Od návrhu po lesk: jak se rodí trofej pro vítěze F1?

Od návrhu po lesk: jak se rodí trofej pro vítěze F1?

Kromě toho, že první tři na konci závodu stanou na pódium, kde slaví a postříkají se šampaňským, odnášejí si jezdci i trofej. Zamýšleli jste se někdy nad tím, co je za tím práce? Věděli jste, že jenom výroba jedné takové nové trofeje zabere až tři měsíce?

Souhrn článku

Okázalé oslavy na stupních vítězů jsou nedílnou součástí královny motorsportu od počátku, kdy trofej Mervyna O’Gormana získal Giuseppe Farina za vítězství na britském Silverstone v roce 1950. Od té doby se trofeje v průběhu let staly složitějšími a detailnějšími a vítězové si odnášejí vše od replik map tratí a log sponzorů až po trofeje vyrobené na míru.

Občas se musí trofej i opravovat nebo v horším případě vyrobit nová, pokud si jezdci nedávají pozor při vítězných oslavách – takový Lando Norris by mohl vyprávět. Nicméně zpátky na začátek. Návrh a vývoj trofejí, které zvedají nad hlavu, však začíná již několik měsíců předtím, než se rozsvítí světla na startu závodu formule 1.

Když se má vytvořit nová trofej, první otázkou je, kdo ji navrhne. Podle mluvčího japonského závodu v Suzuce může o designu rozhodnout jedna ze tří stran, přičemž první právo odmítnutí má hlavní sponzor závodu, poté je nabídnuta možnost navrhnout trofej národnímu sportovnímu orgánu (v tomto případě Japonská automobilová federace) a nakonec je osloven samotný okruh.

Jakmile je rozhodnuto, která organizace vybere design trofeje, musí být splněna řada specifikací stanovených v pokynech F1 pro trofeje.

„Existuje řada rozměrů, do kterých musí trofeje spadat, a také hmotnostní limit, aby je vyčerpaní piloti mohli bez potíží zvednout při oslavě vítězství,“ vysvětlil Ken Ozawa, kreativní ředitel společnosti Las Vegas Grand Prix Inc.

Pro okruhy jako Zandvoort to znamenalo se opřít o historii akce, která se konala v roce 1939. Na základě toho byl vytvořen nový design. V australském Albert Parku mají také historické trofeje, které každoročně předávají – trofej Sira Jacka Brabhama, a na ikonickém Silverstone dává Royal Automobile Club (RAC) Zlatý pohár, což je věčná trofej, která se předává každému vítězi Velké ceny Británie.

Pro Las Vegas organizátoři navrhli zcela novou trofej, kterou předávají vítězům.

„Formule 1 povzbuzuje designéry, aby vytvářeli trofeje, které odrážejí jedinečnou kulturu a ducha hostitelského města. Vzhledem k tomu, že jsem vyrostl v Las Vegas, byl jsem nadšený, že jsem mohl čerpat ze svých vlastních zkušeností jako místní obyvatel a utvářet vzhled a dojem trofeje,“ pokračoval dále Ken Ozawa.

Od závodu v Las Vegas v roce 2023 obsahuje trofej prvky inspirované geologií okolí města i samotným životem Města hříchu – horní část trofeje je osvětlena tak, aby ladila s neonovými světly.

„Osvětlení zvýšilo složitost a náklady na návrh a výrobu, ale bylo nezbytné pro zachycení energie našeho města v noci. Lineární chromové tvary a světla v horní části trofeje mají vyjádřit to, co si představuji, že vidí řidič F1, když proletí druhou nejdelší rovinkou v kalendáři rychlostí 350 km/h,“ uvedl kreativní ředitel.

Jakmile byl návrh trofeje hotový, podepsala jej generální ředitelka Las Vegas Grand Prix Emily Prazer a před zahájením výroby byl dvakrát zkontrolován podle pokynů F1.

Sestavování trofejí začíná asi tři měsíce před zhasnutím světel. Prvním krokem je výroba odlitku pro podstavec, který se nejprve vytiskne na 3D tiskárně, poté se vyrobí z bronzu a ošetří roztokem dusičnanu železa, aby získal pískovcový efekt.

Pro vytvoření hlavního těla trofeje se 3D tištěné pryskyřičné vrchní části pokoví chromem a uvnitř se umístí řada jasně bílých LED diod, které osvětlují otvory přes neonově zbarvené čočky. Do podstavce se poté nainstalují dobíjecí baterie, které napájejí světla. Jakmile je trofej hotová, je uložena do speciálního pouzdra z leteckého hliníku, které ji chrání, dokud není potřeba na pódiu formule 1.

Závod ve Vegas použil stejný design pro své první tři ročníky a Ken Ozawa ještě není připraven vymyslet novou verzi trofeje.

„Podle mého názoru by úspěšný design měl zůstat po dobu alespoň několik let, aby se trofej mohla stát vizuální ikonou závodu. Existují potenciální tlaky – sponzor závodu by například mohl chtít vytvořit trofeje, které reprezentují jeho značku.  Také bych se chtěl vrátit k rýsovacímu prknu pro budoucí závody, pokud bych měl pocit, že design trofeje nebyl dobře přijat jezdci a fanoušky nebo pokud by design začal působit zastarale,“ dodal na závěr kreativní ředitel společnosti Las Vegas Grand Prix Inc.

Formule 1 je nejprestižnější motoristická soutěž na světě. Každý rok se jezdí desítky velkých cen, které sledují miliony fanoušků. Zajímá vás, jak F1 funguje, jaké jsou pravidla a co vše tento sport obnáší?

👉 Manuál F1 | Co je formule 1 | Kde sledovat formuli 1 | Proč se F1 nazývá formule 1?

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 sleduje přes 20 let, od roku 2017 píše pro Svět Formule a od října 2020 působí jako šéfredaktor. Jeho nejoblíbenější jezdec je Michael Schumacher a je fanouškem Ferrari. V případě zájmu o spolupráci ho můžete kontaktovat na: jan.fridrich@svetformule.cz.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *