
Lewis Hamilton prozatím prožil náročnou první sezónu s Ferrari. Sedminásobný mistr světa po 14 závodech i nadále zůstává bez pódiového umístění. V Maďarsku se Brit sám označil za zbytečného, což vyvolalo otázky ohledně budoucnosti.
Debutová sezóna Lewise Hamiltona s Ferrari klesla na nové dno při Velké ceně Maďarska, když sedminásobný mistr světa během svého posledního neuspokojivého víkendu o sobě řekl, že je k ničemu. Na britském pilotovi jde vidět, že o sobě pochybuje a možná se děje mnoho věcí v zákulisí, o kterých lidé nemají ani tušení. Možná jej dohnal sám život a uvědomuje si, že už není mladíček, které v paddocku sám potkává.
Zklamání 40letého pilota na okruhu, kde dosáhl tolika úspěchů, bylo dalším důkazem toho, že se mu nedaří sžít se s vozem Ferrari. Nejlepší moment sezóny přišel, když britský pilot získal pole position ve sprintu a vítězství v Číně, ale poté přišla diskvalifikace. Navíc zaostává za týmovým kolegou Charlesem Leclercem 10:4 v kvalifikaci a 11:2 v závodech, zatímco Monacký pilot již v této sezóně získal pět pódiových umístění.
Vyřazení v druhé části sobotní kvalifikace by pro něj samo o sobě bylo velmi zklamáním, ale skutečnost, že Charles Leclerc překvapil zdánlivě dominantní McLareny a získal pole position, zjevně ještě zvýšila Britovo znechucení sám sebou. Řekl o sobě, že je k ničemu a dokonce řekl, že by jej tým měl vyměnit, protože druhý vůz skončil vysoko. Musí to být přece pilotem, nebo ne?
Ačkoli byl v rozhovorech často sebekritický, zejména v posledních dvou sezónách u Mercedesu před přechodem k Ferrari, bylo šokující vidět rekordního držitele vítězství, jak se veřejně, tak jednoznačně kritizuje a shazuje. Tyto komentáře také vedly k otázce, zda neuvažuje o předčasném ukončení své víceleté smlouvy s Ferrari a odchodu z formule 1.
Po nedělním závodě v Maďarsku byl ale dotázán na svou budoucnost a prozradil, že na návrat se těší a doufá v lepší návrat. Zdá se tedy velmi nepravděpodobné, že by se nevrátil, aby dokončil zbytek sezóny, ale pokud by to pokračovalo podobným způsobem, jeho touha vrátit se v roce 2026 by byla zpochybněna.
Lewis Hamilton zažil 105 výher, není pravděpodobné, že by ho lákalo bojovat o pozice ve středu pole. Jeho forma v kvalifikaci je velkým problémem, protože ho v minulé sezóně dominoval George Russell a v této sezóně zase monacký pilot. Jeho tempo v závodech se obecně jeví jako mnohem konkurenceschopnější, ale tak často se ocitá mimo pozici na startovním roštu, že je obtížné posoudit, co by mohl dokázat z lepší startovní pozice.
Čas dohání každého sportovce, ale pokud skutečně věří, že je k ničemu, nebo alespoň že jeho schopnosti výrazně poklesly, je těžké pochopit, proč by pokračoval. Mimo sport se mu daří v celé řadě dalších věcí, například jeho filmová produkční premiéra na začátku tohoto roku v podobě blockbusteru inspirovaného F1 dopadla velmi dobře. Může za celkovými pochybnostmi stát i fakt, že nemá rodinnou základnu a kolečka v hlavě se tím točí ještě rychleji.
Co by Brita motivovalo pokračovat?
První část je zřejmá. Lewis Hamilton stále usiluje o rekordní osmý titul mistra světa, který by ho posunul před Michaela Schumachera. Podle slov jeho bývalého šéfa Mercedesu Toto Wolffa má nedokončenou práci vyplývající z kontroverzních okolností, za kterých mu byl v roce 2021 odepřen osmý titul.
Jeho motivace není pochybná, větší otázkou nyní je, zda stále věří, že tohoto cíle může dosáhnout. Existují dva faktory, které by měly zajistit, že bude bojovat alespoň ještě jednu celou sezónu v roce 2026.
Prvním je skutečnost, že se přizpůsobuje vozu Ferrari, který má zcela odlišné vlastnosti než Mercedes, na který si za posledních 12 let zvykl. Kromě toho, že se musí naučit SF-25, je tu také fakt, že tento vůz má zjevně některé problémy. Charles Leclerc v neděli zuřil, když se z boje o vítězství propadl na čtvrté místo.
Kdyby Lewis Hamilton usedl do všemocného McLarenu a byl jasně poražen Landem Norrisem nebo Oscarem Piastrim, bylo by to mnohem znepokojivější než jeho neschopnost zvládnout nedokonalé Ferrari.
Druhým klíčovým faktorem, který jej jistě přesvědčí, aby se ještě jednou pokusil o slávu, je to, že SF-25 a ostatní vozy z roku 2025 budou brzy zapomenuty, protože příští rok přijdou radikálně odlišné konstrukční předpisy a velmi významná změna motorů.
Tento úplný reset znamená, že McLaren může být sesazen z pozice dominantní síly, což naplňuje nadějí týmy jako Ferrari a Mercedes. Někteří také věří, že odklon od vozů s přítlakem, se kterými se v závodí od poslední změny pravidel na konci roku 2021, by mu mohl pomoci, protože styl jízdy potřebný k tomu, aby z těchto modelů vytěžil maximum, mu možná nevyhovuje.
V paddocku je jen velmi málo lidí, možná dokonce nikdo, kteří mohou tvrdit, že Brita znají tak dobře jako Toto Wolff. Proto je hodnocení rakouského manažera ohledně stavu jeho přítele a bývalého kolegy možná nejzajímavější, jaké je k dispozici. Sám si myslí, že by Lewis Hamilton neměl odcházet a že příští sezóna bude klíčová.