Kdo možná považoval vytrvalostní závody za nudné kroužení, toho mohl minulý víkend na Red Bull Ringu vyvést z velkého omylu. Třetí závod seriálu ELMS byl v každém ohledu opravdovým zážitkem: zdravé pole 32 vozů, špičkoví jezdci z F1, Le Mans a DTM, no a především 4 hodiny závodění, předjíždění a strkanic na trati, jako na běžícím pásu. Ano, ve formuli 1 se od minulé sezony také více předjíždí, ale jen díky umělým pomůckám.
V ELMS se vozy perou o každou zatáčku v desetisekundovém taktu, divák si sotva může dovolit odtrhnout zrak z dráhy, aby něco nepropásl. O celkové vítězství se prakticky celý závod přetahovaly tři týmy třídy LMP2 a když dva takové prototypy dojely skupinu tří až čtyř o pozice bojujících vozů GT, bylo na rakouském asfaltu opravdu veselo!
Škoda, že se Red Bull Ring musel obejít bez týmu Sebastiena Loeba, za který startuje i Jan Charouz. Stáj měla problém s dodávkou pneumatik a svou neúčastí zahodila naději na špičkové umístění v celkovém hodnocení ELMS.
Při kvalifikaci do čtyřhodinového závodu jde spíše o prestiž, než o opravdovou výhodu – nejrychlejší třídy LMP2 bylo bývalé britské eso F3, Harry Tincknell (Jota-Zytek-Nissan), zatímco se mezi vozy GT prosadil bývalý pilot F1 Jan Magnussen (FR-Ferrari).
Za poledního vedra to byla favorizovaná posádka Tincknell/Dolan/Albuquerque, kdo se jako první usadil na špičce, ovšem těsně sledován vozem Oreca-Judd týmu Race Performance posádky Mailleux/Frey a Signatech-Alpinou A450 posádky Chatin/Panciatici/Webb. Smůlu měl asi nejmodernější z prototypů, TDS-Ligier JS2: začátkem druhé hodiny závodu ztratil po stopu v boxech kolo a uvízl vedle dráhy. Zle se dařilo i miláčkovi početných domácích fandů, Christianovi Klienovi. Rakušan nastoupil jako jeden favoritů, jeho týmoví kolegové ale zdaleka neměli jeho třídu a postarali se o několik penalizací, které Morand-Racing stály mnoho času. Klienův poslední stint (za zatmění a hrozící letní bouře) byl perfektní stíhací jízdou, více než 5. místo v cíli ale nedokázal vytěžit ani bývalý jezdec Red Bullu.
O vítězi se nakonec rozhodlo mezi týmy Jota a Signatech. Hodinu před koncem naposledy měnily jezdce a do rozhodujícího duelu se vrhli Simon Dolan a Oliver Webb. Závod jeko při sprintu, přetahování o desetinky a dokonce vzájemné strkanice! Nakonec se přeci jen prosadil mladý Brit na francouzské Alpině, třetí dojeli pouze 18 sekund za vítězem, Mailleux a Frey.
Třídu GT vyhráli Cameron, Griffin a Rugolo na Ferrari F458 týmu AF Corse.
Českým pořadatelům, ať už v Mostě, nebo v Brně, lze ELMS pro rok 2015 vřele doporučit: po několika oravdu slabých ročnících se toto mistrovství nachází v neuvěřitelném rozkvětu a nabízí výbornou show.
Výsledek „4 Hours of Red Bull Ring“ mistrovství ELMS:
1. Chatin/Panciatici/Webb Signatech ORECA-Nissan 4h00m16.248s
2. Dolan/Tincknell/Albuquerque Jota Zytek-Nissan +12.385s
3. Frey/Mailleux Race Performance ORECA-Judd +18.772s
4. Bacheta/Shulzhitskiy Greaves Zytek-Nissan +1m10.184s
5. Klien/Hirsch/Ragues Morand Morgan-Judd -2 kola
6. Kimber-Smith/Dyson/McMurry Greaves Zytek-Nissan -2 kola
7. Cameron/Griffin/Venturi AF Ferrari -7 kol
8. Aluko/Kemenater/Cressoni Kessel Ferrari -7 kol
9. McKenzie/Richardson/Bell JMW Ferrari -7 kol
10. Talkanitsa/Talkanitsa/Kaffer AT Ferrari -7 kol