
Výsledky kvalifikace a obou maďarských závodů Formule 2 do velké míry ovlivnil dopad páteční technické přejímky. Mladý supertalent Charles Leclerc sice zajel po sedmé za sebou, i na Hungaroringu, na pole-position, jeho výkon ovšem zhatila diskvalifikace.
Budapešťský podnik, kterým šampionát Formule 2 vstoupil do druhé poloviny sezony, vykazoval jedinou změnu v kokpitech. V týmu Trident našel útočiště Američan Santino Ferruicci. Chráněnec Gena Haase, který zatím zůstal v GP3 mnoho dlužen, u Italů podepsal až do konce sezony.
Trénink a kvalifikace
Za ještě příjemného tepla pátečního dopoledne nevykazovala listina časů nic neobvyklého: Charles Leclerc (Prema-Theodore) byl nejrychlejší tréninku před svými nejvážnějšími soupeři Oliverem Rowlandem (DAMS), Nyckem de Vriesem (Rapax), Normanem Natem (Racing Engineering), Nicolasem Latifim (DAMS) a Alexandrem Albonem (ART). Prvních 15 se vešlo do jediné sekundy a otázkou před kvalifikací bylo, zda Leclerc směřuje směrem rekordní sedmé pole-position za sebou.
Odpoledne bylo znatelně tepleji a Leclerc hrál soupeřům na nervy skutečností, že úvodních deset minut seance zůstal chladně stát v boxech. Nejlepší čas tedy počátečně patřil dobře naladěnému Rowlandovi před Markelovem a Fuocem. Na tomto pořadí se nic nezměnilo ani po prvním Leclercově výjezdu – jeho pokus totiž zhatila neutralizace po uklouznutí Gelaela. Monacký junior Scuderie Ferrari ale dokázal udeřit při svém druhém pokusu, kdy Rowlandův čas zlepšil o nevídané 4 desetiny!
Za stoupajícího vedra si všichni připravili poslední pokusy pro konec seance, slunce ovšem Hungaroring tak rozpálilo, že se pořadí ma špičce nezměnilo. Leclerc se mohl těšit ze 7. pole-position v řadě a vedle něj se kvalifikoval Rowland. Za nimi znělo pořadí startovního roštu Markelov, King, Fuoco, Nato, Latifi, de Vries, Macušita a Canamasas. Nováček Ferrucci překvapil dobrým 11. časem.
„Chlapci za mnou jsou všichni výborní závodníci a jistě si nemohu dovolit, abych zde nějak polevil. Do tohoto závodu jdu se stejnou vůlí vyhrát, jako do prvního podniku roku. Jestli mne ta kvalifikační série mile zneklidňuje? Ano, tak trošku mám ten rekord v hlavě, když ale sedím ve voze, tak statistiky nehrají roli,“ prozradil spokojený poleman po kvalifikaci.
O to větší roli ovšem hrála technická přejímka FIA. U Leclercovy Prema-Dallary objevili komisaři diferenciál, jehož součástky neodpovídaly homologaci výrobce. Mladý pilot tedy nejen putoval na chvost pole, aféra pochopitelně vrhla negativní stín na jeho sportovní výkony…
Výsledek kvalifikace:
1 |
9 |
O. Rowland | DAMS |
1:26.731 |
0.463 |
0.463 |
9 |
2 |
6 |
A. Markelow | Russian Time |
1:26.806 |
0.538 |
0.075 |
11 |
3 |
15 |
J. King | MP Motorsport |
1:26.849 |
0.581 |
0.043 |
9 |
4 |
2 |
A. Fuoco | Prema |
1:26.885 |
0.617 |
0.036 |
11 |
5 |
20 |
N. Nato | Arden |
1:26.968 |
0.700 |
0.083 |
12 |
6 |
10 |
N. Latifi | DAMS |
1:26.973 |
0.705 |
0.005 |
11 |
7 |
18 |
N. de Vries | Rapax |
1:27.026 |
0.758 |
0.053 |
12 |
8 |
7 |
N. Macušita | ART |
1:27.103 |
0.835 |
0.077 |
11 |
9 |
19 |
S. Canamasas | Rapax |
1:27.129 |
0.861 |
0.026 |
12 |
10 |
17 |
S. Ferrucci | Trident |
1:27.139 |
0.871 |
0.010 |
12 |
11 |
8 |
A. Albon | ART |
1:27.221 |
0.953 |
0.082 |
11 |
12 |
5 |
L. Ghiotto | Russian Time |
1:27.238 |
0.970 |
0.017 |
