Výsledky FP1 VC Kataru: Návrat Piastriho? Alonso v top 3

Výsledky FP1 VC Kataru: Návrat Piastriho? Alonso v top 3

Jediný volný trénink před důležitou VC Kataru, co se týče příběhu boje o letošní titul mistra světa, vyhrál Oscar Piastri. Australan vedl svého týmového kolegu Landa Norrise k dojezdu McLarenu na prvních dvou pozicích před Fernandem Alonsem z Aston Martinu.

Shrnutí článku

Velká cena Kataru představuje tento víkend poslední díl sprintové sezóny, jež se mimo jiné vykazuje jediným volným tréninkem, který jezdci mají k dispozici před dvojitou náloží kvalifikací a závodů. Právě ten zároveň přispívá svým způsobem k dramatu v boji o letošní titul mistra světa, jelikož minimum času na trati více ztěžuje očekávání a predikce před sobotním sprintem a nedělní velkou cenou.

Typické poznávání limitů, Norrisova utrápená první půlka FP1

Jezdci se nemohli dočkat konečně vyjet na trať, což potvrzoval u červeného světla na konci boxové uličky dlouhý vláček vozů, který vedl George Russell. Jezdec Mercedesu a čtvrtý muž celkového pořadí tak logicky najel na okruh Lusail v rámci letošní VC Kataru jako první.

Podobně nepřekvapivě zvolili všichni piloti jako svou první sadu pneumatik v FP1 tu bíle označenou, tvrdou specifikaci. Prvních deset minut probíhala aktivní aklimatizace jak se samotnou tratí, tak s několika zatáčkami, na jejich výjezdy organizátoři položili štěrkové pásy odrazující od porušování traťových limitů.

Přesně v čase 10:00 od startu FP1 se jednoho z pásů, toho na výjezdu z poslední zatáčky, dotkl Charles Leclerc. Hned po něm se pral se svým vozem Max Verstappen uprostřed okruhu, na což si jeden z protagonistů v boji o titul ukázkově postěžoval.

Leclercův dotek s kačírek v T16 o chvíli později překonal Oliver Bearman, jenž dovolil celé levé půlce svého haasu projet zpomalovacím pásem. Po dvaceti minutách se pozoruhodně krčil na poslední místě lídr MS Lando Norris, takřka dvě sekundy za prozatímním nejrychlejším časem Russella. Svou pozici si nevylepšil ani po dvou nedokonalých průjezdech nejprve v desáté zatáčce, a následně v páté zatáčce hned při dalším rychlém pokusu.

Britova skleslá vysílačka týmu okolo 30. minuty prozradila, že jeho trápení s prvotní aklimatizací bylo skutečné a hlavně nežádané. Po dotazu, kde má najít 1,6 sekundy, se sice dokázal vyšvihnout na průběžnou jedenáctou příčku, stále však tři čtvrtě sekundy za Russellem.

Štěrk se nadále rozsévá po okruhu, Piastri v nejlepší pozici před sprintem

Naštěstí pro Norrise se začala situace uklidňovat po jeho výstupu na čtvrtou pozici, necelé čtyři desetiny za prozatímním nejrychlejším časem. Mezitím Lewis Hamilton dokonal trojlístek postupně hrubších výletů jezdců rodiny Ferrari přes kačírek. Po Leclercově lehkém doteku a Bearmanově polovičním průjezdu projel sedminásobný šampion přes celou šířku pásu kamení u T5.

Po tom všem stihlo nebe nad okruhem Lusail zčernat, čímž se jízdy postupně více přibližovaly do podmínek relevantním pro hlavní kvalifikaci a velkou cenu. 40. minutou uplynuly dvě třetiny délky FP1 a na čele se stále držel Russell před Verstappenem a Isackem Hadjarem.

Bylo nicméně naprosto jasné, že v těchto momentech týmy s jezdci ukončí zkrácené závodní simulace a přejdou postupně ke zkouškám kvalifikačního tempa. Jako první se posunuli pořadím na červené sadě gum jezdci Haasu v pořadí Esteban Ocon a Bearman. Jejich rychlé pokusy však trumfnul Hadjar, jenž se vyšvihl dokonce do vedení FP1 něco málo nad deset minut do konce jízd.

Francouze postupně pak překonali nejdříve Carlos Sainz, a poté Fernando Alonso. U Španěla bylo však téměř jisté, že na první pozici vydrží jen do momentu, než dokončí své pokusy jezdci top týmů. Tak se i stalo a Norris po předchozích obtížích převzal vedení FP1 před kolegou Oscarem Piastrim a Verstappenem, který to v závěru tréninku předčasně zabalil.

Ani jeho přítomnost na čele tabulky netrvala dlouho, když jej o něco málo později překonal Piastri o 58 tisícin sekundy. O poslední změnu v top 10 se postaral Andrea Kimi Antonelli, vyšší pozice v této skupině jezdců však neohrozil. Trať se mezitím stihla více znečistit kamínky po vysokém počtu dalších výletů mimo trať.

Piastri tudíž dokončil FP1 na první místě před kolegou Norrisem (jenž na konci FP1 málem chytil hodiny) a Alonsem.

Pozice Jezdec Tým Čas Ztráta Počet kol
1 Oscar Piastri McLaren 1:20,924 28
2 Lando Norris McLaren 1:20,982 +0,058 27
3 Fernando Alonso Aston Martin 1:21,310 +0,386 25
4 Carlos Sainz Williams 1:21,404 +0,480 20
5 Isack Hadjar Racing Bulls 1:21,503 +0,579 29
6 Max Verstappen Red Bull 1:21,504 +0,580 26
7 Alexander Albon Williams 1:21,609 +0,685 28
8 Charles Leclerc Ferrari 1:21,668 +0,744 30
9 Lance Stroll Aston Martin 1:21,669 +0,745 25
10 Andrea Antonelli Mercedes 1:21,698 +0,774 31
11 Nico Hülkenberg Kick Sauber 1:21,783 +0,859 23
12 Lewis Hamilton Ferrari 1:21,794 +0,870 27
13 Júki Cunoda Red Bull 1:21,796 +0,872 27
14 George Russell Mercedes 1:21,824 +0,900 32
15 Oliver Bearman Haas 1:21,926 +1,002 25
16 Gabriel Bortoleto Kick Sauber 1:21,926 +1,002 28
17 Esteban Ocon Haas 1:22,096 +1,172 29
18 Pierre Gasly Alpine 1:22,424 +1,500 24
19 Liam Lawson Racing Bulls 1:22,562 +1,638 29
20 Franco Colapinto Alpine 1:23,529 +2,605 25

Formule 1 je nejprestižnější motoristická soutěž na světě. Každý rok se jezdí desítky velkých cen, které sledují miliony fanoušků. Zajímá vás, jak F1 funguje, jaké jsou pravidla a co vše tento sport obnáší?

👉 Manuál F1 | Co je formule 1 | Kde sledovat formuli 1 | Proč se F1 nazývá formule 1?

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studuji mediální studia se specializací na komunikační studia. Zajímám se o motorsport, konkrétně F1 a MotoGP. Obě disciplíny, mezi nimiž nemám favorita, zarytě sleduji přes deset let, přičemž o nich píšu již více než tři roky. U motorsportu mě nejvíce zajímá nejen jeho historie a její vztah s přítomností, ale…

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *