s myšlenkou, že na konci roku ukončí kariéru. Rosberga stála snaha bojovat o titul opravdu mnoho – musel obětovat víc než Lewis Hamilton. Jeho týmový kolega je přirozený talent, což dokazuje dodnes. Vždyť je jen několik vítězství od vyrovnání Schumacherova rekordu a pokud získá v následující sezóně mistrovský titul, vyrovná jej i v této statistice.

Rosberg měl před sebou 4 závody. Stačilo mu jen čtyřikrát dojet na druhém místě, bez ohledu na Hamiltonovy výsledky by se stal mistrem světa. A přesně takto pragmaticky k tomu Rosberg přistupoval. Můžete tvrdit, že to je přístup nehodný mistra světa, ale představte si, že váš soupeř je právě Lewis Hamilton. Tentýž stejný jezdec, který vás ve dvou předchozích sezónách naprosto zastínil.

Jak již bylo řečeno, v USA, v Mexiku a v Brazílii dojel Rosberg druhý. Před startem posledního závodu sezóny v Abú Zabí měl Rosberg 12bodový náskok. Stačilo mu dojet třetí, aby získal mistrovský titul.

V Rosbergově garáži panovalo obrovské napětí. Ne, že by v druhé půlce garáže bylo menší, ale zatímco Hamilton neměl co ztratit, Rosberg ano. Nico, který získal na startu druhé místo, se po odstartování držel za Hamiltonem. I v garáži Mercedesu nechtěl nikdo Rosbergovi situaci zkomplikovat, a tak v boxech svého jezdce pozdrželi, aby se vyhnuli případné penalizaci za nebezpečné vypuštění z boxového stání. Do boxové uličky totiž právě vjížděl Sebastian Vettel. Ačkoliv ho ušetřili teoretické penalizace, vyjel na trať až za Verstappenem na třetím místě. V kritickém bodě závodu bylo důležité, aby jej Rosberg předjel. Velmi čistým manévrem se mu to povedlo a tím završil Rosberg svůj poslední předjížděcí manévr v kariéře.

Do konce závodu mu stačilo udržet se na druhém místě. Hamilton ale zaujal velmi lišácké postavení – ve vedení začal zpomalovat, ale ne natolik, aby mohl Rosberg ohrozit jeho vedení. Potřeboval, aby se dotáhly vozy Sebastiana Vettela a Maxe Verstappena a aby Rosberga předjely. Velmi chytrou taktikou znepříjemnil několik posledních kol Rosbergovy kariéry, ale Nico dokázal své druhé místo ubránit. Po projetí pod šachovnicovým praporem se stal mistrem světa.

Nico Rosberg slaví po zisku mistrovského titulu, © Daimler

Stres, tlak, očekávání, to vše v jeden okamžik zmizelo. Nico Rosberg se stejně jako jeho otec v roce 1982 stal mistrem světa. Pět dní po zisku titulu oznámil ukončení kariéry.

Kvůli jeho odchodu mnozí tvrdí, že si titul nezasloužil, že odešel před odvetným soubojem. Jiní naopak tvrdí, že mu k titulu pomohly technické problémy jeho týmového kolegy. Bezpochyby mu pomohly, ale nebyly jediným faktorem, kvůli kterému se stal Nico Rosberg mistrem světa. Stal se jím, protože obětoval ve svém životě vše, co mu bylo milé. A tyto oběti si vyžádaly svou daň.

Nico Rosberg patřil mezi nejrychlejší jezdce své doby. Pokud si to stále nemyslíte, vezměte v potaz současného Hamiltonova kolegu, Valtteriho Bottase. Valtteri je bezpochyby talentovaný jezdec, po třech sezónách u Mercedesu se mu ale nepodařilo dosáhnout Hamiltonovy úrovně. V boji o mistrovský titul vloni ve velkém zaostával. To rozhodně neznamená, že je Valtteri špatným pilotem, jeho výkony ale razantně vyzdvihují sílu a talent Nica Rosberga.

Německý závodník si odpočinek zasloužil. Svůj sen si splnil a kariéru ve Formuli 1 ukončil na vrcholu. Není mnoho pilotů, kteří mohou tvrdit to samé. Posledním závodním jezdcem, který po zisku titulu mistra světa ukončil kariéru, byl Alain Prost v roce 1993.

Naposledy v kariéře s trofejí nad hlavou, © NBC Sports

Zdroje článku:

SvětFormule.cz
Sdílejte na:
Zavřít