Sennova havárie zachránila můj život, říká Luciano Burti

Sennova havárie zachránila můj život, říká Luciano Burti

Brazilec v roce 2001 přečkal obrovskou havárii v Belgii. Kvůli zraněním byl sice vyřazen pro zbytek sezóny, podle svých slov však mohl dopadnout hůř.

Luciano Burti mohl přežít svoji havárii ve Velké ceně Belgie v roce 2001 jen díky postupnému zlepšování bezpečnosti, které se ve Formuli 1 odehrálo od tragické nehody Ayrtona Senny.

Bývalý testovací pilot Ferrari tvrdě havaroval se svým monopostem týmu Prost v rychlém úseku Blanchimont poté, co měl ve vysoké rychlosti kontakt s jaguarem Eddieho Irvina.

Burtiho vůz přišel o přední křídlo, které se navíc zakleslo pod předními koly. Brazilec tak nebyl schopen brzdit ani zatáčet a v rychlosti okolo 270 km/h narazil do bariéry z pneumatik.

„Je to určitá část lidské bytosti, která si říká, že špatné věci se musejí dít proto, aby se něco zlepšilo,“ řekl Burti v rozhovoru pro britský Autosport.

„Ve Spa to byla obrovská rána, když jsem narazil do zdi v rychlosti 270 km/h, nemohl jsem brzdit a vletěl jsem přímo do zdi, během té rány jsem prošel přetížením 111 G, což je hodnota, o které jsem do té doby neslyšel.

Kdyby nebylo Sennovy nehody, nepřežil bych to, protože Formule 1 se hodně zlepšila z hlediska bezpečnosti.

Od mé nehody se (také) různé věci změnily. Například, můžete si všimnout, že od té doby jsou bariéry z pneumatik zakryté, protože já jsem vletěl pod ty pneumatiky.

Moje helma vpředu praskla, protože jsme tam mívali díru na (hadičku pro) láhev s pitím nebo rádio, ale od té doby jsou díry zakázané.

Vždycky se něco zlepší na základě špatné zkušenosti, jako jsem měl já.“

Přestože Burti ve své kariéře přestál několik vážných havárií, zavedení systému halo v loňském roce ho příliš nepotěšilo.

„Nemám halo rád, nemyslím si, že je nutné,“ říká. „Možná by se jednoho dne někdo zranil nebo zemřel (kdyby systém ochrany hlavy chyběl), no, pokud nechceme, aby se něco takového stalo, pojďme zavést rychlostní limit 100 mil za hodinu.

Jakmile jedete přes 180 mil za hodinu (cca 290 km/h – pozn. redakce), riskujete. F1 je dostatečně bezpečná a já doufám, že se ji nepokusí udělat neprůstřelnou, protože to je součástí show.

Automobilové závodění musí být nebezpečné. Ne že bych chtěl vidět, jak se někdo zraní, samozřejmě nechci vidět nikoho zemřít, ale musí to tak být.“

Pro české fanoušky není bez zajímavosti, že havárie na konci sezóny 2001 vyřadila Burtiho ze zbývajících tří velkých cen, během kterých za něj v kokpitu týmu Prost zaskočil Tomáš Enge, dosud jediný Čech na startu velké ceny Formule 1.

Sdílejte na:
Zavřít