Po dlouhé přestávce od posledního závodu v Monze se GP2 vydala k velkému finále sezony a Abú Zabí. Z obou hlavních protagonistů potvrdil lepší nervy Fabio Leimer. Zatímco zahodil Brit Sam Bird pokaženým startem hlavního závodu výbornou šanci na zvrat stavu tabulky, dojel si maličký Švýcar již v sobotu kalkulovaným výkonem pro dostatek bodů.
Pátek: trénink a kvalifikace.
Náročný přesun do vyumělkované arabské metropole zvládlo kompletní pole GP2 beze změn v kokpitech. Také dopolední volný trénink na „zeleném“ a tudíž velmi klouzavém asfaltu proběhl bez větších překvapení. Zatímco museli především nováčci nejednou využít výhod velkoryse asfaltovaných záchytných zón, usadili se na špičce jezdci stáje Russian Time, která poprvé nastoupila podpořena komerčním sponzorem (Ruské dráhy). Časy Birda a Dillmanna dokázal začátkem překonat jen zkušený Dany Clos (MP Racing). Série druhých a závěrečných útoků na rychlé časy vyšla nejlépe Leimerovi před Birdem, Closem, Rossim, Caladem a Dillmannem.
Oba favorité na titul se tedy předvedli výborně připraveni. Svou poslední, i když jen matematickou naději na titul za to ztratil James Calado: za strkanici s Dillmannem jej komisaři potrestali posunutím o pět startovních pozic, čímž přišel o možnost bodovat v kvalifikaci a tím i příležitost, dotáhnout lídry tabulky.
Za pole-position uděluje GP2 tučné čtyři body a na ty měli pochopitelně favorité Leimer a Bird zálusk. Švýcar na okruhu Yas Marina nastoupil s náskokem sedmi bodíků a výsledek kvalifikace tedy mohl v každém ohledu ovlivnit taktiku zbytku víkendu. Za tmy, stále ještě velkého vedra a (ve sportovní pampě, jakou Arabský poloostrov je) samozřejmě před prázdnými ochozy se 26 vozů vydalo hledat desetinky.
To se při prvním pokusu podařilo překvapivě nejlépe Američanovi Rossimu z týmu Caterham. Byl nejrychlejší před Birdem a týmovým kolegou Canamasasem. Zdrženlivý Leimer si zapsal jen sedmý čas. První sada pneumatik ale dovolila i druhé ostré kolo, ve kterém se výborně naladěný Rossi divokou jízdou uprostřed provozu dokázal o další desetinu zlepšit. Za ním se seřadili Palmer, Leimer a Bird.
Šest minut před koncem session, právě když se favorité znovu rozjeli, ztratil Daniel Abt špatně připevněné zadní kolo, které zůstalo ležet ve výjezdu šikany. Lajdáctví týmu ART se postaralo o nevítané přerušení. Borci v kokpitech se museli znovu soustředit a využít k útoku na pole-position zbývající čtyři minuty.
Jako první vhodil rukavici do ringu Marcus Ericsson, když zlepšil Rossiho čas. Američanova odpověď byla o 7 tisícin pomalejší a nikdo jiný poté nedokázal zajet rychleji, než Švéd z týmu DAMS. Pole-position nakonec ale přeci jen patřila Rossimu: komisaři rozhodli, že se Ericsson nedržel ohraničení tratě a nejlepší čas mu škrtli! K Rossimu se tedy do první řady postavil Bird, druhou startovní řadu vytvořili Palmerem s Leimerem a třetí Dillmann a Cecotto. Felipe Nasr zajel za Lancasterem jen osmý čas a i on se tím musel smířit se skutečností, že na titul pravděpodobně nedosáhne. Coletti, který také ještě měl teoretickou šanci na mistrovství se kvalifikoval jen jako 17.
„Dobrá, ty čtyři body mi unikly, ale stát v první řadě také není špatné. V mém posledním kole jsem uvařil pneumatiky a tak jsem ten pokus ukončil. Startovat zítra s Fabiem v zádech bude jistě zajímavé – tenhle závod by si nikdo neměl nechat ujít!“ těšil se na sobotu Bird.
