Není pochyb o tom, že formule 1 je nejkonkurenceschopnější od zavedení pravidel ohledně přísavného efektu v roce 2022. Jak moc omezilo pravidlo o aerodynamickém testování tým Red Bull a jak na dotahující pole reaguje Christian Horner?
F1 zavedla systém, který handicapuje určité týmy, přičemž se vztahuje na omezení času stráveného v aerodynamickém tunelu. Red Bull má nejméně času na aerodynamické testy a loni byl penalizován kvůli porušení rozpočtového stropu v roce 2021.
Max Verstappen sice vyhrál poslední dva závody v Kanadě a Španělsku, ale ani v jednom z nich neměl nejrychlejší vůz, protože Lando Norris se v obou závodech ukázal jako silný soupeř, a i když se musel spokojit s druhým místem v obou velkých cenách, je jasné, že McLaren se Red Bullu přiblížil.
Red Bull zahájil rok naprostou dominancí, když Verstappen vyhrál Velkou cenu Bahrajnu s náskokem více než 20 sekund a pokračoval s poměrně pohodlnými vítězstvími v Saúdské Arábii, Japonsku a Číně.
Od Norrisova premiérového vítězství v F1 při květnové Velké ceně Miami se však náskok Red Bullu smazal. Verstappen vyhrál v Imole o necelou sekundu před Norrisem a na Velké ceně Monaka, kde na domácí půdě zvítězil Charles Leclerc z Ferrari, byl až šestý.
„Od Miami je Lando pravděpodobně nejvýraznějším pilotem a my momentálně musíme být na vrcholu svých sil, abychom vyhráli,“ řekl šéf týmu Red Bull Christian Horner.
„Je to těsné, ale stále vyhráváme, což je důležité. McLaren odvádí skvělou práci, Ferrari taktéž nezaostává, Mercedes se zlepšuje, ale my se držíme před nimi. Je důležité, abychom se stále tlačili dopředu, protože je před námi ještě dlouhá cesta.“
Má na tuto sezónu vliv trest Red Bullu z roku 2021?
Jak už to bývá, pole se přibližuje k sobě, když se pravidla nemění, ale náhlý úpadek dominance Red Bullu všechny překvapil. McLaren se díky vylepšení v Miami dostal na stejnou úroveň nebo možná i před samotný Red Bull, přičemž Mercedes definitivně náskok začíná stahovat.
Jedním z vysvětleních, proč tomu tak je, by mohly být pravidla pro aerodynamické tunely, které znevýhodňují silnější týmy. Red Bull měl v posledních dvou letech nejméně času v aerodynamickém tunelu poté, co v letech 2022 a 2023 vyhrál Pohár konstruktérů.
Po většinu loňského roku však měl Red Bull ještě o 10 % zkrácený původní čas v aerodynamickém tunelu poté, co porušil nařízení o rozpočtovém stropu pro rok 2021, takže od října 2022 do října 2023 měl k dispozici pouze 63 % času. Red Bull samozřejmě i tak dokázal navrhnout neuvěřitelný monopost pro start letošního ročníku, ale je otázkou, zda se omezené aerodynamické testování promítne do samotného výkonu.
„Všechno je relativní. Loni jsme měli dvojnásobný problém s časem v tunelu pro letošní vůz, ale všechno se to vyrovná,“ řekl Horner s odkazem na penalizaci, kterou Red Bull dostal.
„Když jedete vpředu, nemáte se kam schovat a přijde se na to, protože se všechno kontroluje. Každé rozhodnutí o strategii, každá zastávka v boxech, každý start. Je to jiný tlak a filozofie, kterou musíte jako vedoucí tým mít.“
O tom, kolik času v aerodynamickém tunelu každý tým dostane, rozhoduje pořadí konstruktéru po nedělní Velké ceně Rakouska na Red Bull ringu, protože dosavadní pořadí časů se od začátku července nuluje.
I bez loňské penalizace měl Red Bull za posledních šest měsíců o 15 procent méně času než McLaren. Pokud tým z Wokingu zůstane na svém současném třetím místě v Konstruktérském šampionátu, změní se to na desetiprocentní handicap pro Red Bull, který bude trvat do konce letošního roku.
„Máme v týmu obrovskou sílu a dlouhodobou stabilitu,“ řekl Horner. „To, co nyní vidíte, je práce, která probíhala v posledních několika měsících, a připravuje se toho mnohem více. Dostáváte se do situace, kdy se výnosy snižují, a je to ale opravdu postupné. V pátek ve Španělsku to vypadalo, že jsme čtvrté nejrychlejší auto, ale tým inženýrů odvedl během víkendu skvělou práci a otočil to. Jsme si velmi dobře vědomi toho, že musíme vůz stále inovovat pro lepší výkon.“
Verstappenova snaha a klíčové vlastnosti dávají týmu jistotu
Verstappen je letos v nejlepší formě a pravděpodobně v posledních dvou závodech udělal poslední, rozhodující rozdíl, aby zvýšil svůj náskok v šampionátu na 69 bodů před Norrisem.
V Kanadě a Španělsku se kvalifikoval do první řady, přičemž jeho týmový kolega Sergio Pérez se potýká v posledních závodech s problémy a nezvládá se kvalifikovat do žádné blízkosti čela startovního pole. Z obou závodů si Verstappen, díky perfektní strategii Red Bullu, odvezl 60. a 61. vítězství v F1.
Ve Velké ceně Španělska Verstappen předjel George Russella a odolal pozdnímu Norrisovu útoku, což Horner označil za brilantní výkon.
„Je tak rozhodný, že se s tím prostě nemaže,“ řekl Horner. „Myslím, že to je jedna z jeho klíčových vlastností. Jednoduše víte, že když tam bude, tak do toho půjde, co to jde. Ostatní jezdci to hlavně moc dobře vědí. Myslím, že je to těsné. Jsou mezi nimi velmi malé rozdíly. Max a Lando měli před zbytkem pole náskok 18 sekund. Lando měl lepší časy, ale nakonec jsme to zvládli a vybojovali maximum bodů,“ dodal Horner.