Felipe Massa prozradil, že zvažuje právní kroky, které mu mohou pomoci zpochybnit výsledky sezóny 2008, kdy v boji o titul prohrál s Lewisem Hamiltonem o pouhý jeden bod.
Filipeho Massu podnítily nedávné komentáře Bernieho Ecclestonea, který poukázal na nechvalně proslulý závod v Singapuru v sezóně 2008. Tehdy Nelson Piquet Jr. úmyslně havaroval, aby díky safety caru dopomohl k vítězství svému týmovému kolegovi z Renaultu – Fernandu Alonsovi.
Tento incident měl obrovský vliv na bitvu o titul, jelikož Felipe Massa klesl na třináctou pozici po špatné zastávce v boxech, zatímco Lewis Hamilton skončil třetí.
Podrobnosti o tzv. Crashgate se veřejně objevily v následujícím roce, kdy o incidentu promluvil Nelson Piquet Jr. a následně Renault dostal dvouletý zákaz startu ve formuli 1. Tehdejší šéf týmu Flavio Briatore a technický šéf Pat Symonds za svou roli v incidentu dostali trest.
V té době Felipe Massa požadoval, aby FIA výsledek závodu v Singapuru zrušila, ale Mezinárodní sportovní řád FIA nařizoval, že klasifikace z každé sezóny je po skončení předávání cen FIA nedotknutelná.
V rozhovoru pro F1-Insider z minulého měsíce, Bernie Ecclestone připustil, že tehdejší prezident FIA, Max Mosley, si byl situace vědom a během sezóny 2008 se rozhodl prozatím nic neudělat.
„Chtěli jsme sport ochránit a zachránit jej před obrovským skandálem. Tehdy jsem přesvědčoval svého bývalého pilota Nelsona Piqueta, aby zachoval klid,“ řekl Ecclestone.
„Tehdy platilo pravidlo, že klasifikace na konci sezóny byla po skončení předávání cen FIA neměnná. Lewisovi Hamiltonovi byla předána mistrovská trofej a vše bylo v pořádku. Měli jsme dostatek informací včas, abychom vše prošetřili. Dle stanov jsme za těchto podmínek měli závod v Singapuru zrušit,“ dodal.
„To znamená, že by se toto pořadí v šampionátu nikdy nestalo. Pak by tedy byl mistrem světa Felipe Massa a ne Lewis Hamilton.“
Felipe Massa teď zvažuje, že by podnikl právní kroky k tomu, aby se možný případ posunul dál.
„Existuje pravidlo, které říká, že je o šampionátu rozhodnuto, od chvíle, kdy jezdec obdrží trofej pro mistra světa, nedá se nic dělat, i když byla prokázána krádež,“ Felipe Massa řekl pro Motorsport.com.
„V té době mi právníci z Ferrari řekli o tomto pravidle. Šli jsme i za dalšími právníky, ale verdikt byl, že se nedá nic dělat. Takže jsem v tuto situaci věřil.“
„Ale po 15 letech slyšíme, že bývalý majitel F1 říká, že to společně s prezidentem FIA zjistili v roce 2008 a nic neudělali, aby nepošpinili jméno formule 1.“
„Je velmi smutné vědět, že výsledek tohoto závodu měl být zrušen a já bych měl mistrovský titul. Nakonec jsem to byl já, kdo tímto výsledkem ztratil nejvíc. Takže to děláme proto, abychom to všechno pochopili.“
Felipe Massa uznává, že šance na změnu výsledku jsou mizivé, ale trvá na tom, že se o to alespoň pokusí.
„Existují pravidla a existuje mnoho věcí, které v závislosti na konkrétní zemi po 15 letech nemohou změnit, aby se situace vyřešila,“ řekl.
„Mám v úmyslu celý případ prostudovat: prostudovat, co říkají zákony a pravidla. Musíme mít představu o tom, co je možné udělat. Nikdy bych do toho nešel pro peníze. Jde mi o spravedlnost.“
„Myslím, že pokud jsi potrestán za něco, co není tvoje chyba, je to krádež, ukradený závod a mělo by být dostáno spravedlnosti. Už jsme viděli jiné situace ve sportu, jako například, když Lance Armstrong přišel o všechny tituly kvůli prokázanému dopingu. Jaký je v tom rozdíl?“
Právní možnosti pro Filipeho Massu jsou omezené, protože Mezinárodní sportovní řád nepovoluje protesty po závodě a všechna práva na žádost o přezkum uplynou 14 dní po skončení soutěže a čtyři dny před datem předání cen FIA v daném roce.
FIA také poznamenává, že nejvyšším orgánem, který může učinit jakékoli rozhodnutí je nezávislý Mezinárodní odvolávací soud. Kvůli jeho struktuře se Mercedes po závodu v Abú Zabí v roce 2021 vzdal přezkumu jejich případu.
Toto Wolff tehdy řekl: „Věříme, že jsme měli silný případ. Když se na něj podíváte z právní stránky, tak u běžného soudu bychom zaručeně vyhráli. Problémem u Mezinárodního odvolávacího soudu je způsob je struktury. FIA si sama nemůže hodnotit svoji práci a je rozdíl mezi tím mít pravdu a dosáhnout spravedlnosti.“