Výsledek kvalifikace / postavení na startu:
1. Alexander Rossi Caterham 1m48.931s
2. Sam Bird Russian Time 1m49.241s +0.310s
3. Jolyon Palmer Carlin 1m49.376s +0.445s
4. Fabio Leimer Racing Engineering 1m49.485s +0.554s
5. Tom Dillmann Russian Time 1m49.672s +0.741s
6. Johnny Cecotto Jr Arden 1m49.680s +0.749s
7. Jon Lancaster Hilmer 1m49.827s +0.896s
8. Felipe Nasr Carlin 1m49.829s +0.898s
9. Stephane Richelmi DAMS 1m49.835s +0.904s
10. Dani Clos MP 1m49.846s +0.915s
11. Mitch Evans Arden 1m49.864s +0.933s
12. Marcus Ericsson DAMS 1m49.910s +0.979s
13. Sergio Canamasas Caterham 1m49.951s +1.020s
14. Rio Haryanto Addax 1m50.334s +1.403s
15. Nathanael Berthon Trident 1m50.446s +1.515s
16. Adrian Quaife-Hobbs Hilmer 1m50.510s +1.579s
17. Stefano Coletti Rapax 1m50.534s +1.603s
18. Julian Leal Racing Engineering 1m50.553s +1.622s
19. James Calado ART 1m50.002s +1.071s
20. Simon Trummer Rapax 1m50.634s +1.703s
21. Jake Rosenzweig Addax 1m50.809s +1.878s
22. Rene Binder Lazarus 1m50.884s +1.953s
23. Daniel de Jong MP 1m50.906s +1.975s
24. Vittorio Ghirelli Lazarus 1m51.493s +2.562s
25. Daniel Abt ART 1m50.907s +1.976s
26. Gianmarco Raimondo Trident 1m52.311s +3.380s
Sobota: hlavní závod.
Nervozita byla na startu hmatatelná a první pokus nevyšel, protože před zhasnutím světel zůstaly hned tři vozy stát. Při druhém startu se zvýšené napětí za 35stupňového vedra přeneslo i na Birda. Angličanovi odumřel motor a celé pole se přehnalo kolem něj. Vedení se ujal Palmer před Rossim a Leimerem, zatímco za nimi kolidovali Dillmann s Lancasterem. Na trať musel vyjet safety-car. Bylo o titulu rozhodnuto?
Po třech kolech neutralizace se mohlo závodit a situace byla jasná: Palmer a Rossi se dokázali poněkud odpoutat od Leimera, který šikovně bránil třetí místo před Closem. Více Švýcar nepotřeboval, jeho hlavní soupeř Bird měl co dělat, aby se dostal mezi nejlepších dvacet.
Po deseti kolech vyměnil Fabio měkké pneumatiky za středně tvrdou směs a kontroloval s přehledem svůj tah směrem mistrovství.
Na špičce se kolem poločasu postarala výměna pneumatik o změnu. Rossi se dokázal propracovat do vedení a sérií rekordních kol jej udržel před překvapeným Palmerem až do cíle. První Američanově pole-position následovalo jeho první vítězství v GP2!
Sedm kol před cílem se v poslední zatáčce střetli Evans a Canamasas. Novozélanďanův vůz poté zůstal stát na rovince a na trať podruhé vyjel safety-car.
O výsledku tedy rozhodl sprint na poslední čtyři kola. Leimer sice ztratil třetí místo vůči Ericssonovi, Bird ale nedokázal dojet lépe, než desátý. To znamenalo zisk titulu pro 24letého Švýcara.
„Po kvalifikaci jsem byl trošku zklamaný. Měli jsme problém s vozem a nedopadla tak, jak jsem si to představoval. Dnes jsem ale měl senzační start a k tomu jsem také viděl, co se stalo Samovi. Bylo mi ho líto – také by si titul zasloužil. Teď jsem ale již jen a jen šťastný. Být mistrem GP2, to o sobě nemůže tvrdit každý,“ radoval se Leimer, první švýcarský mistr od dob Marca Surera v F2 roku 1979.
