Zvládnout přechod do formule 1, především kvůli pneumatikám Pirelli, je velmi obtížné. Australan Oscar Piastri se během dvou sezón v práci s pneumatikami výrazně zlepšil a své posuny si pochvaluje.
Oscar Piastri si myslí, že jeho schopnost pracovat s pneumatikami ve formuli 1 se oproti jeho nováčkovské sezóně 2023 zlepšila. Přirovnal své počínání k rozdílu jako den a noc. Zároveň však cítí, že je stále co zlepšovat.
Ačkoli Piastri ve své premiérové sezóně zapůsobil, hlavní kritika se týkala jeho nedostatečných zkušeností s managementem pneumatik Pirelli během závodů, to obvykle vedlo k poklesu závodního tempa oproti Landu Norrisovi.
To se v průběhu roku 2023 zlepšilo, ačkoli Australanův největší krok v lepším rozvržení závodního tempa pravděpodobně přišel v zimě, a tak byli oba jezdci McLarenu v roce 2024 mnohem vyrovnanější.
Lando Norris si přesto udržel mírnou převahu, pokud jde o celkové závodní tempo, což vedlo Piastriho k domněnce, že po druhé sezóně je třeba ještě lépe zvládat management pneumatik.
„Určitě je to mnohem lepší, ale ne stoprocentně zvládnuté,“ vysvětlil Piastri svou práci s černým zlatem formule 1. „Myslím, že letos byly dva nebo tři závody, kde to stále bylo náročné, ale myslím, že všude jinde se to zlepšilo ze dne na den. Takže mám pocit, že teď vím mnohem lépe, co musím dělat, abych zvládl práci s pneumatikami, což se člověk musí naučit tak trochu z vlastní zkušenosti.“
Oscar Piastri prozradil, že ačkoli tréninky umožní jezdcům experimentovat, délka stintů byla tak krátká, že nebylo možné získat smysluplné zkušenosti s managementem pneumatik mimo závody. Řekl, že po bolestivých lekcích v průběhu roku 2023, kdy se snažil pochopit limity pneumatik Pirelli, je nyní rád, že ve své nováčkovské sezóně položil základy pro budoucnost.
„Je velmi těžké na tom pracovat, protože to můžete dělat jen v závodech. Tedy, můžete se o to pokusit v tréninku a položit trochu stavební kameny. Ale v tréninku nikdy úplně nevíte, jestli to bude fungovat, nebo ne, protože jízdy, které děláme, se samozřejmě ani zdaleka neblíží závodní vzdálenosti. Takže některé techniky můžete použít a některé věci, které chcete aplikovat, můžete použít, ale ne vždy vám dají jasné odpovědi, po kterých toužíte. To dokáží pouze závody,“ přiblížil Australan.
„Takže je to do značné míry o zkoušení v závodech, což je velmi obtížné a samozřejmě někdy velmi bolestivé, protože pokud se vám to nepovede, nemůžete samozřejmě jen tak zatlačit na restart a zkusit to znovu. To je výsledek závodu. Loni to bylo občas trochu frustrující, ale mám pocit, že to zase bylo dobré zlepšení do letošní sezony, takže jsem rád, že jsem si těmito zkušenostmi prošel,“ sdělil Piastri.
Australský jezdec uzavřel svou druhou sezónu ve formuli 1 ziskem Poháru konstruktérů, zároveň posbíral 292 bodů a skončil na 4. pozici v jezdeckém šampionátu.