McLaren si nemyslí, že strategie v Maďarsku byla špatná

McLaren si nemyslí, že strategie v Maďarsku byla špatná

McLaren dává celou sezónu jasně najevo, že je třeba projít procesem, jak se znovu naučit vyhrávat ve formuli 1. Co však čeká tým po kontroverzní Velké ceně Maďarska?

Bojovat v předních řadách je pro McLaren momentálně nový svět. Takový svět, který vás často staví do situací, kdy se odhalují chyby, nebo se věci mohou stát dost nepříjemnými, když je třeba učinit některá těžká rozhodnutí.

Výkonný ředitel McLarenu Zak Brown přiznává, že k tomu být nejlepší vede dlouhá cesta. „Vždy říkám všem v továrně, že dělat chyby je v pořádku, pokud neděláte tu stejnou pořád dokola. Musíme se z chyb poučit, protože když to uděláme, skutečně se zlepšíme.“

Je však jasné, že až bude McLaren přemýšlet o výsledku na Velké ceně Maďarska, budou se objevovat rozporuplné názory na vše, co se odehrálo. Na jedné straně pohled na strategické úvahy, které postavily do nepříjemné situaci Landa Norrise, mohou ukázat, proč šlo ve skutečnosti o správné rozhodnutí.

Reakce týmu na různé hrozby ze strany Lewise Hamiltona a Maxe Verstappena pro své dva vozy minimalizovala riziko ztráty pozice na trati nebo rizika, že bude v závěru ohrožen. Na druhé straně způsob, jakým se odehrávala situace mezi boxovou stěnou a jezdci, rozhodně nebyl ideální a vytvořil situaci, kdy si tým sám zkomplikoval život.

V této situaci mohou mít oba řidiči pocit, že by to pro ně mohlo být lepší. Způsob, jakým Oscar Piastri dosáhl svého prvního vítězství v F1, byl zastíněn tím, že se zdálo, že mu bylo darováno, což rozhodně není ideální. Jak se poté vyjádřil šéf týmu Ferrari Fred Vasseur: „Chápu, že pro Piastriho je to trochu kruté. Vede závod, odvádí dobrou práci a váš týmový kolega vám to neulehčuje.“

Také způsob, jakým se odehrávala rádiová komunikace s Norrisem, kdy mu zprávy stále emotivněji připomínaly jeho povinnosti, naznačoval, že možná nepanuje úplná důvěra v to, že by žádost nechat Piastriho projet kolem sebe dotáhl do konce. To stavělo Norrise do obtížné situace, když musel obětovat to, co by bylo jistým vítězstvím.

Až bude McLaren po závodě vše hodnotit, pravděpodobně dojde k závěru, že nakonec udělal správnou věc, ale že to rozhodně šlo udělat lépe. Možná by se dal zlepšit předem dohodnutý důkladnější plán, jasnější komunikace a profesionálnější řešení věcí za běhu, aby se podobné scénáře neopakovaly.

Ale opět se vracíme k procesu učení, a jediný způsob, jak nejlépe pochopit, jak se vypořádat s tím, s čím jsme se setkali v Maďarsku, je skutečně si tím projít.

Šéf týmu Mercedes Toto Wolff dobře chápe, jak náročné je zvládnout jezdce, kteří bojují o vítězství v závodě a potenciálně i o titul mistra světa. Sám si tím prošel s Lewisem Hamiltonem a jeho týmovými kolegy Nico Rosbergem a Valtterim Bottasem.

Domnívá se, že McLaren je nyní v situaci, kdy má špičkový vůz a dva jezdce, kteří jsou schopni vyhrávat, což znamená, že by nyní pravděpodobně musel udělat něco, co Mercedes zavedl již dříve: jasná a dohodnutá závodní pravidla.

„Situace můžete zvládnout jen tehdy, když na ně skutečně narazíte a ocitnete se v ohrožení,“ řekl Wolff. „To je poprvé, co se jim to stalo. Poučili jsme se pouze z našich zkušeností, jak můžeme zvládnout situaci, kdy mohou vyhrát dvě auta a dva jezdci v jednom týmu, když rádi sbíráte body, aniž byste se vzdali šampionátu jezdců. Jsem si jistý, že si sednou a něco vymyslí. Kdysi jsme nejprve přišli s pravidly boje a pak už jsme tomu nechtěli říkat pravidla, tak jsme to nazvali závodní záměr. Jsem si jistý, že brzy vznikne nějaká smlouva, nebo dokument o řešení tohoto problému. Nepochybuji o tom, že Andrea (Stella – pozn. red.) a Zak (Brown – pozn. red.) mají velmi silné vedení a jde o to, definovat tento rámec a co se bude dít v každé z těchto možných situací.“

Dalším rozhodnutím, které bude muset McLaren učinit, zejména pokud se boj o titul jezdce přiblíží, je, zda směřovat všechny síly na Norrise, aby maximalizoval šance porazit Maxe Verstappena. Až dosud McLaren přistupoval k Norrisovi a Piastrimu stejně a čtyřicetibodový rozdíl mezi nimi v pořadí pravděpodobně není dost velký na to, aby bylo snadné rozhodnout se, na jakou stranu se vrhnete.

Pokud však bude postup McLarenu pokračovat a rozdíl sedmdesáti šesti bodů mezi Norrisem a Verstappenem se výrazně zmenší, pak bude tým muset vážně uvažovat o přehodnocení. Je to něco, co šéf týmu McLaren Andrea Stella připouští, že je na možné, i když si myslí, že on sám nemusí být ten, kdo stiskne spoušť.

„Myslím, že když máte Oscara a Landa, máme to štěstí, že nemusíme řešit, kdo je jezdec číslo jedna,“ řekl v neděli večer v Maďarsku. „Volba jedničky je způsob, jak zjednodušit věci pro některé lidi, jako jsem já, ale je to taky způsob, jak frustrovat celý tým, ambice a způsob, jakým závodíme, což je hluboce zakořeněno v našem étosu – a tím je, že závodíme férově. Pokud jeden ze dvou jezdců získá nebo se zaslouží o výsledek, je to chráněno. Pokud se v posledních několika závodech objeví silný zájem jednoho z obou jezdců o šampionát, můžeme to přehodnotit. Očekávám však, že druhý jezdec za mnou přijde a řekne: Pokud potřebujete mou pomoc s druhým jezdcem, protože je v soutěži o mistrovský titul, jsem k dispozici. Myslím, že tento étos vybudujete, pokud dny, jako je ten dnešní, zvládnete férovým způsobem, a to jsme myslím udělali.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka žurnalistiky, která nikdy nevěřila, že jí cesta zavede právě k formuli 1. Nikdy by jí nenapadlo, že po 20 letech pochopí, proč měli doma červenou kuchyni s Malboro polepem a jak jednoduché je se tomuto sportu poddat a zamilovat se do něj.

Další články autora →