Výsledek sobotního závodu:
1. Alexander Rossi Caterham 1h00m16.414s
2. Jolyon Palmer Carlin +2.130s
3. Marcus Ericsson DAMS +3.075s
4. Fabio Leimer Racing Engineering +4.687s
5. Dani Clos MP +5.218s
6. James Calado ART +6.370s
7. Felipe Nasr Carlin +8.873s
8. Johnny Cecotto Jr Arden +12.142s
9. Daniel Abt ART +13.102s
10. Sam Bird Russian Time +13.568s
11. Adrian Quaife-Hobbs Hilmer +14.852s
12. Sergio Canamasas Caterham +15.896s
13. Simon Trummer Rapax +15.919s
14. Rio Haryanto Addax +19.021s
15. Rene Binder Lazarus +19.229s
16. Julian Leal Racing Engineering +21.039s
17. Gianmarco Raimondo Trident +23.308s
18. Nathanael Berthon Trident +1 kolo
19. Stefano Coletti Rapax +1 kolo
20. Daniel de Jong MP +1 kolo
21. Jake Rosenzweig Addax +3 kola
Nedojeli:
Mitch Evans Arden 22 kol
Vittorio Ghirelli Lazarus 9 kol
Stephane Richelmi DAMS 1 kolo
Tom Dillmann Russian Time 0 kol
Jon Lancaster Hilmer 0 kol
Neděle: sprint.
Z nedělní pole-position se sice mohl radovat Johnny Cecotto – ale ne dlouho. Nejlepší odpich totiž předvedl James Calado ze druhé řady a nešťastného Cecotta v první zatáčce otočil nedočkavý Nasr. Z prvního kola se špička vrátila v pořadí Calado, Clos, Leimer, Abt a Bird.
James Calado je z letošního pole GP2 jezdcem, který má zatím nejjasnější plány ohledně postupu do formule 1 a své ambice na kokpitu Force-India podtrhl bezchybnou krasojízdou směrem svého druhého sezonního vítězství.
Pořadí na bodovaných místech za Britem poté poněkud ustrnulo. Na tom bohužel nic nezměnila ani neutralizace po nehodě Jona Lancastera. Jen bojovný Sam Bird se dokázal posunout před Abta na pátou pozici.
Výsledek nedělního sprintu:
1. James Calado ART 44m04.124s
2. Dani Clos MP +0.787s
3. Fabio Leimer Racing Engineering +4.965s
4. Sam Bird Russian Time +9.440s
5. Daniel Abt ART +9.957s
6. Marcus Ericsson DAMS +11.981s
7. Simon Trummer Rapax +13.188s
8. Sergio Canamasas Caterham +16.432s
9. Stefano Coletti Rapax +18.117s
10. Julian Leal Racing Engineering +18.487s
11. Jake Rosenzweig Addax +24.753s
12. Rio Haryanto Addax +33.689s
13. Nathanael Berthon Trident +34.153s
14. Mitch Evans Arden +34.485s
15. Gianmarco Raimondo Trident +36.123s
16. Rene Binder Lazarus +36.884s
17. Daniel de Jong MP +37.471s
18. Felipe Nasr Carlin +40.271s
19. Vittorio Ghirelli Lazarus +41.869s
20. Stephane Richelmi DAMS +1m19.122s
21. Adrian Quaife-Hobbs Hilmer +3 kola
Nedojeli:
Jolyon Palmer Carlin 17 kol
Jon Lancaster Hilmer 9 kol
Johnny Cecotto Jr Arden 0 kol
Alexander Rossi Caterham 0 kol
Celkový výsledek šampionátu GP2 roku 2013
1. Fabio Leimer 201 b.
2. Sam Bird 181 b.
3. James Calado 157 b.
4. Felipe Nasr 154 b.
5. Stefano Coletti 135 b.
Foto: Roman Klemm