12 |
13 |
12 |
R. Visoiu | Campos |
1:27.301 |
1.033 |
0.063 |
12 |
14 |
11 |
R. Boschung | Campos |
1:27.339 |
1.071 |
0.038 |
9 |
15 |
14 |
S. Camara | MP Motorsport |
1:27.492 |
1.224 |
0.153 |
12 |
16 |
3 |
L. Deletraz | Racing Engineering |
1:27.582 |
1.314 |
0.090 |
12 |
17 |
4 |
G. Malja | Racing Engineering |
1:27.804 |
1.536 |
0.222 |
11 |
18 |
16 |
N. Jeffri | Trident |
1:28.248 |
1.980 |
0.444 |
11 |
DNQ |
21 |
S. Gelael | Arden |
1:46.783 |
20.515 |
18.535 |
2 |
DSQ |
1 |
C. Leclerc | Prema |
1:26.268 |
|
|
9 |
Hlavní závod
Rowland Leclerca v kvalifikaci sice opět neporazil, přesto bral „zděděnou“ pole-position rád. Po startu za sobotního vedra mu ale proti výborně reagujícímu Artemovi Markelovovi (Russian Time) nepomohly všechny jeho zkušenosti. Do rozhodujícího prvního zákrutu dosprintoval Rus jako první. Z úvodního kola se Markelov vrátil s malým náskokem na Rowlanda, Kinga, Latifiho a Fuoca. Leclerc zatím demonstroval, že jeho nesporný talent nepotřebuje nedovolené podpory: z posledního místa se posunul na 11. pozici, k čemuž mu stačily dva geniální manévry v prvních dvou zatáčkách!
Výborně naladěný Markelov poté s přehledem držel první místo. Za ním se de Vries posunul před Fuoca a v 8. kole vybrzdil Latifi Kinga. Brit hned na to ztratil i další místo vůči de Vriesovi.
Lídr Marlekov měnil pneumatiky po třetině závodu, tak jako většina konkurentů, mechanici týmu DAMS si ale počínali poněkud šikovněji a po zastávkách byl jejich chráněnec Rowland na špičce. Anglický junior Renaultu svůj náskok na Rusa soustavně zvyšoval až na 6 sekund, zatímco měl Markelov plná zadní zrcátka útočícího Latifiho.
11. kol před cílem ovšem v první zatáčce havarovali Canamasas s Visoiuem a všechny časové odstupy vymazal zásah Safety-Caru. 9 kol před koncem se opět jelo naostro a Leclerc předvedl další inteligentní start, při kterém získal 3 pozice.
Závěr závodu zřetelně poukazoval na skutečnost, že to byl Markelov, kdo si životnost pneumatik rozhodil nejlépe. Byl jasně rychlejší, než vedoucí Rowland a kolo za kolem připravoval svůj útok. Dvě kola před koncem se rozhodl, že Brita vybrzdí uvnitř na konci rovinky a napravo se ho pokusil předjet. Rowland mu ale tuto stopu zablokoval, Rus se musel vyhnout na trávník, šel do hodin a za velké rychlosti vletěl do bariéry.
Vítězství tedy patřilo Rowlandovi před týmovým kolegou Latifim, de Vriesem a neuvěřitelným Leclercem. Dobře se opět předvedl i nováček Ferrucci, když dokázal dojet pro bod.
„Markelov byl pořád ještě za mnou, když jsem mu zkřížil stopu. Jeho nehoda tedy nebyla má chyba a nebojím se nějakého trestu,“ popsal klíčovou situaci předposledního kola sebejistý Rowland. Kritikové rychle připomněli skutečnost, že jeho sebejistota asi pramení v tom, že komisařem FIA byl v Maďarsku Derek Warwick, jeho dřívější manažer…
Ohledně celkového stavu šampionátu dodal Rowland toto: „Je sice hezké vyhrát, že Charles ale dokázal dojet z posledního místa čtvrtý, je frustrující.“
Výsledek sobotního závodu:
1 |
9 |
O. Rowland | DAMS |
58:37.062 |
|
|
36 |
|
2 |
10 |
N. Latifi | DAMS |
58:37.297 |
0.235 |
0.235 |
36 |
|
3 |
18 |
N. de Vries | Rapax |
58:37.735 |
0.673 |
0.438 |
36 |
|
4 |
1 |
C. Leclerc | Prema |
58:38.467 |
1.405 |
0.732 |
36 |
|
5 |
7 |
N. Macušita | ART |
58:38.695 |
1.633 |
0.228 |
36 |
|
