Velká cena Číny je součástí kalendáře formule 1 od roku 2004 a smlouvu si drží do roku 2025, mezi lety 2020 a 2023 se ale nejela kvůli pandemii covid-19 v Číně. Pro mladého Kuana-jü Čoua je to nyní první příležitost nastoupit do domácí velké ceny.
Nejblíže se k Velké ceně Číny zatím dostal pouze závodník Čchingchua Ma během pátečního tréninku s Caterhamem roku 2013. V neděli to bude ale Kuan-jü Čou, který se stane prvním čínským pilotem, co na domácí velké ceně na okruhu v Šanghaji odstartuje.
Když se naposledy formule 1 jela v Číně, byl Čou ještě pilotem ve formuli 2. Z toho, že má příležitost účastnit se závodu na domácí půdě je nadšený nejen on. Návrat formule 1 a přítomnost domácího pilota vzbudila chuť k závodění i mezi čínskými fanoušky, jejichž počet neustále roste.
„Má to obrovský dopad. Spousta lidí, kteří přestali sledovat formuli 1, se k ní vrací a mladá generace se dostává do sportu, což je tak dobrá věc pro mě, protože chci, aby motorsport u nás doma rostl,“ řekl Čou pro SkySports.
„Bude to masivní, závodit na domácí půdě. Ten pocit z události a emocí, přijde hodně lidí a bude to vzrušující událost před domácími fanoušky.“
Populace Číny čítá 1,4 milardy lidí, a mezi nimi je tento čtyřiadvacetiletý závodník unikátem. Co se týče domácího publika, říká: „Nosíme masky, takže mi zakrývají půlku obličeje! Ale stejně mě docela lehko poznávají, hlavně v místech, kde jsou mladí lidé. Takže mě poznají, ale to není špatná věc. Je hezké vidět, jak moc jste ovlivnili svoji zemi.“
Čína má ráda nejen formuli 1, ale i další sporty. V těch jim však chybí reprezentace.
„Fotbal a basketbal jsou v Číně velmi populární. Ale v těchto sportech není čínský hráč, který by hrál v Lize mistrů nebo soutěžil v NBA. Rádi vidíme, jak se naší zemi daří, takže doufám, že jednoho dne budu moci stát na pódium a formule 1 se v posledních letech rozhodně rozvíjí.“
20 years later, home race I’m back. 🇨🇳#ChineseGP #TeamZHOU pic.twitter.com/qH0XeeXFqW
— 周冠宇 | Zhou Guanyu 🇨🇳 (@ZhouGuanyu24) April 17, 2024
Když se v Šanghaji závodilo poprvé, bylo místnímu rodákovi Čouovi pouhých 5 let. Šanghajský mezinárodní okruh byl postaven skoro 30 kilometrů za městem a stavba stála 450 milionů dolarů (dnes v přepočtu 10 645 200 000 korun českých – pozn. red.). Je navržen tak, aby tvarem připomínal čínský znak Šang (上), který nalezneme i v názvu města Šanghaj. Jako malý kluk byl Čou fanouškem Fernanda Alonsa a vzpomíná: „Na Šanghajský mezinárodní okruh mám úžasné vzpomínky z dětství, protože jsem tam byl každý rok na hlavní tribuně.“
Nyní se na Čoua budou z tribuny koukat jiní mladí a nadšení fanoušci.
„Byl jsem zrovna u večeře, bylo osm hodin, a to se začaly prodávat lístky, a pak mi lidé začali psát, že moje tribuna byla vyprodaná za čtyři minuty. Ve skutečnosti to bylo za deset minut, protože aplikace padala, jak se spousta lidí snažilo koupit vstupenky. Jsou to skvělé novinky. Hlavně pro Čínu, vrátit se sem po pěti sezónách a mít tu konečně velkou cenu a vidět všechny ty diváky, jak moc to vzrostlo za posledních pár let. Je skvělé to vidět. A spousta z mladé generace, začínají jezdit na motokárách, mnohem více závodí v zahraničí něž jak to bylo za mých mladých let, stěhují se pryč aby zkoušeli závodit a postupně se dostat do formule 1.“
„Je to vzrušující, nejen moje tribuna, všechny lístky na velkou cenu jsou vyprodané, takže se nemohu dočkat. A je to sprintový víkend, takže fanoušci si dozajista užijí mnohem více zábavy a bude zde mnohem více závodění, takže to bude nezapomenutelný víkend.