Šéf týmu Mercedes Toto Wolff varoval před lidskými náklady na rozšiřující se kalendář formule 1, protože triatlony se podle předběžného kalendáře sezony 2021 vracejí. Tzv. „triple-headers” se třemi po sobě jdoucími závodními víkendy byly poprvé použity v sezóně 2018, ale vyvolaly velkou kritiku týmů kvůli ještě většímu tlaku, který odnesly cestující posádky.
Sezóna 2019 žádnou nepředstavovala, ale pak přišel covid-19 a přinutil F1 kompletně přepracovat kalendář 2020 a to až s červencovým začátkem sezóny.
Potřeba získat co nejvíce závodů přinutila sport, aby do komprimovaného rozvrhu přidal čtyři trojité hlavičky, z nichž poslední nastartuje příští víkend prvním ze dvou závodů v Bahrajnu, po nichž bude následovat finále sezóny v Abú Zabí.
Týmy F1 přijaly tyto triatlony jako nezbytné řešení v roce 2020 vzhledem k jedinečným okolnostem, ale několik šéfů týmů nechce takto v budoucnosti dál pokračovat.
V červenci šéf týmu McLaren Andreas Seidl varoval, že „triple-headers už v nadcházejících sezónách nemohou být novým standardem“.
Když F1 představila kalendář na rok 2021, objevily se zde rovnou dva „triatlony“ v pouhých sedmi týdnech.
Po evropské trojici ve Spa, Zandvoortu a Monze bude následovat logisticky náročný přesun do Soči, Singapuru a Suzuky.
Kalendář vyvolal v boxových uličkách smíšenou odezvu, přičemž týmy chápou nutnost získat zpět příjmy po finanční ztrátě z roku 2020, ale zároveň varovaly před přepracováním svých zaměstnanců.
„Myslím si, že týmy jsou největšími příjemci rostoucích výdělků a příjmů,“ řekl šéf týmu Mercedes Toto Wolff.
„Na druhé straně si pár triple-headers vybere svou daň na lidech. Myslím, že je jeden v Asii, což znamená, že budeme více než tři týdny daleko od domova, a to rozhodně není nic skvělého.“
Wolff vysvětlil, že Mercedes již pracuje na rotaci svých zaměstnanců, aby se takovou zátěž pokusil zvládnout.
„Nesmíte zapomenout, že nejvytíženější lidé jsou ti, kteří staví a rozebírají garáže a mechanici, kteří nastupují na noční směny v případě, že se něco pokazí,“ dodal.
„Je třeba si položit otázku, jak dlouho je tento stav udržitelný a zda zavést jiný systém tím, že budeme mít druhý štáb, který může převzít tyto nejnáročnější úlohy, což je něco, na čem momentálně pracujeme.“
Odcházející generální ředitel F1 Chase Carey řekl investorům, že tento sport „očekává přechod na kalendář skládající se z 24 závodů v příštích několika letech“, což by učinilo opakující se triatlony velmi pravděpodobné.
Šéf týmu Haas Günther Steiner sdílel Wolffovy obavy a vyzval majitele F1 Liberty Media, aby zajistil udržitelnost svých budoucích plánů ohledně rozšířeného kalendáře.
„Bude to mít na lidech své následky, ale myslím si, že zejména v dobách, ve kterých se nyní nacházíme, to musíme udělat,“ řekl Steiner.
„Ale pak to FOM musí prozkoumat, jestli je to něco, co chceme dělat dlouhodobě, jestli je tolik závodů udržitelných a jestli diváci nepřijdou o žádnou senzaci.“
Steiner uvedl, že týmy se také budou muset „pokusit najít nějaké řešení“, pokud se kalendář bude ještě dále rozšiřovat.
„Na straně lidí musíme přijít s plány, které zajistí, že nebudou přepracovaní,“ dodal.
„Nadměrně pracovně zatížení jsou stejně, ale musíme si uvědomit, že to nemůžeme vyžadovat pořád.”
„Pokud nám to vynese více příjmů, musíme přijít s nápady, jak to učinit udržitelným pro sebe a nemusíme čekat, až nám to někdo řekne.”
„Je to součást toho, kam se formule 1 ubírá. Za několik let zjistíme, zda je více závodů tou správnou cestou. Teď to musíme vyzkoušet a pokusit se najít nějaké řešení, kde by se naši zaměstnanci neunavili.“