6 |
5 |
L. Ghiotto | Russian Time |
58:39.596 |
2.534 |
0.901 |
36 |
|
7 |
20 |
N. Nato | Arden |
58:40.141 |
3.079 |
0.545 |
36 |
|
8 |
8 |
A. Albon | ART |
58:40.412 |
3.350 |
0.271 |
36 |
|
10 |
17 |
S. Ferrucci | Trident |
58:41.300 |
4.238 |
0.327 |
36 |
|
11 |
3 |
L. Deletraz | Racing Engineering |
58:43.689 |
6.627 |
2.389 |
36 |
|
12 |
11 |
R. Boschung | Campos |
58:44.612 |
7.550 |
0.923 |
36 |
|
13 |
16 |
N. Jeffri | Trident |
58:45.241 |
8.179 |
0.629 |
36 |
|
15 |
4 |
G. Malja | Racing Engineering |
58:46.524 |
9.462 |
0.393 |
36 |
|
9 |
21 |
S. Gelael | Arden |
58:40.973 |
13.911 |
|
36 |
+10 s |
16 |
15 |
J. King | MP Motorsport |
58:53.188 |
16.126 |
6.664 |
36 |
|
14 |
14 |
S. Camara | MP Motorsport |
58:46.131 |
19.069 |
0.890 |
36 |
+10 s |
DNF |
6 |
A. Markelow | Russian Time |
52:25.830 |
|
|
33 |
|
DNF |
19 |
S. Canamasas | Rapax |
37:43.818 |
|
|
24 |
|
DNF |
12 |
R. Visoiu | Campos |
37:43.409 |
|
|
24 |
|
DNF |
2 |
A. Fuoco | Prema |
17:11.886 |
|
|
11 |
|
Nedělní sprint
Nedělní pole-position připadla za typicky maďarského vedra Alexandovi Albonovi. Anglo-Thajský pilot ARTu ale nevyrazil nejlépe. Mnohem lepší start předvedl jeho týmový kolega Nobuharu Macušita a z 5. pozice se katapultoval na špičku, kterou až do cíle nedal z ruky. Po prvním kole Japoncovi následovali Ghiotto, de Vries, Rowland a Leclerc v zájemném závětří a za nimi se tlačil Latifi na Nata. Na tomto pořadí se dlouho nic nezměnilo, až 7 kol před cílem se de Vries prodral před budoucího testmana Williamsu, Ghiotta. Itala ještě ve stejném kole předjeli Rowland s Leclercem a později i Nato s Latifim.
Rowlandovi, jenž v boji o titul potřebuje každý bodík, vyšel nejlepší finiš a v předposledním kole ještě předjel druhého de Vriese.
Facit: Maďarsko Leclercův vzlet směrem titulu poněkud přibrzdilo, do letní přestávky (tedy po testech s Ferrari) ale mohl pořád ještě nastoupit s uklidňujícím polštářem 50 bodů.
Výsledek nedělního sprintu
1 | Nobuharu Macušita | ART Grand Prix | 28 | 44m52.900s |
2 | Oliver Rowland | DAMS | 28 | 4.307s |
3 | Nyck de Vries | Rapax | 28 | 7.143s |
4 | Charles Leclerc | Prema Racing | 28 | 11.635s |
5 | Norman Nato | Pertamina Arden | 28 | 12.458s |
6 | Nicholas Latifi | DAMS | 28 | 13.485s |
7 | Alexander Albon | ART Grand Prix | 28 | 16.754s |
8 | Luca Ghiotto | RUSSIAN TIME | 28 | 24.843s |
9 | Artem Markelov | RUSSIAN TIME | 28 | 25.577s |
10 | Sean Gelael | Pertamina Arden | 28 | 33.887s |
11 | Jordan King | MP Motorsport | 28 | 35.770s |
12 | Louis Deletraz | Racing Engineering | 28 | 35.823s |
13 | Sergio Sette Camara | MP Motorsport | 28 | 41.847s |
14 | Santino Ferrucci | Trident | 28 | 42.122s |
15 | Nabil Jeffri | Trident | 28 | 1m26.947s |
16 | Ralph Boschung | Campos Racing | 27 | 1 kolo |
17 | Antonio Fuoco | Prema Racing | 27 | 1 kolo |
– | Gustav Malja | Racing Engineering | 23 | Nedojel |
– | Sergio Canamasas | Rapax | 21 | Nedojel |
– | Robert Vișoiu | Campos Racing | 20 | Nedojel |
Celkový stav šampionátu FIA Formule 2
1 | Charles Leclerc | 208 b. |
2 | Oliver Rowland | 158 b. |
3 | Artem Markelov | 123 b. |
4 | Nicholas Latifi | 115 b. |
5 | Luca Ghiotto | 95 b. |
6 | Nobuharu Macušita | 91 b. |
7 | Norman Nato | 79 b. |
8 | Nyck de Vries | 72 b. |
9 | Alexander Albon | 65 b. |
10 | Jordan King | 49 b. |