
Šéf formule 1 Stefano Domenicali se nebrání nápadu zvýšit počet sprintů na sezónu z aktuálních šesti za účelem udělat z královny motorsportu ještě větší spektákl. Jezdec týmu Haas, Esteban Ocon, nicméně navrhuje na toto téma vlastní podněty, které by okořenily sport bez nutnosti nasazení více závodů.
Formule 1 v posledních letech nehodlala zůstat pozadu a s cílem přitáhnout k obrazovkám více lidí nasadila sprinty ve vybraných velkých cenách. Jejich počet se postupně zvýšil na dnešních šest, přičemž sezóna 2027 by mohla podle slov šéfa F1 Stefana Domenicaliho spatřit až deset krátkých závodů.
Tento návrh se společně s jinými, jež si cílí zlepšit fanouškovský zážitek ze sledování F1 a hodlají reagovat na vyvíjecí se společnost, setkal s řadou kritických poznámek. Esteban Ocon, pilot stáje Haas, patří do skupiny lidí, která se staví proti zvýšení počtu sprintů v kalendáři.
Francouz však nemá zájem pouze kritizovat a nenabídnout vlastní řešení. Vítěz VC Maďarska z roku 2021 navrhuje změnu kvalifikačního formátu, jehož aktuální podoba, mimo lehké úpravy jednotlivých časových dotací pro daný segment, platí již od sezóny 2006.
Přesněji řečeno má Ocon na mysli alespoň částečný návrat jednokolových kvalifikačních rozstřelů. Ty různými způsoby rozhodovaly pořadí na startu velkých cen mezi lety 2003 a 2005.
„Občas by to bylo zajímavé, něco jako superpole jako v minulosti, kdy byla jen jedna šance. Vytvořilo by to na týmy trochu tlaku, a to by bylo pozitivní. Mohlo by to okořenit víkend, ale hodně by záleželo na tom, kdo má dobrý simulátor a kdo si splnil svůj domácí úkol nejlépe,“ prozradil jezdce vozu číslo 31 webu automoto.it.
Ocon se nicméně vyjádřil i konkrétně na problém rostoucího množství sprintů ve formuli 1. Podle něj by se F1 měla vyhnout příkladu sesterského seriálu MotoGP, kde každý závodní víkend se skládá ze sprintu a hlavního závodu. „Přechod na styl, tak jak to dělá MotoGP, by byl trochu extrémní. Nemyslím si, že by sprint v každém víkendu nutně zlepšil podívanou.“
28letý jezdec nakonec spojil F1 a sprinty s aspekty moderního světa, jehož možná na jeho vkus začínají příliš ovládat mediální obsahy. „Žijeme ve spotřebitelském světě, kde častěji hledáme více obsahu a nechceme čekat příliš dlouho. Ale zároveň je někdy příjemné být trpělivý, počkat si a užít si velkou cenu. To je důležité a já zastávám tuto filosofii. Rád si trochu počkám, abych se mohl znovu zase těšit, až přijde další závod.“
Formule 1 je nejprestižnější motoristická soutěž na světě. Každý rok se jezdí desítky velkých cen, které sledují miliony fanoušků. Zajímá vás, jak F1 funguje, jaké jsou pravidla a co vše tento sport obnáší?
👉 Manuál F1| Co je formule 1 | Kde sledovat formuli 1 | Proč se F1 nazývá formule 1?