Proč se trest za přestupek ještě před startem přenáší do Monzy?

Proč se trest za přestupek ještě před startem přenáší do Monzy?

Závod v Nizozemsku, který pro Ferrari dopadl nejhůře, jak jen mohl, dvojitým odstoupením, se z velké části pokazil ještě před samotným startem a mimo záběry kamer. Na domácí Velké ceně Ferrari v Monze klesne Lewis Hamilton na startu o pět míst kvůli zcela zbytečnému přestupku.

Ředitel závodů před každým víkendem vydává speciální poznámky pro daný okruh, kterým se jezdci musí přizpůsobit a dodržovat je. Pokud tak neučiní, následuje trest. Přesně to se přihodilo Hamiltonovi v Zandvoortu. Brit má přitom s podobným přestupkem poměrně nedávnou zkušenost, v sezóně 2020 v Soči nerespektoval poznámky Michaela Masiho ohledně tréninkového startu a v závodě si musel odpykat pětisekundový trest.

Minulý víkend v Nizozemsku se Lewis Hamilton provinil příliš rychlou jízdou v poslední zatáčce při příjezdu na startovní rošt. Ředitel závodů, Rui Marques, už předem týmy a jezdce upozornil prostřednictvím poznámek, že kvůli specifickým podmínkám na okruhu v Zandvoortu bude na světelném panelu číslo 18, na výjezdu z poslední zatáčky, vyvěšena dvojitá žlutá vlajka.

Podle rozhodnutí komisařů jezdec Ferrari na daném místě zpomalil přibližně o 20 kilometrů za hodinu oproti předchozím kolům. V očích komisařů to ale nebylo dostatečné. Navíc bylo Hamiltonovi prokázáno porušení pravidla 44.1 sportovních předpisů, které ukládá povinnost všem jezdcům, kteří absolvují více než jedno kolo během procedury příjezdu na start, výrazně zpomalit v boxové uličce. Komisaři v rozhodnutí uvádějí, že Brit zpomalil pouze o 10–20 % a brzdil jen o 70 metrů dříve, což považovali za nedostatečné.

Obě situace se odehrály více než 30 minut před startem závodu, komisaři tak měli dostatek času, aby rozhodli, a Lewis Hamilton si tak mohl odpykat trest ještě v Nizozemsku a nemusel si jej přenášet do dalšího závodního víkendu. Pokud by se komisaři případem zabývali okamžitě, pravděpodobně by udělili trest 10 sekund stop/go, což je sankce doporučená dokumentem o trestech, který FIA vydala dříve letos. Proč se to tedy nestalo?

V dokumentu vydaném po závodě komisaři ve složení Nish Sheety, Matthew Selley, Natalie Corsmit a bývalý pilot F1 Pedro Lamy vysvětlili: „Analyzovali jsme telemetrii dostupnou v systému FIA. Požádali jsme tým, aby nám poskytl také jejich telemetrická data, což si vyžádalo delší čas na rozhodnutí.“ Z rozhodnutí tak vyplývá, že komisaři okamžitě neměli k dispozici dostatek údajů a komunikace s Ferrari nebyla dostatečná, takže se rozhodli pilota i tým předvolat po závodě a vyslechnout jejich obhajobu.

Ferrari bylo předvoláno k ředitelství závodu v 17:05. Teprve tehdy měli komisaři dostatek informací, aby mohli rozhodnout. Místo plnohodnotného trestu přihlédli k polehčujícím okolnostem, jelikož Hamilton sice zpomalil, ale ne dostatečně. Běžnou praxí je, že pokud si jezdec nemůže trest stop/go odpykat během závodu, změní se na penalizaci v podobě ztráty deseti míst na startovním roštu v dalším víkendu. Lewis Hamilton měl v tomto ohledu i štěstí, že dostal pouze dva trestné body namísto běžných tří.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Študent žurnalistiky. F1 sleduje od roku 2008. Na začiatku svojej fanúšikovskej cesty fandil Ferrari. Jeho najobľúbenejší pilot z minulosti je Kimi kvôli jeho charakteristickej flegmatickosti. Na Svět Formule publikuje od roku 2024.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *