Také 22. vydání populární historické rallye Ennstal Classic bylo velkým úspěchem. Jak ze sportovního, tak i komerčního hlediska. Podnik se opět mohl chlubit mnohými superlativy, letošní vydání ovšem nemohlo zastřít skutečnost, že mu obchodní zájmy stále očividněji ubírají na dřívější svěžesti a bezprostřednosti. Třídenní Rallye Ennstal a paralelně probíhající Chopard Racecar Trophy se zúčastnilo 240 drahocenných exponátů 44 různých značek. V kokpitech seděli jezdci 18 národností.
V převaze letos byly výrobky továrny Porsche, která od letoška s tímto sportovním podnikem započala technologické a finanční partnerství. V tomto ohledu ovšem pořadatel Helmut Zwickl jasně přehnal: Ennstal-Classic 2014 fázemi připomínala spíše reklamní přehlídku značky z Zuffenhausenu, než pestrou paletu dějin automobilismu. Třiceti porsche se postavilo 25 mercedesů, 18 jaguarů a 11 ferrari, což byly nejpočetněji zastoupené značky. Lord Irvine Laidlaw do Rakouska přivezl Ferrari 250 GTO, vůz který byl postaven pouze v 39 exemplářích a je pravděpodobně nejcennějším automobilem světa: jeden ze sesterských 250 GTO, šasi 5111, změnil nedávno majitele za 52 milionů dolarů!
Vyvrcholením podniku byla tradiční „Grand Prix von Gröbming“, při které prominentní piloti předvedli historické závodní vozy v ulicích městečka cílové etapy.
Tak, jako každým rokem to ovšem nebyly jen samotné vozy, které na sebe poutaly zájem početného publika. Zwicklovi se (především díky spolupráci s Porsche) podařilo nalákat do kokpitů zajímavé prominenty. Tohle byli ti nejznámější:
Sir Stirling Moss, největší žijící sportovec volantu kvůli svému pokročilému věku již sám neřídil, v Jaguaru XKC se ale nechal vézt Gröbmingem, aby zamával svým fandům. Se svou věrnou ženou Lady Suzie pak prezentoval vítězům Racecar Trophy novou trofej.
Zatímco je Sir Stirling pravidelným účastníkem Ennstal Classic, navštívil Jacky Ickx podnik ve Štýrsku letos poprvé. Charismatického Belgičana není nurtno blíže představovat. Jacky je žijící legendou nejen ve světě F1, ale i v Le Mans, v Dakaru a v Monaku. Bývalý tovární jezdec Ferrari, Brabhamu, Lotusu a Porsche se v Rakousku předvedl na voze Porsche 550 Spyder.
Čím je Gilles Villeneuve pro skalní fandy F1, to ztělesňuje Walter Röhrl pro příznivce rallye. Dlouhán z Regensburgu je prostě „all time best“ a jeho dva tituly mistra světa to potvrzují jen povrchně. Pro Roehrla připravilo hitorické oddělení Porsche 718.
Frakci rallye výborně doplnili Röhrlův legendární copilot Christan Geistdoerfer (krotil Lancii Stratos), starý známý z Gröbmingu Rauno Aaltonen (finský učitel volantu jel na Mini Cooperu) a rakouský hrdina Rudi Stohl.
Dr. Wolfgang Porsche (nejmladší syn Ferryho naturlich sám také nastoupil) ovšem nepřivezl do Rakouska jen vysloužilé giganty: Marc Lieb, člen současného týmu Porsche WEC se měsíc po svém výborném představení v Le Mans přijeli ukázat s Porsche 911 GT1, vítězem Le Mans roku 1998.
Další dvě velké tváře historie automobilového sportu nemají společnou jen lásku k Ennstal Classic: Dieter Quester a Hans-Joachim Stuck absolvovali svou první Grand Prix F1 shodou okolností právě před 40 lety. Rakušan letos, jako vždy hájil barvy BMW a Němec řídil porsche.
Častým návštěvníkem podniku byl a je i Peter Sauber. Ve fázích, kdy mu jeho stáj F1 zrovna „nepatřila“, si Švýcar „dal Ennstal Classic“. Letos mu skomírající tým zjevně zase jednou nepatři a tak usedl do vodécého vozu (samozřejmě porsche) vedle organizátora Zwickla.
Pro dřívějšího přítele bratří Rodriguezů, mechanika Francoise Ceverta a pozdějšího týmového manažera Shadow, ATS a McLarenu, Jo Ramireze patří Ennstal již léta k pevným vrcholům sezony a vyrazil na Triumhu TR2.
Dlouholetým návštěvníkům Ennstal Classic ovšem nemohly ujít negativy: jmenované hvězdy jsou většinou pravidelnými účastníky podniku a pořadatel se letos příliš nenamáhal svou časem monotónní podívanou osvěžit (až na výjimku Jackieho Ickxe). Z bombasticky oznámené účasti geniálního konstruktéra Ferrari, Maura Forghieriho se vyklubala Italova krátká čtvrteční návštěva Red Bull Ringu a i jiná velká jména (Pilette, de Filippis) nakonec bez vysvětlení chyběla. Dřívější známý motoristický žurnalista Zwickl asi sám nevnímá, že se jeho podnik, jehož prostřednictvím se chtěl vysmát modernímu komerčnímu a komputerizovanámu špičkovému sportu, již léta ubírá právě tímto negativním směrem. Ročník 2014 toho byl – bohužel – výborným důkazem…