Jediný volný trénink před důležitou VC Kataru, co se týče příběhu boje o letošní titul mistra světa, vyhrál Oscar Piastri. Australan vedl svého týmového kolegu Landa Norrise k dojezdu McLarenu na prvních dvou pozicích před Fernandem Alonsem z Aston Martinu.
Shrnutí článku
Velká cena Kataru představuje tento víkend poslední díl sprintové sezóny, jež se mimo jiné vykazuje jediným volným tréninkem, který jezdci mají k dispozici před dvojitou náloží kvalifikací a závodů. Právě ten zároveň přispívá svým způsobem k dramatu v boji o letošní titul mistra světa, jelikož minimum času na trati více ztěžuje očekávání a predikce před sobotním sprintem a nedělní velkou cenou.
Typické poznávání limitů, Norrisova utrápená první půlka FP1
Jezdci se nemohli dočkat konečně vyjet na trať, což potvrzoval u červeného světla na konci boxové uličky dlouhý vláček vozů, který vedl George Russell. Jezdec Mercedesu a čtvrtý muž celkového pořadí tak logicky najel na okruh Lusail v rámci letošní VC Kataru jako první.
Podobně nepřekvapivě zvolili všichni piloti jako svou první sadu pneumatik v FP1 tu bíle označenou, tvrdou specifikaci. Prvních deset minut probíhala aktivní aklimatizace jak se samotnou tratí, tak s několika zatáčkami, na jejich výjezdy organizátoři položili štěrkové pásy odrazující od porušování traťových limitů.
Přesně v čase 10:00 od startu FP1 se jednoho z pásů, toho na výjezdu z poslední zatáčky, dotkl Charles Leclerc. Hned po něm se pral se svým vozem Max Verstappen uprostřed okruhu, na což si jeden z protagonistů v boji o titul ukázkově postěžoval.
Leclercův dotek s kačírek v T16 o chvíli později překonal Oliver Bearman, jenž dovolil celé levé půlce svého haasu projet zpomalovacím pásem. Po dvaceti minutách se pozoruhodně krčil na poslední místě lídr MS Lando Norris, takřka dvě sekundy za prozatímním nejrychlejším časem Russella. Svou pozici si nevylepšil ani po dvou nedokonalých průjezdech nejprve v desáté zatáčce, a následně v páté zatáčce hned při dalším rychlém pokusu.
Lando’s exploring the limits 👀
He runs wide at Turn 10 but he’s back on track now#F1 #QatarGP pic.twitter.com/bIi1YtzDXq
— Formula 1 (@F1) November 28, 2025
Britova skleslá vysílačka týmu okolo 30. minuty prozradila, že jeho trápení s prvotní aklimatizací bylo skutečné a hlavně nežádané. Po dotazu, kde má najít 1,6 sekundy, se sice dokázal vyšvihnout na průběžnou jedenáctou příčku, stále však tři čtvrtě sekundy za Russellem.
Štěrk se nadále rozsévá po okruhu, Piastri v nejlepší pozici před sprintem
Naštěstí pro Norrise se začala situace uklidňovat po jeho výstupu na čtvrtou pozici, necelé čtyři desetiny za prozatímním nejrychlejším časem. Mezitím Lewis Hamilton dokonal trojlístek postupně hrubších výletů jezdců rodiny Ferrari přes kačírek. Po Leclercově lehkém doteku a Bearmanově polovičním průjezdu projel sedminásobný šampion přes celou šířku pásu kamení u T5.
Po tom všem stihlo nebe nad okruhem Lusail zčernat, čímž se jízdy postupně více přibližovaly do podmínek relevantním pro hlavní kvalifikaci a velkou cenu. 40. minutou uplynuly dvě třetiny délky FP1 a na čele se stále držel Russell před Verstappenem a Isackem Hadjarem.
The track aglow beneath the night sky 🌌#F1 #QatarGP pic.twitter.com/Q68zN1Oxdl
— Formula 1 (@F1) November 28, 2025
Bylo nicméně naprosto jasné, že v těchto momentech týmy s jezdci ukončí zkrácené závodní simulace a přejdou postupně ke zkouškám kvalifikačního tempa. Jako první se posunuli pořadím na červené sadě gum jezdci Haasu v pořadí Esteban Ocon a Bearman. Jejich rychlé pokusy však trumfnul Hadjar, jenž se vyšvihl dokonce do vedení FP1 něco málo nad deset minut do konce jízd.
Francouze postupně pak překonali nejdříve Carlos Sainz, a poté Fernando Alonso. U Španěla bylo však téměř jisté, že na první pozici vydrží jen do momentu, než dokončí své pokusy jezdci top týmů. Tak se i stalo a Norris po předchozích obtížích převzal vedení FP1 před kolegou Oscarem Piastrim a Verstappenem, který to v závěru tréninku předčasně zabalil.
Ani jeho přítomnost na čele tabulky netrvala dlouho, když jej o něco málo později překonal Piastri o 58 tisícin sekundy. O poslední změnu v top 10 se postaral Andrea Kimi Antonelli, vyšší pozice v této skupině jezdců však neohrozil. Trať se mezitím stihla více znečistit kamínky po vysokém počtu dalších výletů mimo trať.
Piastri tudíž dokončil FP1 na první místě před kolegou Norrisem (jenž na konci FP1 málem chytil hodiny) a Alonsem.
| Pozice | Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | Počet kol |
| 1 | Oscar Piastri | McLaren | 1:20,924 | — | 28 |
| 2 | Lando Norris | McLaren | 1:20,982 | +0,058 | 27 |
| 3 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:21,310 | +0,386 | 25 |
| 4 | Carlos Sainz | Williams | 1:21,404 | +0,480 | 20 |
| 5 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1:21,503 | +0,579 | 29 |
| 6 | Max Verstappen | Red Bull | 1:21,504 | +0,580 | 26 |
| 7 | Alexander Albon | Williams | 1:21,609 | +0,685 | 28 |
| 8 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:21,668 | +0,744 | 30 |
| 9 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:21,669 | +0,745 | 25 |
| 10 | Andrea Antonelli | Mercedes | 1:21,698 | +0,774 | 31 |
| 11 | Nico Hülkenberg | Kick Sauber | 1:21,783 | +0,859 | 23 |
| 12 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:21,794 | +0,870 | 27 |
| 13 | Júki Cunoda | Red Bull | 1:21,796 | +0,872 | 27 |
| 14 | George Russell | Mercedes | 1:21,824 | +0,900 | 32 |
| 15 | Oliver Bearman | Haas | 1:21,926 | +1,002 | 25 |
| 16 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | 1:21,926 | +1,002 | 28 |
| 17 | Esteban Ocon | Haas | 1:22,096 | +1,172 | 29 |
| 18 | Pierre Gasly | Alpine | 1:22,424 | +1,500 | 24 |
| 19 | Liam Lawson | Racing Bulls | 1:22,562 | +1,638 | 29 |
| 20 | Franco Colapinto | Alpine | 1:23,529 | +2,605 | 25 |
Formule 1 je nejprestižnější motoristická soutěž na světě. Každý rok se jezdí desítky velkých cen, které sledují miliony fanoušků. Zajímá vás, jak F1 funguje, jaké jsou pravidla a co vše tento sport obnáší?
👉 Manuál F1 | Co je formule 1 | Kde sledovat formuli 1 | Proč se F1 nazývá formule 1?
SvětFormule.cz