Sebastian Vettel opustí na konci roku po 6 letech Maranello. Ačkoliv na mistrovský titul s italskou stájí nedosáhl (stále před sebou má ale jeden pokus), zapsal si na svůj účet 14 vítězných triumfů a dvakrát se stal vicemistrem světa. U Ferrari zatím odjel 101 závodů, z nichž jsme pro vás vybrali sedm nejlepších.
Na konci roku dojde k jednomu z největších formulových „rozvodů“ posledních let. Sebastian Vettel opustí svůj z dětství vysněný tým a otázkou je, zda vůbec zůstane ve formuli 1. Aktuálně je intenzivně spojován se sedačkou u Mercedesu, jeho jméno je i na kandidátce Renaultu. Šokující by ani nebylo, pokud by svou helmu pověsil na hřebík.
Ale ještě před svým odchodem musí Vettel odjet jednu sezónu pro vzpínajícího se koně. Jestli skončí tento příběh šťastně, nemůžeme před začátkem sezóny předpovídat. Dosud nebyl Vettelův příběh s Ferrari příliš šťastný, po dvou neúspěšných útocích na mistrovský titul byl vloni zastíněn mladším týmovým kolegou Charlesem Leclercem. I přes mnoho nepovedených závodů ale byly takové, ve kterých Sebastian Vettel zářil a připomněl svým kritikům, že nepatří do starého železa.
Proto jsem se rozhodl (subjektivně) zhodnotit všech 101 závodů, které Vettel se Scuderií absolvoval, a vybrat z nich 7 nejlepších. Závody jsou seřazeny chronologicky, nikoliv dle stupně zajímavosti.
GP Malajsie 2015
Startovní pozice: 2.
V cíli závodu: 1.
Ve svém debutovém závodě v Austrálii získal Vettel pro Ferrari ihned stupně vítězů. Za vítěznou dvojicí Hamilton – Rosberg dojel se ztrátou 30 sekund, a tak se nedalo předpokládat, že by se v Malajsii děly zázraky.
Přesto se v kvalifikaci podařilo Vettelovi oba stříbrné šípy rozdělit. Na mokré dráze ztratil na vítězného Hamiltona pouhých 74 tisícin sekundy. Ihned po startu se úspěšně bránil třetímu Rosbergovi. Místo toho, aby začal vedoucí Hamilton ujíždět, se dokázal Vettel svého britského rivala držet.
Klíčovým momentem závodu byl safety car, který byl na trať povolán po Ericssonově chybě. Švéd se zabořil zadními koly do štěrkové zóny a nemohl vyjet ven, ze závodu tak odstoupil. Oba stříbrné šípy zajely do boxů pro čerstvou sadu pneumatik, zatímco Vettel zůstal na dráze a převzal vedení.
Po restartu začal Vettel ujíždět druhému Hülkenbergovi, zatímco se Hamilton s Rosbergem museli probojovat startovním polem. Nakonec se jim to podařilo, Hamiltonova ztráta na Vettela v tu chvíli činila 10 sekund. Ani tentokrát nebyla Hamiltonova rychlostní převaha nikterak znát – na místo toho Vettel náskok udržoval.
Po první zastávce v boxech vyjel Vettel na třetím místě za Rosbergem, kterého začal rapidně stahovat. Nakonec jej předjel v poslední zatáčce, o 2 kola později si vyšlápl i na lídra závodu Lewise Hamiltona. Ten si rovnou zajel pro čerstvou sadu pneumatik.
Vettel se ve vedení udržel i po další sérii zastávek – své mechaniky tak navštívil jen dvakrát, zatímco Hamilton s Rosbergem kvůli svým brzkým zastávkám třikrát. Nakonec se Vettelovi podařilo s náskokem 8,5 sekundy vyhrát a oslavy prvního vítězství s Ferrari mohly začít.
GP Singapuru 2016
Startovní pozice: 22.
V cíli závodu: 5.
Sezóna 2016 nepřinesla pro Ferrari kýžené výsledky a místo bojů s Mercedesem se vzpínající kůň bránil červenému býkovi. Vettel nevyhrál ani jeden závod, předvedl ale několik kvalitních jezdeckých výkonů.
Jedním z nich byl noční závod v Singapuru. Jako král Singapuru si dělal naděje na dobrý závod, ty mu ovšem v kvalifikaci zhatila technika. Během Q1 mu selhalo zavěšení levého předního kola a týmu nezbyl čas na opravu, Vettel tak musel startovat z poslední příčky.
Už po pátém kole byl Sebastian Vettel evidován na 17. příčce. Němec věřil, že má šanci na dobrý výsledek, v 11. kole byl dokonce třináctý. Po první zastávce v boxech svedl čtyřnásobný mistr světa dramatický souboj o 10. místo s Carlosem Sainzem a Estebanem Gutiérrezem.
Poté, co začali jeho soupeři zajíždět ke svým druhým zastávkám, Vettel zabral a zajel několik velmi rychlých kol. Když se po svém druhém pit stopu vrátil na trať, kroužil na šestém místě. Po Verstappenově poslední zastávce se dostal na páté místo, které si udržel až do konce závodu. Na vítězného Rosberga ztratil „jen“ 27,6 sekundy.
