Proč je Williams černým koněm následující sezóny?

Proč je Williams černým koněm následující sezóny?

Kompletní reset pravidel v roce 2026 nabízí jedinečnou šanci pro týmy ze středu pole. Williams tuto příležitost neponechal náhodě a díky radikálnímu plánu Jamese Vowlese zahájil vývoj s obrovským předstihem. Co příští rok Williams předvede? Dokáže bojovat s týmy z velké čtyřky?

Mercedes, Red Bull, Ferrari a McLaren. To je velká čtyřka, která v současnosti vládne královně motorsportu. Jenže s příchodem sezóny 2026 visí ve vzduchu otázka: Kdo z nich narazí a kdo uvolní cestu dravcům ze středu pole? Pokud existuje tým, který je připraven tuto šanci chytit za pačesy, je to právě Williams.

Zimní přestávku rozvířily analýzy pohonných jednotek pro rok 2026. Hlavním tématem je inovativní řešení motorů, na kterém pracují inženýři v Mercedesu a Red Bullu. Klíčovou zprávou je, že FIA těmto dvěma výrobcům údajně udělila zelenou. Ačkoliv jsou přesná čísla zatím tajná, v paddocku panuje shoda, že tato inovace může znamenat zisk několika drahocenných desetin sekundy na kolo.

To je sice skvělá zpráva pro tovární tým Mercedesu, ale v Grove se bouchá šampaňské také. Pro Williams, jakožto zákaznický tým Mercedesu, má tento verdikt obrovský význam. Vedení týmu v čele s Jamesem Vowlesem navíc vsadilo na odvážnou strategii. Už v průběhu roku 2024 se Williams proaktivně rozhodl omezit vývoj pro sezónu 2025, aby se od 1. ledna roku 2025 mohl stoprocentně soustředit na monopost pro novou éru. Pokud nedojde k nečekanému technickému selhání, mohl by být Williams v oblasti aerodynamiky o krok před konkurencí. James Vowles potvrzuje, že vše běží podle plánu a vůz bude na předsezónní testy v plné zbroji.

Není proto divu, že Carlos Sainz srší optimismem: „Tým je na vzestupu a je zásadní, aby v tomto trendu pokračoval. Je důležité pokračovat v pokroku a nezastavit ten, kterého jsme dosáhli. S tak velkou změnou pravidel však může tento pokrok vypadat příští rok jinak. Bude totiž velmi těžké předvídat, kde se všichni budou nacházet, ale věřím tomu, co tým dělá.“

„Věřím veškerému úsilí, které jsme vložili do vozu pro příští rok, do všech simulátorových sezení a veškeré vývojové práce. Cítím se pozitivně. Jsem relativně spokojený a sebevědomý, ale nemůžu říct víc než, že nevím, kde budeme,“ popsal španělský pilot.

Loňské páté místo v Poháru konstruktérů, korunované dvěma pódiovými umístěními, je pro Williams nejlepším výsledkem za poslední dekádu. Co je však na tomto úspěchu nejpůsobivější? Že ho tým dosáhl v podstatě bez nasazování významných vylepšení během sezóny.

Williams dokázal těžit ze silného základu a soustředění na rok 2026, přičemž si stále užíval velmi úspěšný rok ve středu pole. Přesto zůstává nohama na zemi. Skok ze středu na úplný vrchol je gigantický a v posledních letech ho udržitelně zvládl pouze McLaren. Nyní stojí před stejnou výzvou Williams. Podaří se mu dokázat, že jejich riskantní, ale promyšlené rozdělení sil přinese v roce 2026 vytoužené ovoce?

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka ekonomky, kterou však velmi táhne psaní sportovních článků. V motorsportu ji nejvíce baví pokrývat cestu mladých talentů až na samotný vrchol. Kromě motorsportu píše články z hokeje, zimních sportů či tenisu.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *