Holky a mašiny aneb ženy ve formulích

Holky a mašiny aneb ženy ve formulích

Žen se v okolí nejsledovanější motoristické podívané točí mnoho a bývají častokráte vyhledávanou atraktivitou fanoušků, novinářů, či samotných jezdců. Za šedesát čtyři let, co Formule 1 baví diváky, se jich však příliš za volant neusadilo. Muži v této oblasti stále hrají prim a sázení na ženské řidičky evidentně nejsou tím, čím by se stáje chtěly zabývat.

Aktuální vývoj sázek v Formuli 1 můžete sledovat na bet365.

Jaká je historie žen ve formulích? Série závodů monopostů vznikla v roce 1946, přičemž od léta 1950 probíhá každoročně Mistrovství světa jezdců Formule 1. Hned o 8 let později na sebe v drsné mužské realitě upozornila první žena, italská rodačka, Maria Teresa de Filippisová. Nastoupila na pěti Grand Prix, ale do vlastního závodu se prokousala ve dvou případech, z nichž se nejlépe umístila na desátém místě.

Po brzkém a nečekaném dámském záblesku v jinak přemaskulinizovaných kokpitech přišlo téměř dvacet let útlumu něžného pohlaví ve F1. Prorazila až Lella Lombardiová, rovněž italské národnosti, a stala se doposud nejúspěšnější moto-sportovkyní. Během svého dvouletého působení se několikrát probojovala do hlavního závodu a ve Velké ceně Španělska (1975) vybojovala cenný půl bod, jediný v celé éře ženského vystupování ve F1, za šesté místo. Našinec ji může znát z Brněnského okruhu, kde se pravidelně zúčastňovala závodů cestovních vozů.

Ihned po konci Lombardiové se snažily ukázat další jezdkyně, a to rodačka z Velké Británie – Divina Galiciová mezi lety 1976-79 a Jihoafričanka Desire Wilsonová. Ani jedna však nenabyla takových kvalit, aby prošla kvalifikací do hlavního závodu. Zatím poslední statečnou, která mohla ovlivnit nejsledovanější motoristické klání, se stala Giovanna Amatiová. Tato kráska s horkou italskou krví usedla do monopostu týmu Brabham. Bohužel ale ani ona nevyzrála na nástrahy kvalifikací, kterých se třikrát zúčastnila a tím její kariéra u F1 poněkud záhy skončila.

Nedávno se toto téma znovu otevřelo poté, co bylo ohlášeno možné působení Susie Wolffové ve F1. Vývojová jezdkyně stáje Williams a manželka ředitele konkurenčního Mercedesu Tota Wolffa v jedné osobě má absolvovat volné tréninky ve dvou letošních Grand Prix, a to ve Velké Británii a Německu. Motory a vůní oleje je obklopována již od dětství. Vyrůstala na pobřeží západního Skotska, kde její rodiče provozovali obchod s motocykly. Jako malá začala u závodů v motokárách a postupem času se propracovala k postu profesionální závodnice seriálu DTM pořádaného v Německu. V letošním roce by mohl nastat zvrat v její kariéře.

Někteří novináři však hovoří o tomto zdánlivém převratu stáje Williams jako o promyšleném reklamním tahu – možnost působení ženy v závodech by mohlo zvýšit mediální zájem o Williams, a Susie by se tak stala marketingovou strategií. Reálně jsou šance této talentované blondýnky prodrat se k hlavnímu závodu mizivé, poněvadž tým disponuje perfektními hlavními piloty. Je samozřejmé, že Felipe Massa ani Valtteri Bottas nebudou chtít své pozice uvolnit. Sama Susie však tvrdí, že se pouze snaží dělat dobře svou práci a i přes okolní moře předsudků věří, že si vybuduje mezi kolegy na dráze respekt. Bernie Ecclestone novou pilotku vítá, mluví o ní v samých superlativech a je velmi zvědav, jak schopně dokáže prodat svou inteligenci a dravost na okruhu.

Podle vědců ani psychologů neexistuje jediný handicap, který by ženám bránil v dobývání nejvyšších příček motoristických závodů, a to jak z hlediska stavby těla, výdrže, koordinace, motivace, či ovládání úzkosti. V některých z těchto ohledů jsou prý ženy dokonce o něco lepší než páni. Ženy by také mohly vyřešit nedostatek lehkých jezdců, po kterých je ve formuli velká poptávka.

Ženy však mají společensky nevýhodnou pozici pro kariéru v motorismu – rodiče ani veřejnost dívkám nevěří, že by se mohly ježděním v autě uživit. Dalším důvodem je také fakt, že stáje po řidičkách vyžadují, aby byly atraktivní. Jeden z vedoucích manažerů stáje McLaren Mercedes prohlásil, že mají spoustu kvalitních řidiček, které ale bohužel vypadají jako muži. Závodnice podle něj musí vypadat žensky, pokud to tak není, jejich šance na závodění se rapidně snižují. Cesta k úspěchu žen ve formulích je tak mnohem trnitější, než jak tomu je u jejich mužských protějšků.

Sdílejte na:
Zavřít