Sice neskončil na stupních vítězů, rozhodně se ale jednalo o jednu z Vettelových nejpovedenějších stíhacích jízd, které se mohou rovnat například těm z Abú Zabí nebo Brazílie 2012.
GP Bahrajnu 2017
Startovní pozice: 3.
V cíli závodu: 1.
V kvalifikaci na GP Bahrajnu se Vettelovi nepodařilo porazit ani jeden stříbrný šíp a musel se společně s Danielem Ricciardem spokojit s druhou řadou. Ihned po startu ale překonal druhého Hamiltona a držel se vedoucího Bottase.
Vettel se pokusil o undercut (dřívější zastávku v boxech), v 10. kole tak zajel ke svým mechanikům. Mercedes na výzvu italských kolegů nereagoval, což se Vettelovi nemuselo vůbec vyplatit. O několik kol později totiž havarovali Carlos Sainz a Lance Stroll a na trať byl povolán safety car.
Mercedes pomalé fáze okamžitě využil a rozhodl se povolat oba své piloty do boxů. Bottas zajel první, druhý Hamilton se snažil jet co nejpomaleji, aby se vyhnul případnému zdržení v boxech – zpomalil ale příliš rapidně a ovlivnil tak několik dalších soupeřů, nakonec mu byl udělen trest 5 sekund.
Vettel se obával, že svou brzkou zastávkou prodělal, což se nakonec ukázalo jako zbytečné – i přes výjezd safety caru získal vedoucí příčku. Po restartu Vettela vyzval k souboji Bottas, Němec ale Finovy ambice zhatil tvrdou obranou.
Nějakou dobu vedl čtyřnásobný šampion před Bottasem, na třetím místě jezdil Hamilton. Po Vettelově a Bottasově zastávce v boxech se do čela dostal Hamilton. I ten byl nakonec povolán ke svým mechanikům, kteří mu nazuli měkčí směs pneumatik. Hamilton se za pomoci týmové režie dostal před druhého Bottase a začal stahovat vedoucího Vettela, ten se ale ve vedení udržel, a nakonec mohl slavit svůj druhý triumf v sezóně.
GP Bahrajnu 2018
Startovní pozice: 1.
V cíli závodu: 1.
Ferrari se v Bahrajnu jevilo jako dominantní tým a výsledky kvalifikace tuto teorii potvrdily. Vettel odstartoval do závodu z prvního místa, z druhé příčky mu kryl záda kolega Kimi Räikkönen.
Mercedes sice nevybojoval vítězství v kvalifikaci, v závodním tempu se ovšem zdáli být jak Hamilton, tak Bottas o něco rychlejší. Na startu si Vettel udržel vedení, třetí Bottas se však vměstnal mezi obě ferrari. Čtvrtý Hamilton naopak čelil útokům ze zadních pozic, což vyústilo v kolizi mezi ním a Verstappenem.
Vettel v tu chvíli na čele kontroloval závod před druhým Bottasem. V 19. kole zajel poprvé k mechanikům, o kolo později stavěli i Bottas s Räikkönenem. Zatímco Vettel vyjel na měkké sadě, Bottas obul středně tvrdé pneumatiky. Předpokládalo se, že Vettel bude stavět ještě jednou, což by sice ohrozilo jeho naděje na vítězství, ale bylo velmi nepravděpodobné, aby závod dojel na měkkých pneumatikách.
Přesto Vettel do boxů nezajel. Do cíle závodu se rozhodl dojet na velmi rychle degradujících pneumatikách. Stříbrné šípy po trati létaly a bylo zřejmé, že to v cíli závodu bude velmi těsné. Valtteri Bottas se na čtyřnásobného šampiona dotáhl v předposledním kole a v nájezdu do první zatáčky posledního kola na Vettela zaútočil. Byl ale příliš opatrný a Němec si své vedení udržel.
V cíli závodu dělilo oba závodníky 0,699 sekundy. Na třetím místě dojel Lewis Hamilton. Sebastian Vettel tak získal své druhé vítězství v řadě hned po překvapivém triumfu z Melbourne a na svém kontě měl plný počet bodů.
GP Velké Británie 2018
Startovní pozice: 2.
V cíli závodu: 1.
Favoritem na vítězství v Silverstone byl domácí miláček Lewis Hamilton. Své šance potvrdil i dobrým kvalifikačním výkonem – druhého Vettela porazil rozdílem 44 tisícin sekundy.
Štěstí ale hrálo na startu ve prospěch Sebastiana Vettela. Němec doslova vystřelil a už v první zatáčce ukradl svému rivalovi vedení. Do Hamiltona navíc ve třetí zatáčce narazil Kimi Räikkönen a Brit tak skončil v hodinách.
Vettel vedl většinu závodu před druhým Bottasem. Po nehodě Marcuse Ericssona v 32. kole zajeli oba jezdci Ferrari k mechanikům, zatímco jezdci Mercedesu setrvali na dráze. Safety car se vrátil ještě jednou o několik kol později po nehodě mezi Grosjeanem a Sainzem.
