Během sezóny jsou všechny oči upřeny na závodní vozy, ale co se s nimi děje po skončení závodů? Dají se díly ze starého vozu použít na nový? Mercedes na tyto otázky zodpověděl a fanoušům ukázal, kde skladuje svoje staré monoposty.
Prohlídka skladu Mercedesu je vzpomínka na relativně nedávnou velmi úspěšnou dekádu, kterou Stříbrné šípy ve formuli 1 zažily. Jsou zde ikonické závodní vozy, které překonaly spoustu rekordů a jezdili s nimi různí jezdci od Michaela Schumachera, Lewise Hamiltona, George Russella až po Nica Rosberga a Valtteriho Bottase.
Formule 1 se vyvíjí tak rychle, že monopost lze už označit jako historický, jakmile dokončí poslední kolo závodu sezóny. Některé díly pomáhají při budoucích návrzích a projektech v továrně. Jiné mohou skončit u partnerů nebo být vystaveny, v případě Mercedesu v prostorech továren v Brackley a Brixworthu. Jeden faktor však zůstává stejný, a tím je historický odkaz. Všechny díly putují do evidenčního systému. Zde se kontroluje, zda je možné tyto díly použít u starších vozů, zda je lze využít pro budoucí vývoj, nebo zda již nebudou potřeba. Ať už je rozhodnutí jakékoliv, základem je efektivita a snaha maximálně využít každou součástku.
Nejlepší způsob, jak se starat o auta, je nechat je jezdit
Všechna pracoviště v továrně spolupracují, aby byl zajištěn plynulý přísun dílů pro vozy a snížil se tak tlak na aktuální vývoj tím, že se odstraní zastaralé komponenty. Vše, co se dostane do historického skladu, je zaznamenáno, zapsáno a uloženo tak, aby se dalo snadno vyhledat. Pod jednou střechou se mapuje cesta všeho, od podvozku až po jednotlivé šrouby. Nejlepší způsob, jak se o vozy postarat a mít je v pojízdném a zachovalém stavu, je nechat je jezdit. Jako každý vůz i historický monopost formule 1 potřebuje každoroční údržbu, i když už nezávodí. Je to podrobný každoroční servis, při kterém se používají stejné postupy, jaké se používají na trati týden co týden, aby se zajistilo, že vše zůstane ve špičkovém stavu a bude připraveno k jízdě, pokud se tým rozhodne vyjet s daným monopostem. Může to vypadat tak, že deset let starý vůz se již jen vystavuje pouze na přehlídkách, ale ve skutečnosti je to deset let starý vůz připravený kdykoliv vyjet na trať. Nikdy tým neví, kdy a kde bude potřeba předváděcí jízda, jako například v případě Mercedesu v Las Vegas v roce 2022, nebo který monopost vybere, aby nadchl davy na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. V tomto případě Stříbrné šípy vytáhly model W02, se kterým jezdila dvojice Michael Schumacher/Nico Rosberg a nechala v něm projet Micka Schumachera.
A special moment for Mick Schumacher at the Goodwood Festival of Speed ❤️ pic.twitter.com/adNl7TKbYg
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) July 17, 2023
Co se nachází v archivu Mercedesu?
Mercedes otevřel svůj archiv poprvé v roce 2016 a obsahuje všechny vozy formule 1 od návratu Stříbrných šípů v roce 2010, konkrétně od monopostu W01 až po W13 a k tomu přes 1 000 000 dílů. Jsou to vzpomínky na významné momenty stáje z Brackley, ale i na nedávnou a ne tak vzdálenou historii královny motorsportu. Nachází se zde například monopost Nica Rosberga z VC Číny 2012, kdy se Stříbrné šípy poprvé postavily po návratu do F1 na stupeň nejvyšší. Vůz Lewise Hamiltona z VC Maďarska 2013, Valtteriho Bottase z VC Ruska 2017 a George Russella z VC Brazílie 2022. Nachází se zde i monopost W03 Michaela Schumachera ze španělské Valencie z roku 2012, kde sedminásobný mistr světa poprvé a naposledy stanul na pódium v barvách Mercedesu . Všechny tyto vozy jsou mezi motorsportovou komunitou považovány za klasiku. Nejde jen o vozy a díly. Pro Mercedes je důležité uchovávat vzpomínky a úspěchy z každé sezóny. Proto německá stáj pečlivě opatruje celou škálu pamětních předmětů, včetně trofejí, závodních kombinéz, přileb, a dokonce i archivních materiálů, jako jsou výkresy a poznámky s nastavením.
Archiv není jen sbírkou předmětů, ale živým, dýchajícím svědectvím o vášni a odhodlání všech členů týmu. Posláním Mercedesu je nejen vytvářet historii, ale také zajistit, aby nebyla nikdy zapomenuta, proto se snaží inspirovat budoucí generace nadšenců do motoristického sportu a připomínat jim neuvěřitelný odkaz, který v průběhu let vybudovali.