Výpis argumentů obhajující 10sekundový trest pro Hamiltona

Výpis argumentů obhajující 10sekundový trest pro Hamiltona

Lewis Hamilton obdržel jako jediný po chaotickém úvodu VC Mexika trest za jízdu mimo trať, přestože za podobný krok mělo dostat přes prsty podle mnohých vícero „hříšníků“. Jistí bývalí jezdci nicméně souhlasili s komisaři, jejichž rozhodnutí stálo v tomto daném případě na silných základech.

Výlety závodníků mimo trať při úvodu VC Mexika v prvé řadě, když se alespoň pomine jejich kontroverzní nátura, zpestřily samotný průběh závodu, z něhož vzešlo mnoho témat pro diskusi zvláště s blížícím se koncem sezóny.

Poutavé tlačenice a následné opouštění hranic layoutu okruhu s hlavním záměrem nekolidovat se svými soupeři jenom potvrzovalo, že jezdci stále přijíždějí na velké ceny F1 především závodit. To, že samotná podoba tratě v mnoha místech nahrává těmto incidentům, jde už mimo jejich většinovou zodpovědnost.

Jezdcům samozřejmě pomohl při úniku od trestů i fakt, že významná část těchto výletů se odehrála v prvním kole, během něhož ředitelství závodu aplikuje mírnější metr. To vše vedlo k vydání jediné penalizace na vrub Lewise Hamiltona, jenž si v šestém kole střihl zatáčky čtyři a pět při jeho souboji s Maxem Verstappenem.

40letý Brit následně dostal za tento výjezd mimo trať desetisekundový trest, který mu zhatil šance dosáhnout prvních stupňů vítězů od odchodu z Mercedesu. VC Mexika nakonec nynější jezdec Ferrari dokončil na osmém místě.

Pohledy bývalých jezdců na „zasloužený“ Hamiltonův trest

Hamilton označil svůj postih za trochu šílený a měl pocit, že na  něj FIA pohlížela odlišně od ostatních závodníků, kteří také měli co dočinění s trávou lemující layout Autódromo Hermanos Rodríguez. Opačné stanovisko však vyjádřili bývalí piloti F1 a aktuální komentátoři Martin Brundle a Jacques Villeneuve, kteří souhlasili s tímto verdiktem.

„Nechápu, proč se vůbec obtěžují správně projet zatáčkami čtyři a pět. Jsou opravdu pomalé a ta výjezdová cestička vypadá lákavě,“ poukázal Brundle na neblahý design těchto zatáček. „Lewis se nedržel korektní cesty, získal velkou výhodu a neměl mít žádné potíže zpomalit a vrátit pozici po sto či dvě stě metrech. Pokud neexistují polehčující okolnosti, měl to být desetisekundový trest, nikoliv pět sekund.“

Villeneuve, šampion z roku 1997, sekundoval názoru Brita. „Deset sekund zní tvrdě a v tom závodě šlo o hodně. Nemohl Maxovi vrátit pozici kvůli Bearmanovi a kdyby si býval nezkrátil trať, býval by ztratil příčku nebo dvě tím, jak jel široce.“

„Problém by v tom, že vyjel zpátky na trať se stometrovým náskokem, který si udržel. To je ta obrovská výhoda na celou skupinu, ani ne to získání pozice. Ani se neobtěžoval trochu zpomalit,“ nebral si servítky Kanaďan.

Verdikt komisařů a další faktory, které k němu vedly

Finální rozhodnutí učinili během závodu komisaři, kteří sice oprostili Hamiltona od viny za nedodržení vyhrazené únikové cesty zpět na trať. Za zkrácení okruhu a zejména následný zisk nespravedlivé, trvalé výhody vůči Verstappenovi, před kterým se neměl Brit ocitnout, jej však „odměnili“ standardním trestem deseti sekund, jak říká oficiální dokument FIA.

Tím se komisaři drželi předpisů, které vešly v platnost na začátku loňské sezóny. Dřívější standardní hodnota trestu za nabytí výhody po opuštění okruhu se posunula z pěti sekund na deset sekund.

Ačkoliv se nadále mohou udělovat mírnější penalizace, pro Hamiltona nehrály takové okolnosti, které by si podle komisařů v tomto případě žádaly nižší trest. Šestý muž průběžného pořadí Poháru jezdců se totiž skutečně prohřešil proti pravidlům nikoliv během jeho exkurze po výběhové zóně, ale až vlastně daleko za ní, v moment, kdy se nevzdal nabyté prostorové výhody.

Formule 1 je nejprestižnější motoristická soutěž na světě. Každý rok se jezdí desítky velkých cen, které sledují miliony fanoušků. Zajímá vás, jak F1 funguje, jaké jsou pravidla a co vše tento sport obnáší?

👉 Manuál F1 | Co je formule 1 | Kde sledovat formuli 1 | Proč se F1 nazývá formule 1?

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studuji mediální studia se specializací na komunikační studia. Zajímám se o motorsport, konkrétně F1 a MotoGP. Obě disciplíny, mezi nimiž nemám favorita, zarytě sleduji přes deset let, přičemž o nich píšu již více než tři roky. U motorsportu mě nejvíce zajímá nejen jeho historie a její vztah s přítomností, ale…

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *