Ohlasy po pátečních trénincích v Turecku

Ohlasy po pátečních trénincích v Turecku

Páteční tréninky na Istanbul Parku vzbudily vlnu emocí. Trať byla totiž příliš kluzká a jezdci nedosahovali potřebného přítlaku. Zejména dopoledne končili jezdci často v hodinách.

Hamilton: Je to příšerné, jako bych jezdil na kluzišti

Lídr šampionátu Lewis Hamilton může v neděli získat svůj sedmý mistrovský titul. Cesta za ním ale bude velmi složitá – nový asfalt v Turecku totiž Hamiltonovi nevyhovuje.

„Tahle trať je naprosto dokonalá. Nechápu, proč vyhodily miliony na opravu povrchu,“ stěžoval si po pátku Hamilton.

„Vím, že jsme tu dlouho nezávodili, ale nejspíš mohli trať jen vyčistit, než aby takhle plýtvali penězi. Teď je ta trať horší než v Portimãu, kde také pokládali nový asfalt.“

Pneumatiky prý nefungovaly, trať působila jako kluziště. „Neužil jsem si to tak, jako jsem si to v Istanbulu běžně užíval. Je to celé příšerné. Jako bychom neustále vjížděli se slicky do kaluží.“

„Pos*ali to. S velkým P,“ reagoval rozčilený Hamilton. V odpoledním tréninku se Mercedes přiblížil vedoucímu Verstappenovi, páteční jízdy ale nemusí být vůbec relevantní. Trať totiž postupně zrychluje.

„Red bullům se tu daří, my musíme přes noc zapracovat a zjistit, co můžeme změnit. Fanoušci to nemusí pochopit, protože nás čekají nějaké fundamentální úpravy. Budeme prostě muset odvést co nejlepší možnou práci.“

Nejrychlejší Verstappen vtipkoval o pneumatikách s hroty

V obou trénincích skončil Max Verstappen na vrcholu výsledkové listiny. Stejně jako Lewis Hamilton si ale postěžoval na asfalt, podle Holanďana je to jako jezdit na ledu.

„Horší než v Portimãu. O hodně,“ prozradil nejrychlejší muž pátečních jízd. „Ale jsme na tom všichni stejně, jen se musíme přizpůsobit.“

„Doufám, že nebude pršet, pak to bude opravdu jako na ledu. Možná bychom museli nasadit pneumatiky s hroty nebo já nevím co. Bylo by to rozhodně zajímavé.“

Jezdci využívali hlavně tvrdší sady pneumatik, ačkoliv se mohlo zdát, že by ta nejměkčí mohla na novém povrchu fungovat nejlépe.

„Ne, měkká sada nepomůže,“ prozradil Verstappen a vysvětlil proč. „Jeli jsme na nich o něco rychleji, ale to jen díky přítlaku z povrchu. Kdybychom používali ještě měkčí pneumatiky, tak bychom je rozdrolili, takže tohle není řešení.“

Podle Verstappena nový povrch ukrývá skutečný potenciál letošních monopostů na tureckém Istanbul Parku. Pokud by byly podmínky ideální, mohly by monoposty F1 jezdit až o pět sekund rychleji.

Leclerc se na „kluzišti“ bavil

Monacký závodník překvapil svou rychlostí, ačkoliv se situace během víkendu může měnit souběžně s asfaltem. V prvním tréninku skončil na třetím místě, v tom druhém byl dokonce druhým nejrychlejším mužem.

Leclerc se ale na rozdíl od Hamiltona s Verstappenem bavil. Přiznal však, že získaná data nemusí být zítra vůbec platná.

„Zprvu jsem nebyl o přítlaku vůbec přesvědčený,“ prozradil Leclerc. „Dokonce jsem si říkal, že to bude hodně špatný den.“

„Pravda je ale taková, že jsem si to začal po několika kolech užívat. Byla to skutečně zábava, jezdit s takhle nízkým přítlakem. Musíme ale pochopit, proč se to stalo. Abych byl upřímný, takový pátek je celkem k ničemu. Nic jsme se nenaučili.“

Zatímco mnozí jezdci doufají, že se trať v průběhu víkendu zlepší, Leclerc si plané naděje nedělá. „Nemyslím si, že se to zlepší. Bylo dobré odjet tolik kol, alespoň víme, co můžeme očekávat.“

Norris: Asi jsem k narozeninám dostal hodiny smyku

Lando Norris slavil své 21. narozeniny pátečními tréninkovými jízdami. V odpoledním tréninku skončil na desátém místě s více než dvousekundovou ztrátou na prvního Verstappena.

„Byla to zábava. Dostal jsem hodiny smyku, to byl můj dárek k narozeninám,“ vtipkoval Norris. „Nikdy jsem takový dárek nedostal. Potěšilo mě to.“

„S monopostem formule 1 je to těžké, máte hodně výkonu, produkujete velký přítlak a pak to vámi takhle hází. Většinu kola se třesete strachy, hlavně pak v rychlé osmé zatáčce. Je to náročné, ale zároveň zábavné.“

Stejně jako řada dalších týmů Norris neví, jaká bude trať během zítřejšího dne. McLaren se navíc musí zaměřit na Pohár konstruktérů, aktuálně se totiž nachází v úzkém souboji tří týmů o třetí místo.

„Musíme zjistit, co je pro zítřejší den nejlepší – kolik kol na jedné sadě odjedeme a jak udržíme pneumatiky v ideálním pracovním okně.“

„Ferrari je tu extrémně rychlé, mnohem rychlejší než my. AlphaTauri je také silnější. Pokud se nám povede učinit nějaká vylepšení, mohli bychom s nimi bojovat.“

Renault se na novém povrchu trápí

Daniel Ricciardo zakončil páteční den na patnáctém místě s více než třísekundovou ztrátou na Maxe Verstappena. Nejen že byl celý den frustrující pro něj, Australan je přesvědčen, že se trápili úplně všichni.

„Asi mluvím za všechny, když řeknu, že to byl frustrující den,“ prozradil Ricciardo, který před dvěma týdny získal stupně vítězů v Imole.

„Je to nádherný okruh a chceme na to pořádně šlápnout, ale jsme omezení novým povrchem a malým přítlakem. Museli jsme být trpěliví – doufáme, že se trať zlepší.“

„Zítra ale asi bude pršet, takže se s tím musíme na tenhle víkend smířit. Až pojede na mokru, bude to jako na kluzišti.“

Ricciardo si myslí, že by trať byla rychlejší, pokud by formuli 1 doprovázely juniorské kategorie.

„Vím, že to je last-minute kalendář, takže nechci být kritický, ale (juniorské) kategorie by nám pomohli trať nagumovat.“

Sdílejte na:
Zavřít