Závod vedl Valtteri Bottas před Sebastianem Vettelem, který ovšem těžil z čerstvější sady pneumatik. Po skvělé stíhací jízdě se na třetím místě ocitl Lewis Hamilton. Vettel se několik kol snažil najít cestu vpřed, Valtteri Bottas ale svou pozici tvrdě bránil.
Nakonec se to ale Vettelovi přeci jen podařilo, když pět kol před cílem závodu tvrdým manévrem využil skuliny mezi Bottasem a vnitřním obrubníkem a dostal se do čela závodu. Valtteri Bottas se následně propadl až na čtvrté místo za Lewise Hamiltona a Kimiho Räikkönena.
Pro Vettela to bylo důležité vítězství – navýšil náskok ve vedení šampionátu na 8 bodů a porazil Lewise Hamiltona na jeho domácí trati. Hamilton do té doby v Británii dominoval, zvítězil ve všech závodech od roku 2014.
GP Německa 2019
Startovní pozice: 20.
V cíli závodu: 2.
Vettel se na domácí trať vrátil po hororové vzpomínce na nehodu z předchozí sezóny, která byla prvním hřebíkem do rakve Vettelových nadějí na mistrovský titul. Čtyřnásobný mistr světa tehdy po většinu závodu vedl, ale když začalo pršet, uklouzl a skončil v bariéře.
Ani v roce 2019 se mu zde nedařilo podle představ – minimálně v sobotu. Ferrari bylo velmi rychlé a bylo považováno za kandidáta na zisk pole position. Oba jezdce ale postihly technické problémy, Vettel tak musel odstartovat z posledního místa.
Závod byl deštivý a poprvé po několika letech byl mokrý závod odstartován z pevných pozic. Vettel využil své příležitosti a na konci prvního kola jezdil na 14. místě. Svou stíhací jízdou se dále propracovával polem, než zajel ve 23. kole jako jeden z prvních pro suché pneumatiky.
Volba ale nebyla příliš šťastná a velmi brzy museli všichni jezdci, kteří přezuli na slicky, zajet zpět ke svým mechanikům pro sadu přechodných pneumatik. Vettel se během série četných incidentů držel na spodní listině bodovaných příček.
Trať nakonec začala opravdu schnout a tentokrát byla volba přezout na suché pneumatiky logická. Vettel se po výjezdu z boxů udržel na 9. příčce. V posledních 16 kolech se dokázal rychle vzpamatovat a využil své příležitosti. Zajížděl jedno rychlé kolo za druhým, přičemž se hrnul polem vpřed.
V 62. kole z 64 vybojoval od Lance Strolla třetí místo a o kolo později si došlápl na druhého Kvjata. Vedoucího Verstappena už nedohnal, ale po startu z posledního místa dokázal udržet své nervy na uzdě a své fanoušky obdařil krásným druhým místem.
GP Singapuru 2019
Startovní pozice: 3.
V cíli závodu: 1.
Charles Leclerc se u Ferrari velmi rychle zabydlel, a nakonec si prorazil své místo i do srdcí všech tifosi, když dokázal kralovat na domácí půdě italského týmu v Monze. Leclerc měl na kontě 2 vítězství, zatímco Vettel ani jedno.
Singapur je Vettelovou oblíbenou destinací a v kvalifikaci to vypadalo, že jej nikdo neporazí. Po prvních pokusech v Q3 vedl, jezdeckými chybami v druhém pokusu ale svůj čas nezlepšil, zatímco Charles Leclerc a Lewis Hamilton ano. Vettel se musel spokojit pouze s třetí příčkou na roštu.
V prvním kole zaútočil na Lewise Hamiltona, lídr šampionátu se ale urputně bránil. Vettel se musel spokojit – alespoň dočasně – s třetí pozicí. Zezadu na něj dorážel čtvrtý Verstappen, kterého musel Němec pokrýt. Ve 20. kole společně zajeli do boxů, zatímco Leclerc s Hamiltonem zůstali na trati.
Vettel byl na výjezdu z boxů extrémně rychlý, takže když o kolo později stavěl Charles Leclerc, nebyl pro Vettela žádný problém dostat se před něj. Mladý Monačan si do rádia stěžoval na strategii, která jej měla znevýhodnit, stratégové své rozhodnutí bránili – kdyby Vettela nepovolali do boxů, mohl jej Verstappen jednoduše přeskočit.
Mercedes tentokrát svou strategii prokaučoval a snažil se zůstat na trati co nejdéle pro případ, že by vyjel safety car. Ten ale nevyjel a po výjezdu z boxů se Hamilton propadl až za třetího Verstappena.
Vettel svou pozici udržel až do cíle závodu, za ním dojel Charles Leclerc. Ferrari získalo svůj první double od GP Maďarska 2017 a Sebastian Vettel slavil své 53. vítězství, první po více než 12 měsících. Na stupních vítězů nechybělo ani pár slz, je tedy zřejmé, jak moc významné pro něj toto vítězství bylo.